Rozpustenie rádu trinitárov a vznik novej farnosti
V roku 1783 bol kostol zasiahnutý rozhodnutím panovníka Jozefa II., ktorým sa mnohé cirkevné rády v Uhorsku zrušili,
medzi nimi aj rád trinitárov. Trinitársky kláštor sa stal majetkom štátu a kostol filiálkou mestskej fary sv. Martina.
Majetok rádu 36 840 zlatých bol skonfiškovaný a začlenený do náboženského fondu.
[1]
Emmerich NÁDOR - Gisela
WEYDE. Die zweihundertjährige Dreifaltigkeitskirche in Pressburg 1725-1925. Zum 200-jährigen Jubiläum. Bratislava-Pressburg
1925, s. 11.
Pôvodne sa uvažovalo o prestavbe kláštora na vojenskú nemocnicu, o čom svedčia signované plány
J. Thallera, prvého staviteľa uhorskej stavebnej komory v Bratislave z 25. februára 1784.
[2]
Plán J. Tallhera na
prestavbu kláštora trinitárov z 25. februára 1784. Originál v Magyar országos leveltár, Budapešť, kópia - Mestský
ústav na ochranu pamiatok v Bratislave. Pamiatkový výskum - Bratislava, Blok č. 33, diel č. 11, Kostol Trinitárov.
Mestský ústav na ochranu pamiatok v Bratislave, s. 2.
Plán J. Thallera na prestavbu kláštora trinitárov v Bratislave na nemocnicu v roku 1784.
Zachovali sa kompletné plány s rezmi, pohľadmi a pôdorysmi jednotlivých poschodí, avšak nemáme vedomosti o tom,
či sa tento projekt skutočne aj realizoval. Ak áno, iste len na krátku dobu, pretože v dostupných prameňoch sa
takáto funkcia nespomína. V r. 1844 bol celý komplex eklekticky prestavaný a adaptovaný pre účely stoličného domu
Bratislavskej stolice, ktorej slúžil už aj dlho predtým. Staviteľ Ignác Feigler ho nadstaval ho o jedno poschodie
a rozšíril prístavbami.
Ďalší z plánov J. Thallera na prestavbu kláštora trinitárov v Bratislave na nemocnicu v roku 1784.
Brat Hyacintus Desider ako posledný zo zrušeného rádu bol vybraný za správcu kostola. Nemohol však ostať žiť v
kláštore, ale bol prinútený bývať v mestskom hostinci až pokiaľ mu nebol dobročinnosťou občanov v roku 1812 postavený
nový dom v susedstve kostola. V tomto dome potom žil spomínaný Hyacintus z penzie, ktorú dostával z náboženského
fondu až do smrti v roku 1829.
[3]
História domus kostola a fary Najsvätejšej Trojice, roku 1854. Autor je Karol Maár, jej prvý farár.
Pamätná mramorová tabuľa kanonika Jána Czamberta v kostole Sv. Jána z Mathy.
Po jeho smrti nebol ustanovený žiadny stály správca kostola. Náboženské obrady v kostole vykonávali kapláni
z Dómu sv. Martina pod správou a riadením kanonika Jozefa Pribylu. Až v roku 1836 bol za riadneho správcu
kostola ustanovený Ján Czambert. Ján Czambert najprv pôsobil ako concionator v kostole sv. Salvátora, neskôr
sa stal kaplánom a prebendátorom Bratislavskej kapituly. V roku 1824 bol ostrihomským arcibiskupom ustanovený
za vychovávateľa detí grófa Frimonta, armádneho veliteľa v Taliansku, kde úspešne pôsobil 12 rokov. Potom sa
vrátil do Bratislavy, kde bol ustanovený za správcu kostola Najsvätejšej Trojice. Nový správca sa usadil na
fare a žil z penzie, ktorú dostával od svojho bývalého zamestnávateľa. Pod jeho vedením založili cirkevné
bratstvo Najsvätejšej Trojice, ktorého hlavným cieľom bolo pomôcť chudobným veriacim zabezpečiť si dôstojný
kresťanský pohreb. To, že kostol mal opäť stáleho správcu a vykonávalo tu svoju činnosť i uvedené cirkevné
bratstvo spôsobilo, že mnoho ľudí sa vrátilo späť do Katolíckej cirkvi.
[4]
História domus kostola a fary
Najsvätejšej Trojice, roku 1854. Autor je Karol Maár, jej prvý farár.
Ján Czambert bol ale v roku 1843 preložený do Veľkého Varadína kde sa stal kanonikom tamojšej kapituly. Správa
kostola bola zverená dómskemu kaplánovi Karolovi Maárovi, členovi Bratislavskej kapituly. Tento vzal na seba
ťažké bremeno, pretože okrem bytu mu nepatril žiadny pevný plat. Neskôr mu na podnet ostrihomského arcibiskupa
schválil panovník plat 300 zlatých ročne z náboženského fondu. V roku 1849 viac ako 130 občanov Bratislavy začalo
hnutie za povýšenie kostola Najsvätejšej Trojice na druhý farský kostol. Toto hnutie podporil aj mestský farár Ján
Kremnicska, ktorý potvrdil potrebu novej farnosti. Magistrát mesta však túto žiadosť kvôli zlým časom a vnútorným
nepokojom v krajine zamietol a úsilie o založenie novej fary sa nemohlo doviesť do konca. Po zvolení nového arcibiskupa
Jána Baptistu Scitovského v roku 1850 sa hnutie obnovilo, ale kvôli nedostatku finančných prostriedkov sa žiadaný
cieľ nepodarilo dosiahnuť.
[5]
História domus kostola a fary Najsvätejšej Trojice, roku 1854. Autor je Karol Maár,
jej prvý farár.
Hrobka kanonika Jána Czamberta, ktorý sa zaslúžil o vznik samostatnej farnosti Najvätejšej Trojice, v krypte kostola.
Ján Czambert, bývalý správca kostola Najsvätejšej Trojice, neskôr kanonik vo Veľkom Varadíne a rektor seminára
zomrel 12. septembra 1850. Za dediča svojho už nemalého majetku ustanovil kostol Najsvätejšej Trojice pod tou
podmienkou, že bude povýšený na farský kostol. Na vlastnej skúsenosti totiž zažil biedu a chudobu správcu tohto
kostola, a preto bol presvedčený, že treba túto situáciu zlepšiť. Neskôr počas mnohých rokov, keď pôsobil ako
vychovávateľ a tiež neskôr vo Veľkom Varadíne si nazhromaždil väčší majetok a nie náhodou za jeho dediča ustanovil
kostol Najsvätejšej Trojice. A tak sa mu dostalo tej vďaky, že nielen kvôli svojmu poslednému želaniu boli jeho
pozostatky 15.11.1850 poslané z Veľkého Varadína do Bratislavy a so všetkou úctou boli pochované v krypte kostola
Najsvätejšej Trojice.
[6]
História domus kostola a fary Najsvätejšej Trojice, roku 1854. Autor je Karol Maár, jej prvý farár.
Aby sa vôľa fundátora mohla realizovať, bola potrebná pomoc a autorita arcibiskupa Jána Scitovského. V roku 1852
vykonal v Bratislave kanonickú vizitáciu, zo záverov ktorej vyplynula potreba vybudovania novej fary, o ktorú sa
usiloval aj fundátor. A tak bola ustanovená nová fara v Bratislave, okrem hlavnej fary sv. Martina, ktorá bola
pomenovaná podľa kostola Najsvätejšej Trojice.
Hranice novej farnosti boli určené a poznačené v zápisnici z kanonickej vizitácie. Podľa svedectva z kanonickej
vizitácie zničenie starých hraníc nezodpovedalo želaniu arcibiskupa. Podľa jeho vôle nevznikla na území novej
farnosti žiadna škola a vyznačenie hraníc sa v dokumente z kanonickej vizitácie tak deklarovalo, že vždy je nádej
na nové vymedzenie hraníc vo vhodnejšom čase. Už predtým boli snahy o vybudovanie nových farností v Bratislave.
Arcibiskup Jozef Battyányi uvažoval o rozdelení mesta na šesť farností. Ďalší arcibiskup Alexander Rudnay chcel
založiť najmenej jednu novú farnosť okrem už dvoch existujúcich a z tohto dôvodu vykonal v roku 1823 kanonickú
vizitáciu v Bratislave. A tak úsilie spomínaných arcibiskupov, v ktorom súčasný arcibiskup horlivo pokračoval,
bolo možné s úspechom uzavrieť v tomto čase. Ak už teraz nie je možné vybudovať viac nových farností, vybuduje
sa aspoň táto spomínaná. Ustanovený bol aj plat farára a kaplánov, ktorý mali dostávať až kým nebude vyplatený celý kapitál Czambertovskej fundácie.
Zakreslenie kostola, kláštora a záhrady na situačnom pláne Bratislavy z roku 1820.
Hneď potom ako založenie novej farnosti bolo kanonicky ustanovené, požiadal arcibiskup panovníka Františka
Jozefa I. o kráľovskú aprobáciu, ktorú dostal. 14. novembra 1853. Silou tohto reskriptu dostala nová farnosť
kráľovský súhlas s tým dodatkom, že náboženský fond nebude ďalej vyplácať pravidelné podpory, ktoré predtým
správe kostola a jeho zamestnancom poskytoval. Čo sa týka mimoriadnych podpôr, o ktoré možno požiadať v prípade
neočakávaných nešťastí, podľa uvedeného reskriptu Ministerstva kultu bude fond v budúcnosti zaviazaný k ich
poskytnutiu tomuto kostolu len v tom prípade, ak kapitál 36 840 zlatých a 39 grajciarov s príslušnými úrokmi,
ktorý bol pripojený k náboženskému fondu po zrušení rádu trinitárov, nebude tejto farnosti úplne vyplatený.
Keďže zatiaľ neexistujú žiadne náznaky toho, že táto suma bude v blízkom čase vyplatená, existuje nádej, že
v prípade mimoriadnej potreby poskytne náboženský fond novej farnosti potrebnú pomoc. O to viac, že ak sa aj
spomenutá suma spolu s úrokmi úplne vyplatí, nevykompenzuje sa tým všetok hnuteľný i nehnuteľný majetok,
ktorý bol rádu trinitárov po jeho zrušení skonfiškovaný. Podľa ustanovení spomínaného reskriptu patrilo
prepožičané právo ordinariátu, odporúčacie právo bolo priznané piatim najstarším a zároveň farskej obci
prislúchajúcim členom katolíckeho Spolku mŕtvych. Keby tento skončil svoju činnosť, bude toto odporúčacie
právo patriť piatim najstarším vlastníkom domov v tejto istej farskej obci. Títo mali právo navrhnúť troch
kňazov, z ktorých jeden mal byt ustanovený za nového farára farnosti.
Pohľad na prístavbu budovy fary na pravom boku lode trojičného kostola. Kresba L. Rohbock, 1860.
Nový farský kostol sa stal vďaka odslúženým misiám slávnejším a získal novú úctu. Ako sa ukázalo, aktuálna
bola nielen otázka inštalácie nového farského kostola, ale aj farnosti a farára. A tak bolo sformulované
odporúčanie piatich členov pohrebného bratstva, ktoré zahŕňalo tri cirkevné osoby. Predstavenstvo spolku navrhlo
na miesto prvého farára novovznikajúcej farnosti vtedajšieho administrátora Karola Maára, na druhom mieste kaplána
Dómu sv. Martina Karola von Scherza a nakoniec kaplána z Zuckermandla Karola Tschida. Protokol bol vypracovaný
v nemčine 4.12.1853 a podpísali ho Filip Scherz von Vasoja, magistrátny radca a syndikus kostola sv. Trojice,
Jozef Keller, krajský súdny advokát ako i člen Spolku mŕtvych a notár komisie, František Eber, výrobca vosku
a člen Spolku mŕtvych, Michael Sommer, riaditeľ továrne a člen Spolku mŕtvych a Ján Kováts, okresný lekár, vlastník
domu a člen horeuvedeného spolku. Ešte v tom istom roku bol za prvého farára trojičného kostola vymenovaný
Karol Maar. V pamätnom spise k slávnostnému otvoreniu novozriadenej fary kostola sv. Trojice, sa uvádza:
„Novoročná oslava obyvateľov Prešporka v roku Pána 1854 sa vyznačovala sviatočnosťou a radosťou. Šťastie a
tichá radosť' vyžarovala z každej tváre. Splnenie dlho živenej nádeje pohlo mysľou všetkých, radostne a spokojne
bili všetky srdcia, kam oko dohliadlo, prúdili zo všetkých mestských štvrtí veriaci k novému Sionu — kostolu sv.
Trojice, kde sa mala začať zriedkavá slávnosť. Dnešného dňa tu totiž konala Jeho Eminencia kardinál-primas
a ostrihomský arcibiskup pán Ján Krstiteľ Scitovsky z Nagykéru otvorenie novozriadenej fary pri kostole sv.
Trojice a dosadenie vysoko dôstojného pána Karola Maara, doterajšieho administrátora kostola, za prvého farára.“
Ján Baptista Scitovszky de Nagyhér, kardinál a ostrihomský arcibiskup, ktorý umožnil vznik novej farnosti Najsvätejšej trojice.
Menovací dekrét vydaný arcibiskupom ostrihomským 18.12.1853 bol adresovaný Karolovi Maárovi, správcovi bratislavského
kostola, ktorý kedysi patril rádu trinitárov. Na sviatok obrezania Ježiša Krista, teda 1.januára 1854, niekdajší
bratislavský kostol trinitárov sv. Jána z Mathy povýšil na farský kostol v zmysle kanonickej vizitácie, ktorú vykonal
v apríli 1852 v Bratislavskej kolegiálnej kapitule pri Dóme sv. Martina. Z dôvodu otvorenia novej fary priložil
arcibiskup program slávnosti, ktorý vypracoval ostrihomský kanonik Jozef Pribyla. Program slávnosti otvorenia novej
farnosti Najsvätejšej Trojice mal byť nasledovný. Dňa 1.1.1854 o desiatej hodine za zvukov zvonov povedie legát
arcibiskupa oblečený do bieleho rúcha procesiu z fary novozaloženej farnosti cez námestie k bráne nového farského
kostola. Po modlitbe podíde arcibiskupský legát k oltáru a v krátkosti vysvetlí príčinu tejto slávnosti. Potom
prečíta dekrét o vybudovaní novej farnosti aj v nemčine a povzbudí ľud, aby toto dobrodenie ku svojmu duchovnému
úžitku využíval, aby pozorne počúval slovo Božie, častejšie pristupoval ku sviatostiam a poskytoval viac príkladov
katolíckeho života. Potom sa mala vykonať verejná investitúra Karola Maára, ktorý bol nominovaný za prvého farára
novovzniknutej farnosti. Potom sa malo prečítať krátke odporúčanie novému farárovi - nech je usilovný v ohlasovaní
slova Božieho a vo zvyšovaní dôstojnosti služieb Božích, nech často navštevuje chorých. Potom sa prihovoril k veriacim
aby sa na svojho farára obracali s láskou, úctou a poslušnosťou. Po modlitbe za nového farára, za veriacich ako
i z príležitosti nového roku sa preslov uzavrie a zaznie „Te Deum laudamus.“ Potom mal vystúpiť na kazateľnicu
nový farár a krátko sa predstaviť ľudu.
Pred inštaláciou sa mali budovy - ako fara tak i kostol - riadne zreštaurovať a skrášliť. Budova fary bola zvnútra i zvonka
obnovená k väčšiemu pohodliu. Počet schodov pred farou bol znížený kvôli nivelizácií ulice a rovnako sa znížil i počet
schodov pred kostolom. Veže, ktoré boli predtým pokryté dreveným šindľom a ohrozované požiarom, boli úplne zreštaurované,
pokryté plechom a natreté medenou farbou. Navyše boli ozdobené kovovými pozlátenými krížmi, ktoré dovtedy chýbali a pridal
sa aj hromozvod. Strecha kostola bola tiež zreštaurovaná, okná boli opatrené kovovými mrežami, vonkajšie múry boli opravené
a vymaľované. Čo sa týka vnútorného vybavenia kostola, oltáre vďaka príspevkom dobrodincov boli už predtým zreštaurované
a získali veľký pôvab. Medzi nimi treba spomenúť najmä oltár Panny Márie Pomocnice. Tento bol nádherne zreštaurovaný a ozdobený
novými svetlami, prikrývadlami a inými potrebnými ozdobami z prostriedkov rodiny Janko ako o tom svedčia chronostiky na doštičke
umiestnenej pred oltárom. Okrem oltárov bol zrenovovaný aj orgán a kreslo kňaza bolo pozlátené. Krstiteľnica, vázy, farské
matriky ako i veci potrebné k pohrebu boli ozdobené znakom farnosti. Všetky tieto rekonštrukcie boli urobené kvôli pripravovanej
inštalácií fary a jej farára ktorej slávnostný akt mal vykonať samotný arcibiskup. To sa však neuskutočnilo a vykonaním
inštalácie bol poverený Jozef Pribila, arcidiakon a ostrihomský kanonik. Dňa 1.januára 1854 o 10. hodine pred poludním za
zvukov zvonov ctený arcibiskupský legát spolu so svojím sprievodom a novým farárom /oblečenom v bielom/ vyšiel z budovy
fary a za zvukov zvonov a mažiarov prešiel cez námestie, vošiel do kostola a idúc k hlavnému oltáru zanôtil hymnus “Príď
Duchu svätý” a jeho nasledujúce verše boli dospievané z chóra. Po jej doznení si arcibiskupský legát sadol do pripraveného
kresla pred oltárom a zhromaždenému ľudu vysvetlil dôvod a význam začatej slávnosti. Následne prečítal dekrét arcibiskupa
o založení farnosti a o investitúre jej prvého farára a to v latinčine i v nemčine. Potom odovzdal farárovi kľúče od kostola
a od evanjelia ako symbol novoprijatej jurisdikcie. Zaznelo “Te Deum laudamus” a po ňom Karol Maár vystúpil na kazateľnicu
a predniesol svoje prvé slová v hodnosti farára. Po skončení služieb Božích sa sprievod slávnostne vrátil na faru a inštalujúci
Jozef Pribula podpísal vlastnou rukou protokol o inštalovaní farnosti. Potom nasledoval slávnostný obed podávaný na fare za
účasti 40 cirkevných i svetských hostí. Pred začiatkom obeda zazneli z úst inštalujúceho i inštalovaného úprimné modlitby za
panovníka, arcibiskupa ako i za zdravie živých a spásu mŕtvych. Farská pospolitosť reprezentovaná poprednými členmi nezabudla
zaslať arcibiskupovi písomný sľub vernosti napísaný v nemčine.
[7]
História domus kostola a fary Najsvätejšej Trojice, roku
1854. Autor je Karol Maár, jej prvý farár.
Mariánsky obraz bratislavských trinitárov z titulného listu publikácie Annalium Provinciae Sancti Josephi z roku 1739.
O organe kostola treba uviesť, že bol reštaurovaný dvakrát. Išlo len o opravy menšieho rozsahu, pri ktorých bol
organ aj ozdobený. Výzdoba však bola urobená tak, aby nebolo narušené pohodlie organistu a aby sa z chóru dala
nerušene sledovať sv. omša. Prvá renovácia bola urobená v roku 1845, druhá v roku 1867. Okrem organu sú zreštaurované
aj všetky oltáre a sochy nachádzajúce sa v kostole, sanktuárium ako aj sakristie bolo vyzdobené novými maľbami.
Steny kostola boli až po kupolu natreté novou, popolovou farbou a obnovili sa znaky vysvätenia kostola, ktoré boli
opätovne odkryté pri maľovaní. Celá reštaurácia bola ukončená na konci októbra 1867. Celkové náklady na renováciu
dosiahli v roku 1867 hodnotu 1446 zlatých a 39 grajciarov.
[8]
História domus kostola a fary Najsvätejšej Trojice,
roku 1854. Autor je Karol Maár, jej prvý farár.
Za dôležitú udalosť na novej farnosti treba považovať založenie bratstva Najsvätejšieho a nepoškvrneného srdca
Panny Márie. Arcibiskup určil uvedenie nového bratstva na 28.mája 1854. Pri kostole už niekoľko rokov existovalo
bratstvo sv. ruženca, ale nezískalo dostatočnú silu. Aby prehĺbil úctu k Panne Márií, Karol Maár sa rozhodol
založiť nové cirkevné bratstvo, ktoré bude šíriť mariánsky kult. Jeho cieľom bolo prebúdzať a udržiavať v srdciach
veriacich úctu k Bohorodičke. Toto bratstvo sa malo uviesť do života slávnostným spôsobom. Samotný arcibiskup
zaslal kňazovi všetky potrebné inštrukcie k obradu uvedenia nového bratstva na ktorého iniciácii bol osobne prítomný.
Členovia bratstva malo obdržať odznak spoločenstva, mincu s obrazom Nepoškvrnenej Panny Márie. Všetci, ktorí sa v
uvedený deň budú chcieť stať členmi bratstva, musia v ten deň alebo deň predtým prijať sviatosť zmierenia a prijať
telo Pána. Po zaspievaní evanjelia a po prečítaní dekrétu o založení bratstva, prednesú svoj sľub, ktorý im osobne
bude predriekať a po svätom prijímaní časť uchádzačov prijme chlieb Pána z rúk arcibiskupa. Všetky prípravy súvisiace
s uvedením nového cirkevného bratstva - zaobstaranie protokolu, potrebných listín pre uchádzačov ako i sôch - viedol
osobne arcibiskup, a preto malo toto uvedenie veľký lesk. V uvedený deň a rok prišiel arcibiskup obkolesený podriadeným
klérom ako i školskou mládežou a mladými dievčatami oblečenými do bielych šiat za zvukov zvonov a mažiarov k hlavnému
vchodu kostola, za zvukov piesne Ecce sacerdos magnus podišiel k oltáru a začal slúžiť svätú omšu. Po evanjeliu sa
arcibiskup odobral k vedľajšiemu oltáru, kde vysvätil obraz svätej Panny Pomocnice. Oltár i obraz boli kvôli slávnosti
vyzdobené všetkými možnými spôsobmi. Potom si sadol do pripraveného kresla a primeranou rečou povzbudil ľud k členstvu
v bratstve a k jeho obľube. Po príhovore prečítal dekrét o založení bratstva a apoštolské breve pápeža Gregora XVI.
Potom prikázal zverejniť vlastný dekrét o založení svätého bratstva v tomto kostole ako aj štatúty, ktoré musia členovia
bratstva zachovávať. Všetky tieto dokumenty boli zverejnené v po nemecky vydanej knižočke. Pretože chcel vlastným
príkladom vtlačiť tomuto dielu väčšiu vážnosť a zbožnosť, vo svojej kázni a v modlitbe vyzval veriacich k úcte
k najsvätejšiemu srdcu Panny Márie. Nič však nebolo presvedčivejšie ako to, že svoje meno ako prvé vpísal vlastnou
rukou do protokolu bratstva a jeho príklad nasledovali viacerí kanonici, kňaz z tejto farnosti, niektorí presbyteri
a mnohí muži a ženy vynikajúcej povesti. V ten istý deň mal spolok asi tisíc spolubratov. Nemalý význam tomuto bratstvu
pridala i tá skutočnosť, že oltár Panny Márie Pomocnice zasvätený tomuto bratstvu dostal osobitné privilégium slúžiť
zádušné omše aj v tie dni, počas ktorých je to cirkvou zakázané. Okrem založenia spomínaného bratstva treba z radu ďalších
pamätihodných udalostí v tejto farnosti vyzdvihnúť najmä procesiu veriacich, ktorá sa usporadúvala už dlhší čas na
sviatok Najsvätejšej Trojice k stĺpu Najsvätejšej Trojice umiestnenom na Rybnom námestí. Po ustanovení novej fary sa
v zmysle kanonickej vizitácie konala procesia novým spôsobom. Kedysi bola procesia vedená mestským farárom k stĺpu
na Rybnom námestí a potom k Dómu sv. Martina. Procesie sa veriaci hojne zúčastňovali, popoludní sa podávalo prijímanie.
Procesie vedené novým spôsobom si zachovali kvalitu tých predchádzajúcich, ale teraz boli vedené vlastným farárom
z kostola Najsvätejšej Trojice k spomenutej soche za spevu svätých piesní a modlitieb. Na slávnosti sa zúčastňovalo
stále viac a viac veriacich. Nemožno ešte nespomenúť, že v hraniciach novej farnosti slávnostnú procesiu ako prvý
viedol bratislavský titulárny biskup, trnavský generálny vikár a teraz aj bratislavský kanonik Jozef Viber. Od tohto
času sa vo farnosti Najsvätejšej Trojice procesie zvykli konať s veľkou slávou, nádherou a množstvom ľudí. V roku 1855,
v druhom roku po inštalovaní novej farnosti sa konala ďalšia veľká slávnosť. V predchádzajúcom roku Katolícka cirkev
vyhlásila summou pápeža Pia IX. dogmu o nepoškvrnenom počatí Panny Márie. Vo farskom kostole novozaloženej farnosti
Najsvätejšej Trojice bola tejto slávnosti pri oltáre umiestnená socha predstavujúca sväté nepoškvrnené počatie. Slávnostne
bol ozdobený nielen hlavný oltár, ale kvetmi, vetvičkami, prikrývkami a sviečkami boli ozdobené aj vedľajšie oltáre.
Podľa inštrukcií boli vyzdobené i budovy zvonka a to vlajkami a vetvičkami. V deň oktávy sa uskutočnila procesia veriacich
k soche Panny Márie, ktorá sa nachádzala v susedstve farského kostola. Tento slávnostný sprievod netvorili len členovia
náboženských rádov, ale tiež mnohí urodzení a vznešení muži a cisársko - kráľovskí úradníci. Tridsať mladých dievčat
sa v bielom odeve ozdobené kvetmi a držiace sviečky v rukách zúčastnili svätej omše a procesie. Procesia išla od farského
kostola cez námestie ku námestiu milosrdných bratov a odtiaľ až ku spomenutej soche. Po vysvätení sochy boli prednesené
predpísané modlitby, po ktorých sa dav vrátil do kostola, kde sa odslúžilo Te Deum.
Pohľad na kostol trinitárov v 30. rokoch 20. stor. s pôvodnou prístavbou fary z roku 1812.
V roku 1855 majetok farnosti vďaka získaniu prostriedkov Czambertovskej fundácie dosiahol hodnotu 44 400 zlatých
konvenčnej meny a bol uložený v štátnych obligáciách. Farnosť sa starala aj o drobné cirkevné objekty mimo samotného
kostola. Drevený kríž so sochou ukrižovaného Ježiša Krista umiestnený za Vydrickou bránou mesta bol 2. novembra 1859
úplne zničený búrkou. Na jeho mieste bol prácou a usilovnosťou prvého farára ako aj iných dobrodincov osadený nový,
krásne vyzdobený kríž. Kríž bol slávnostne inaugurovaný 14. októbra 1860. Oplotenie kríža spolu s troma ďalšími sochami
bolo zreštaurované v roku 1861. Kríž nemal žiadnu fundáciu, ale vďaka zbožnosti veriacich vždy v piatok svietilo svetlo
v lampáši. Drevený kríž umiestnený na ulici Kaiserveg (územie pod hradom) bol rovnako bez fundácie. Zachoval sa len
vďaka podpore Jána Müllera, občana mesta, ktorý dal v roku 1856 kríž na svoje náklady zrenovovať a rovnako na svoje
náklady opatril i svetlo do lampáša, ktorý má svietiť vždy v piatok. Kamenná socha s vyobrazením ukrižovaného Ježiša
Krista na ulici pod hradom sa zachováva vďaka fundácií Márie Scevald, ktorá vlastnila dom č. 115 na tejto ulici. Z
prostriedkov fundácie sa malo vždy v piatok a sobotu zapáliť svetlo v lampáši pri spomenutej soche. Táto fundácia
bola spojená ešte s inou, zádušnou fundáciu. V testamente z roku 1790 odkázala tejto fundácií 1000 zlatých, hodnotu
každej z nich neurčila. Stanovený počet 24 zádušných omší bol ordinariátom v roku 1859 zredukovaný na 12, ktoré mal
každoročné odslúžiť miestny kaplán z Zuckermandlu. Za ich odslúženie mal od vlastníka domu dostať 12 zlatých. Socha je až doteraz v dobrom stave.
Na území farnosti sa nachádzali tri kaplnky:
- V župnom dome - kaplnka za zajatcov, kde sväté omše v stanovený deň slúžili kapucíni.
- V paláci grófa Pállfyho sa nachádzala domáca kaplnka, kde omše slúžili františkáni.
- V paláci grófa Grassalkoviča sa tiež nachádzala domáca kaplnka, kde omše slúžili kapucíni.
Fundácie vo všetkých týchto kaplnkách spravovali kláštory.
Majetok farnosti vzrástol v roku 1860 o 1400 zlatých, ktoré boli vložené do obligácií verejného fondu. Farár Karol
Maár objednal vo Viedni zhotovenie striebornej monštrancie na náklady farnosti. Monštranciu zdobili tri lúče a
socha Nepoškvrneného počatia, ktorá bola pozlátená. Držadlo bolo ozdobené strapcami hrozna a klasmi obilia. Monštrancia
bola celá zo striebra, vážila 92 19/26 uncí, teda takmer tri libry a stála 400 zlatých. Na pozdvihnutie úrovne
služieb Božích sa spolu s monštranciou zakúpilo aj strieborné kadidlo s loďkou a kríž. Oba sväté predmety stáli
spolu 34 zlatých a 50 grajciarov. V roku 1867 bol na majeri rádu uršulínok (v blízkosti Grassalkovičovho paláca)
postavený drevený kríž so sochou ukrižovaného Ježiša Krista na náklady mníšok spomínaného rádu, ktoré na seba zobrali
aj bremeno jeho udržiavania. Rovnako sa zaviazali zorganizovať ku krížu každoročnú procesiu. Na výstavbu kríža sa
použilo aj drevo z ruín starého kríža, ktorý kedysi stál na území Grassalkovičovho paláca. Nový kríž tam nebolo
možné opätovne postaviť kvôli zamietavému stanovisku magistrátu. Magistrát to odôvodnil tým, že priestranstvo je
vhodné na zriadenie trhu s vínom a má preto ostať voľné. Kríž sa mal aj so súvisiacimi troma sochami svätých
presunúť na koniec ulice Märzengasse. Bolo rozhodnuté, že výstavba kríža ako i jeho oplotenia sa podporí mestským
drevom. Kríž bol slávnostne vysvätený v roku 1865, ostatné časti súsošia v roku 1867. Okrem votívnych fundácií
schválených príslušným ordinariátom existovali pri kostole aj iné, mimoriadne votívne fundácie. Tieto vznikli takým
spôsobom, že niektorí členovia pohrebného spolku existujúceho pri kostole Najsvätejšej Trojice si okrem nákladov
na pohreb zaplatili aj zádušnú omšu. Tieto fundácie nepodliehali aprobácií ordinariátu a boli podriadené len správe
pohrebného spolku a táto bola povinná sa postarať aj o splnenie vôle zosnulých členov.
[9]
História domus kostola
a fary Najsvätejšej Trojice, roku 1854. Autor je Karol Maár, jej prvý farár.