Dar zbožnosti
Kedykoľvek sa hovorí o zbožnosti a či
nábožnosti, ide o vonkajší prejav , formu uctievania božstva, myslia sa tým skôr
vonkajšie náboženské prejavy, formy uctievania božstva, než na úmyselný a vedomý
pomer človeka k Bohu. V našom prípade ide práve o uvedomelý pomer k Bohu
Stvoriteľovi a zvrchovanému Pánovi na náš citový, ináč povedané srdečný vzťah.
Srdečnú dôveru v Boha. V Starom zákone sa stretávame
so slovom nábožnosť len v knihe Jób (4,6). V hebrejskom texte čítame však
miesto tohto slova „strach a bázeň“ rozumie sa pred Bohom. To isté slovo, v knihe
Jób nachádzame vo význame bázeň v hlave 15,4, ďalej v Žalme 5. verši 8.,
potom v hlave 19. a verši 10. Rovnako ho nachádzame v knihe
Prísloví (2,5) a u Izaiáša (28,13). Teda
niečo, čo sa veľmi blíži nášmu chápaniu nábožnosť . V Novom zákone sú
slovom nábožnosť prekladané dve rôzne grécke slová „deisidaimonia“ v Skutkoch
apoštolov (25,19), čo môže znamenať bázeň pred démonmi, božstvami, teda zbožnosť,
alebo náboženské zvyky. Slovo „thréskeia“ v Skutkoch apoštolov (26,5), v liste
Kolosanom (2,18) a v liste apoštola Jakuba (1,26.27) znamená bohoslužobné
uctievanie Boha, teda kult. V liste apoštola Jakuba ide o uctievanie anjelov,
ktorí majú sprostredkovať styk s neprístupným Bohom. Zriedkavosť výskytu slova
nábožnosť v Novom zákone ukazuje, že v popredí stojí nie kult,
ale viera. Židia pod pojmom nábožnosť rozumeli predovšetkým svedomité až úzkostlivé
plnenie Zákona. Mnohí prekladatelia rozumejú pod slovom zbožnosť prejav človeka,
ktorý sa dáva v celom svojom jednaní viesť Božou bázňou teda to, čo v Starom
zákone znamená „spravodlivý“(Prís 12,12; Iz 24,16; 26,7) „úprimný“( Mich 7,2 ),
„šlachetný“ ( Iz 32,8 ). Pre vysvetlenie bázne Božej: Aténčania, aby neurazili
žiadneho boha, postavili oltár neznámemu bohu. Na základe toho grécke slovo „thréskos“
sa prekladá v zmysle bohoslužobná zbožnosť ( Jk 1,26 ).
So slovom zbožnosť v Novom zákone sa stretávame
u Matúša (6,1-8): „Dajte si pozor a nekonajte svoje dobré skutky pred
ľuďmi, aby vás obdivovali, lebo nebudete mať odmenu u svojho Otca, ktorý
je na nebesiach. Keď teda dávaš almužnu, nevytrubuj pred sebou, ako to robia
pokrytci v synagógach a po uliciach, aby ich ľudia chválili. Veru,
hovorím vám: Už dostali svoju odmenu. Ale keď ty dávaš almužnu, nech nevie
tvoja ľavá ruka, čo robí pravá, aby tvoja almužna zostala skrytá. A tvoj
Otec ťa odmení, lebo vidí aj v skrytosti. Ale keď sa ty ideš modliť ,
vojdi do svojej izby, zatvor za sebou dvere a modli sa k svojmu
Otcovi, ktorý je v skrytosti. A tvoj Otec ťa odmení...“. Podobne v 1. Liste
Timotejovi (4,7n): „Cvič sa v nábožnosti“! V druhom liste Timotejovi
(3,12): „Veď všetci, čo chcú žiť nábožne v Kristovi Ježišovi, budú prenasledovaní“,
alebo v liste Títovi (2,12) apoštol Pavol píše : „...a vychováva nás, aby sme
sa zriekli bezbožnosti a svetských žiadostí a žili v tomto veku triezvo,
spravodlivo a nábožne“. Apoštol Peter vo svojom druhom liste ( 1, 6) píše:
„... k poznaniu zdržanlivosť, k zdržanlivosti trpezlivosť, k trpezlivosti
nábožnosť“. V (3,11.12): ... „A keď sa toto všetko má tak rozplynúť,
ako sväto a nábožne musíte žiť vy, čo očakávate túžobne príchod Božieho dňa,
pre ktorý sa nebesia páľavou rozplynú a živly sa v ohni roztopia“!
Vidíme, že nábožnosť a či zbožnosť nie je nič iné,
než dať sa celý k službe Bohu a to, že Boh hocikoho neberie , je
otázkou, ako sa človek vie v styku s Bohom zbaviť svojho ja
a v pokore prijať vôľu Boha a v tomto stave vedieť ho
počúvať a k nemu v modlitbe hovoriť. A toto nie je
jednoduchá záležitosť, to je potrebné si zaslúžiť svojim životom. Jednoducho
povedané je to dar od Boha.
Teda ďalší, šiesty dar Ducha Svätého je dar zbožnosti.
Čo je zbožnosť, alebo nábožnosť? Už sme si zväčša povedali ale nezaškodí dodať, že
nábožnosť je zasvätenie sa Pánovi čistým srdcom a obetovať mu na oltári vlastné srdce.
Formy zbožnosti sú: almužna, modlitba a pôst. Taktiež zvyk obracať sa
k Bohu a k blížnemu. Účasť laikov na Kristovom kňazskom úrade,
čo vyplýva z prijatia sviatosti krstu – všeobecné kňazstvo. Denná modlitba Cirkvi
tvorí akési predĺženie slávenia eucharistie, nevylučuje, ale vyžaduje ako doplnenie
rôznej pobožnosti Božieho ľudu, ako je adorácia a uctievanie Sviatosti oltárnej
a účasť na nedeľnej svätej omši. Kresťanská zbožnosť zasväcuje nedele dobrými
skutkami a pokornými službami, ktoré potrebujú chorí, zoslabnutí a starí.
Kresťania majú svätiť nedeľu tým, že venujú čas a pozornosť svojej rodine
a príbuzným, čo nemôžu robiť natoľko v pracovných dňoch. Nedeľa je
vhodná doba pre zamyslenie, mlčanie, štúdium a rozjímanie, ktoré prispieva k rastu
vnútorného kresťanského života.
Dar zbožnosti nás disponuje k tomu, aby sme dávali
Bohu to, čo mu v celej spravodlivosti sme dlžní ako jeho stvorenia. Kresťan môže
z osobnej zbožnosti prisľúbiť Bohu nejaký skutok, modlitbu, almužnu, púť, atď.
Čo odporuje zbožnosti? Všetky praktiky mágie
a čarodejníctva, ateizmus, ktorý je hriechom proti zbožnosti, pretože
odmieta existenciu Boha.