Ôsme prikázanie
							V knihe Exodus čítame: „Nepreriekneš krivého svedectva 
								proti blížnemu svojmu!“ Táto ochrana nášho blížneho je rozšírená v knihe
								Deuteronomium, kde čítame: „... a nevystúpiš ako falošný svedok proti
								blížnemu svojmu!“ Dokompletizovanie tohto príkazu nájdeme v evanjeliu sv.
								Matúša: „Počuli ste, že bolo povedané predkom: Nebudeš prisahať krivo, ale
								splníš Pánovi svoje prísahy!“ (Mt 5,33). Tieto tri pramene zhŕňa
								Katechizmus, ktorý hovorí: Neprehovoríš krivého svedectva proti blížnemu svojmu!
							
							
							Po vypočutí slov Starého a Nového zákona vidíme, že ôsme
								prikázanie zakazuje prekrucovanie pravdy vo vzťahu k druhým, t.j. k našim blížnym. 
								Táto mravná, morálna norma vyviera z povolania svätého ľudu, ktorý bol svedkom svojho Boha, 
								ktorý je pravda a chce pravdu.
							
							Akékoľvek porušovanie pravdy
								vyjadruje slovami alebo skutkami odmietnutie úsilia o mravnú poctivosť, je
								vážnou nevernosťou voči Bohu a v tomto zmysle podrýva základy zmluvy.
							
							I. Žiť v pravde
							Našou prvou úlohou je žiť
								v pravde. Človek od prirodzenosti túži po pravde. Má povinnosť ju ctiť a
								dosvedčovať: „Všetci ľudia, pretože sú osoby - ... sú v súlade so svojou
								dôstojnosťou vlastnej prirodzenosti pobádaní a zároveň mravne zaviazaní hľadať
								pravdu, predovšetkým náboženskú. Sú tiež viazaní pridŕžať sa poznanej pravdy a
								podľa jej príkazov a požiadaviek zariadiť celý svoj život!“
							
							Pravda ako správnosť jednania v ľudskej reči sa nazýva 
								pravdivosť, úprimnosť alebo priamosť. Pravda alebo pravdivosť je čnosť, ktorá
								spočíva v tom, že sa prejavujeme pravdivo vo svojich skutkoch, t.j. vo svojom
								kresťanskom reálnom živote, čiže, že hovoríme pravdu svojimi slovami a
								vyvarujeme sa pritom dvojtvárnosti, pretvárky a pokrytectva. 
							
							Nebolo by možné ľudské spolužitie, keby si ľudia navzájom 
								nehovorili pravdu! Čnosť pravdivosti dáva spravodlivo druhému to, čo mu patrí.
							
							Spravodlivosť - pravdivosť
								rešpektuje právnu rovnováhu medzi tým, čo má byť povedané, a tajomstvom, ktoré
								má byť zachované: vyžaduje čestnosť a diskrétnosť. Kvôli spravodlivosti
								má človek druhému prejaviť a povedať pravdu.
							
							II. Vydávať svedectvo pravde
							Ďalšou úlohou je vydávať svedectvo pravde. Povinnosť 
								kresťanov zúčastniť sa života Cirkvi ich vedie k tomu, aby jednali ako svedkovia
								evanjelia, a to podľa záväzkov, ktoré z toho vyplývajú. Takéto svedectvo je
								odovzdávaním viery slovom aj skutkom. 
							
							
							Svedectvo je úkonom
								spravodlivosti, ktorý potvrdzuje pravdu alebo ju dáva poznávať. Všetci veriaci,
								kdekoľvek žijú, majú povinnosť príkladom svojho života aj svedectvom svojho
								slova dávať viditeľne najavo nového človeka, ktorého si krstom obliekli, aj moc
								Sv. Ducha, ktorý ich posilnil birmovaním.
							
							Mučeníctvo je najväčším svedectvom vydaným pravde 
								viery; znamená svedectvo, ktoré siaha až k smrti. Mučeník vydáva svedectvo o zomrelom a
								zmŕtvychvstalom Kristovi, s ktorým je spojený láskou. Vydáva svedectvo o pravde
								viery a kresťanskom učení. Podstupuje smrť skutkom statočnosti.
							
							III. Porušovanie pravdy
							Treťou úlohou je chrániť sa porušovania pravdy
							
							KRIVÉ SVEDECTVO A KRIVÁ PRÍSAHA
							Krivá prísaha je tvrdenie odporujúce pravde prednesené verejne nadobúda zvláštnu 
								závažnosť. Ak je prednesené pred súdom, stáva sa krivým svedectvom. 
								Ak je to potvrdené prísahou, táto prísaha je krivá. Takéto spôsoby jednania
								prispievajú buď k odsúdeniu nevinného alebo k oslobodeniu vinníka alebo ku
								zvýšeniu trestu uloženého obvinenému. Vážne ohrozujú právo a spravodlivosť
								rozsudku vyneseného sudcom.
							
							REŠPEKTOVANIE DOBREJ POVESTI OSÔB
							Nedovoleným je každé chovanie a každé slovo, ktoré môže spôsobiť
							nespravodlivú škodu. Vinným sa stáva ten, kto:
							
							- opovážlivým úsudkom by aj mlčky pripustil ako pravdivú nejakú
								mravnú vinu u blížneho bez dostatočného dôkazu;
								
- nactiutŕhaním bez objektívne platného dôvodu odhalí chyby a
								prehrešky druhým osobám, ktoré ho nepoznajú;
								
- ohovára tvrdením odporujúcim pravde poškodzuje dobrú povesť druhých a dáva 
								príležitosť k mylným úsudkom o nich. Nactiutŕhanie a ohováranie ničí dobrú povesť 
								a česť blížneho.
								
Je potrebné vyhnúť sa
								akémukoľvek slovu alebo chovaniu, ktoré lichotí, pochlebuje alebo pritakáva,
								povzbudzuje alebo utvrdzuje druhých v ich zlých skutkoch a v ich zvrátenom
								chovaní. Lichotenie je ťažké previnenie, ak podporuje neresť alebo ťažký
								hriech. Všedným hriechom je lichotenie vtedy, keď sa rodí z túžby byť milým,
								vyhnúť sa nejakému zlu, čeliť nejakej nutnosti, dosiahnuť dovolené výhody.
							
							CHVASTÚNSTVO
							Chvastúnstvo alebo chválenkárstvo je previnením proti pravde. To platí
								taktiež pre iróniu, ktorá sa snaží znevážiť niekoho tým, že zlovoľne skresľuje
								niektoré rysy jeho chovania.
							
							LOŽ
							Lož spočíva v tom, že človek nehovorí pravdu s úmyslom oklamať. Lož je
								najotvorenejšia urážka pravdy. Klamať znamená hovoriť alebo jednať proti
								pravde, aby bol uvedený do omylu ten, kto má právo ju poznať. Závažnosť
								klamstva sa meria podľa povahy pravdy, ktorú skresľuje, podľa okolností, úmyslu
								klamára, podľa škôd spôsobených tým, ktorí sú jej obeťami. Klamstvo samo osebe
								je všedným hriechom, stáva sa však smrteľným, keď ťažko poškodzuje čnosť
								spravodlivosti a lásky. Lož je potrebné odsúdiť pre jej povahu.
							
							Každé previnenie spáchané proti spravodlivosti a pravde 
								ukladá povinnosť odčinenia, aj keď bolo vinníkovi odpustené.
							
							IV. Úcta k pravde
							Rovnako sme povinní mať
								úctu k pravde.Právo na zdieľanie pravdy nie je bezpodmienečné. Každý má
								prispôsobiť svoj život evanjeliovému prikázaniu bratskej lásky. To vyžaduje,
								aby sa v konkrétnych situáciách zvážilo, či je vhodné, či nevhodné, odhaliť
								pravdu tomu, kto sa na ňu pýta.
							
							Láska a úcta k pravde majú
								poradiť, vedieť dať odpoveď na každú žiadosť o informáciu alebo oznámenie.
								Dobro a bezpečnosť druhého, rešpektovanie súkromného života, všeobecné blaho sú
								dostatočné dôvody, aby sa zamlčalo to, čo nemá byť známe alebo aby sa použil
								šetrný spôsob reči. Povinnosť vyvarovať sa pohoršenia často vyžaduje prísnu diskrétnosť.
							
							Spovedné tajomstvo je posvätné a nesmie byť pod 
								žiadnou zámienkou porušené!
							
							Služobné tajomstvo, ktorým sú viazaní napr. 
								politici, vojacim, lekári, právnici alebo dôverné oznámenia urobené pod pečaťou tajomstva, 
								majú byť zachovávané, okrem výnimočných prípadov, v ktorých by dodržanie tajomstva malo
								tomu, kto ho zveruje, komu bolo zverené alebo tretím osobám, spôsobiť ťažké
								škody, ktorým je možné zabrániť len zjavením pravdy. 
							
							Súkromné informácie nemajú byť rozširované bez vážnych 
								a primeraných dôvodov, aj keď neboli zverené pod pečaťou tajomstiev.
							
							V. Užívanie hromadných informačných prostriedkov
							V súčasnej spoločnosti
								majú hromadné oznamovacie prostriedky zvlášť dôležitú úlohu v informovanosti,
								kultúrnom rozvoji a vo výchove. Táto úloha vzrastá dôsledkom technického
								pokroku, rozsahu a rozmanitosti vysielaných správ, vplyvu na verejnú mienku. 
							
							VI. Pravda, krása a posvätnosť umenia
							Človek, stvorený na obraz
								Boha, vyjadruje pravdu svojho vzťahu k Bohu Stvoriteľovi taktiež
								prostredníctvom krásy svojich umeleckých diel. Umenie je totiž skutočne ľudský 
								spôsob vyjadrenia. Presahuje snahu uspokojiť životné potreby, spoločnú všetkým tvorom, 
								je spontánnym bohatstvom vnútorného bohatstva ľudských bytostí.
							
							Posvätné umenie je pravdivé a krásne, keď svojou formou 
								zodpovedá svojmu vlastnému poslaniu: vo viere a v klaňaní sa odhaľovať a
								oslavovať transcendentné tajomstvá Boha. Preto majú biskupi a vôbec cirkevní
								hodnostári podporovať posvätné umenie, starobylé i moderné, - vo všetkých
								formách! S rovnakou náboženskou horlivosťou sa majú snažiť vyradiť z liturgie a
								bohoslužby bludy všetkých druhov, čo nie je v zhode s pravdou a rýdzou krásou
								posvätného umenia.