Kňazi
Sväté omše
Homílie
Farské oznamy
Farnosť
Publikácie
Z Prameňa
Kontakt

Farnosť Najsvätejšej Trojice

Bratislava, Staré mesto

Zjavenie Pána – v roku C

Keď sa za čias kráľa Herodesa v judejskom Betleheme narodil Ježiš, prišli do Jeruzalema mudrci od východu a pýtali sa: „Kde je ten novonarodený židovský kráľ? Videli sme jeho hviezdu na východe a prišli sme sa mu pokloniť.“ Keď to počul kráľ Herodes, rozrušil sa a celý Jeruzalem s ním. Zvolal všetkých veľkňazov a zákonníkov ľudu a vyzvedal sa od nich, kde sa má narodiť Mesiáš. Oni mu povedali: „V judejskom Betleheme, lebo tak píše prorok: ,A ty, Betlehem, v judejskej krajine, nijako nie si najmenší medzi poprednými mestami Judey, lebo z teba vyjde vojvoda, ktorý bude spravovať môj ľud, Izrael.’“ Tu si dal Herodes potajomky zavolať mudrcov a podrobne sa ich povypytoval, kedy sa im zjavila hviezda. Potom ich poslal do Betlehema a povedal: „Choďte a dôkladne sa vypytujte na dieťa. Keď ho nájdete, oznámte mi, aby som sa mu aj ja šiel pokloniť.“ Oni kráľa vypočuli a odišli. A hľa, hviezda, ktorú videli na východe, išla pred nimi, až sa zastavila nad miestom, kde bolo dieťa. Ako zbadali hviezdu, nesmierne sa zaradovali. Vošli do domu a uvideli dieťa s Máriou, jeho matkou, padli na zem a klaňali sa mu. Potom otvorili svoje pokladnice a dali mu dary: zlato, kadidlo a myrhu. A keď vo sne dostali pokyn, aby sa nevracali k Herodesovi, inou cestou sa vrátili do svojej krajiny.

Mt 2, 1-12

Myšlienky k homílii farára Jána Adamusa

Sympatia spôsobí u ľudí, že sa vzájomne priťahujú. Z praktickej skúsenosti vieme, že ak máme radi nejakého človeka, ak ho považujeme za svojho priateľa, tak vyhľadávame jeho prítomnosť, častejšie sa navštevujeme, píšeme si, telefonujeme, mailujeme, SMS-kujeme, lebo nás k nemu ťahá láska a úcta.
Evanjelista Matúš živo predstavuje troch mudrcov, ktorých na ďalekú cestu nepohýna láska či sympatia, veď idú za neznámym človekom, ale pohýna ich moc, ktorá sa prejavila v žiare hviezdy a vzbudzuje v nich bázeň a úctu. Vydajú sa na cestu, aby svoje vnútorné pocity vyjadrili aj navonok.
Ježišov príchod pohol mnohých k hľadaniu. Ako prví sa na cestu vydávajú pastieri, ktorých poslal anjel, lebo sú zvedaví, či sa všetko splnilo, čo povedal. Posolstvo hviezdy prijímajú aj traja mudrci a dávajú sa na cestu hľadania. Ich snaha nájsť novonarodeného Kráľa podnieti Herodesa, ktorý sa tiež zapája do radu hľadajúcich. Jeho však viedla nenávisť, strach a závisť, preto chcel Ježiša zabiť.
Keď mal Ježiš 12 rokov, hľadala ho Mária s Jozefom, lebo jeho strata znamenala pre nich stratený život. Počas Ježišovho verejného účinkovania ho hľadali zástupy, ktoré zázračne nasýtil, lebo chceli využiť jeho moc a vládu pre vlastné pohodlie a výhody. Iných zasa ťažila choroba, utrpenie a nevládnosť, a preto ho hľadali, aby ich uzdravil. Farizeji a zákonníci videli v ňom soka vo vyučovaní Zákona, preto ho popri hľadaní, aby si ho vypočuli, snažili sa zároveň podchytiť ho v reči, nájsť, odhaliť jeho slabiny a odstrániť ho, lebo bol pre nich veľkým konkurentom. Ježišovu spoločnosť vyhľadávali nielen apoštoli, ale aj učeníci ako Lazár, Mária a Marta, Mária Magdaléna, Nikodém..., ktorí ho počúvali a z jeho slov žili. Ako posledný ho počas verejného účinkovania hľadal aj Judáš, aby ho bozkom zradil.
Ježiš naozaj pohol k hľadaniu mnohých ľudí. Jedných viedla láska a sympatia, iných nenávisť a odpor. Tí prví mu chceli vzdať úctu a učiť sa od neho, tí druhí ho chceli navždy umlčať, lebo pre nich dobrý Kristus, bol mŕtvy Kristus. V zástupe hľadajúcich sme aj my, o čom svedčí aj naša prítomnosť na tomto mieste. Ale aj napriek tomu sa nevyhneme otázke: Aký dôvod má naše hľadanie? Lebo aj my, tak ako Ježišovi súčasníci, hľadáme ho pre rôzne príčiny a s rôznym cieľom.
Pre mnohých je akousi lekárničkou prvej pomoci s najnutnejšími liekmi, ale akonáhle sa utrpenie pominie, už ju neotvoria. Pre ďalších je padákom, ktorý sa má otvoriť v poslednej minúte ich života a šťastne ich dopraviť do večnosti. Pre iných je nástrojom pohrebnej parády, kedy všetci vychvaľujú zosnulého až do neba, hoci častokrát to má ďaleko od pravdy. Pre niektorých je automatom, do ktorého vhodia modlitbu a vypadne im to, čo potrebujú.
Uznajme sami, nebolo by takéto hľadanie Boha povrchné a prázdne? Veď úprimná láska a túžba po Bohu sa neuspokojí iba s hľadaním v krízových situáciách. Túžba byť každodenne s Bohom znamená žiť s Bohom. Tým najbezprostrednejším stretnutím s ním je modlitba. Ale pozor! To nie sú vyvrátené oči k nebu, ani množstvo slov, ale viac mlčania, pokory a viery. Ozajstná modlitba je darom neba zemi, darom Otca dieťaťu. Našu osobnú modlitbu treba oslobodiť od mnohých vecí, zjednodušiť ju a postaviť sa pred Boha ako bedár, ale so živou vierou a láskou. Nesnažme sa Boha dosiahnuť pomocou rozumu, lebo to sa nám nikdy nepodarí. Hľadajme ho s láskou i srdcom a budeme mať úspech.
Najväčší filozof kresťanských dejín svätý Tomáš Akvinský (1224-1274) raz ukázal na kríž a povedal: Toto je kniha, z ktorej som sa vďaka modlitbe o Bohu najviac dozvedel. Všetko ostatné sa dá prirovnať k slame. A svätá Matka Tereza (1910-1977) k tomu dodáva: Ovocím ticha je modlitba, ovocím modlitby je viera, ovocím viery je láska a ovocím lásky je služba blížnym. Svätica ako keby reagovala na Ježišove slová: Čokoľvek ste urobili jednému z týchto mojich najmenších bratov, mne ste urobili.
Služba blížnym sa rodí z lásky, láska z viery, viera z modlitby a modlitba z ticha. Ak naozaj chceme nájsť Boha ako zmysel nášho života, vytvorme vo svojich rodinách aspoň raz do týždňa prostredie ticha a celkom sa ponúknime do stretnutia s ním. To bude impulz pre modlitbu, ktorá prinesie ovocie v láske a v skutkoch.
Tento návrh možno nie je príťažlivý, možno je spojený s určitou obetou a zriekaním sa, ale bez toho ho nejde. Za chvíle opravdivého stretnutia s Bohom musí stáť naša námaha a snaha. Tu nemôže platiť výhovorka, že máme veľa práce či povinností, ale ak sme presvedčení o dôležitosti niečoho, v tomto prípade modlitby, čas si iste nájdeme. Veď koľko drahocenného času často doslova premrháme rôznymi hlúposťami a doznajme si aj hriechmi? Alebo si nezaslúži Boh chvíľu času z celého dňa, aby sme sa mu venovali, hoci on sa nám venuje úplne celý deň, celých 24 hodín?
Hľadajme Boha novým spôsobom a pripodobnime sa trom mudrcom, ktorí si našli čas a priniesli obetu, len aby sa poklonili Kráľovi a vzdali mu úctu! Obráťme sa na Boha, ktorý sa neustále zjavuje, s prosbou: Bože, možno ťa často nevidím a nechápem. Pomôž mi však častejšie urobiť tú jedinú vec, ktorú urobili aj mudrci; vydať sa na cestu do tichých priestorov svojho vnútra, aby som ťa objavil a vo svojom živote zjavil môjmu okoliu.

Sväté omše

vo farskom kostole svätého Jána z Mathy (Trojička)

Nedeľa:7:00, 9:00, 10:30, 12:00, 20:00
Pracovný deň a sobota7:00, 17:30
Prvý piatok v mesiaci7:00, 12:00, 17:30
Prikázaný sviatok v pracovný deň7:00, 10:30, 12:00, 17:30, 20:00

Úradné hodiny na farskom úrade

Pondelok8:30 - 12:00Matrika
Utorok19:00Predkrstné stretnutie s rodičmi
Streda13:30 - 17:00Matrika
Štvrtok19:00Stretnutie so snúbencami
Piatok8:30 - 12:00Matrika
Viac informácii ...

Kontakt


Farnosť Najsvätejšej Trojice
Veterná 1
811 03 Bratislava
IČO: 30806291
Matrika a kaplán
02/5441 5106
Farár
02/5441 2745
ba-trojicaba.ecclesia.sk
IBAN: SK37 0900 0000 0000 1147 5116
Pay Square

Liturgický kalendár

Nedeľa - 12.1.
Krst Krista Pána
(sviatok)
Pondelok - 13.1.
Svätého Hilára, biskupa a učiteľa Cirkvi
(ľubovoľná spomienka)
Viac ...


Často stačí jediné slovo, jediný milý úsmev, aby sme potešili znechuteného človeka. sv. Terézia z Lisieux

Úradné hodiny na farskom úrade

Pondelok8:30 - 12:00Matrika
Utorok19:00Predkrstné stretnutie s rodičmi
Streda13:30 - 17:00Matrika
Štvrtok19:00Stretnutie so snúbencami
Piatok8:30 - 12:00Matrika
Viac informácii ...

Kontakt


Farnosť Najsvätejšej Trojice
Veterná 1
811 03 Bratislava
IČO: 30806291
Matrika a kaplán
02/5441 5106
Farár
02/5441 2745
ba-trojicaba.ecclesia.sk
IBAN: SK37 0900 0000 0000 1147 5116
Pay Square


Často stačí jediné slovo, jediný milý úsmev, aby sme potešili znechuteného človeka. sv. Terézia z Lisieux