Druhé prikázanie
V knihe Exodus 20,7, ako aj v knihe Deuteronomium 5,11 čítame:
“Nevezmeš meno Pána Boha tvojho nadarmo! Lebo Pán nenechá bez trestu toho, kto bude brať
jeho meno nadarmo.“
V našom Katechizme čítame skrátenú formuláciu tohto
prikázania: “Nevezmeš meno Božie nadarmo!“
I. Meno Pána je sväté
Prečo Pán Boh dal takéto prikázanie? Druhé prikázanie predpisuje
rešpektovať meno Pána! Toto je odvodené rovnako ako prvé prikázanie z čnosti zbožnosti a dáva
nám normu, poriadok predovšetkým pre naše rozprávanie o svätých veciach.
Medzi slovami zjavenia má jedno slovo zvláštny význam, je to
slovo, ktoré zjavuje Božie meno.
Boh ho určil tým, ktorí v neho veria. Zjavuje sa im vo svojom osobnom tajomstve. Dar
mena patrí k prejavom dôvernosti a intimity. Meno Pána je sväté. Preto ho
človek nesmie zneužívať. Má si ho uchovať v pamäti v tichom klaňaní sa plného
lásky. Nezaradí ho medzi slová svojich úst, pokiaľ by ním nechcel chváliť,
velebiť a oslavovať.
Úcta k Božiemu menu vyjadruje úctivý postoj, aký je slušné
mať k tajomstvu samotného Boha a k celej posvätnej skutočnosti, ktorú predstavuje. Zmysel pre
posvätné je súčasťou čnosti zbožnosti.
Veriaci má vydávať svedectvo o mene Pánovom tým, že neohrozene
vyznáva svoju vieru. Kázanie a katechéza majú byť preniknuté klaňaním a úctou k menu nášho
Pána Ježiša Krista.
Druhé prikázanie zakazuje zneužívanie Božieho mena, t.j.
každé nevhodné užívanie mena Boha, Ježiša Krista, Panny Márie a všetkých
svätých.
SĽUB daný iným v mene Boha, to znamená vsádzať Božiu česť,
vernosť, pravdivosť a autoritu. Takýto sľub sa má dodržať ako požiadavka spravodlivosti.
Spreneveriť sa takémuto sľubu sa rovná zneužitiu Boha, jeho mena a
istým spôsobom to znamená robiť z Boha klamára. To znamená, že si Boha vôbec
nevážime, a už nehovorím, že naša viera v Boha je veľmi slabá, ak nie nulová.
Tým sa zároveň previňujeme proti viere, láske a nádeji. Prinajmenšom tým
prejavujeme vlažnosť vo viere, ak to už nie je na úrovni nenávisti voči Bohu,
lebo takto označujeme človeka, ktorého nemáme radi.
Rúhanie sa stavia priamo proti druhému prikázaniu a ako
sme hovorili aj proti prvému prikázaniu. Spočíva v tom, že človek prejavuje vnútorne alebo
navonok nenávistné, vyčítavé a vyzývavé slová proti Bohu, že špatne hovorí o Bohu, že
jeho slovám chýba úcta k Bohu, že zneužíva Božie meno. Zákaz rúhania sa
vzťahuje aj na slová proti Kristovej Cirkvi, proti svätým a posvätným veciam.
Rúhaním je aj to, keď sa niekto skrýva za Božie meno, aby zamaskoval zločinecké
metódy, zotročovanie národov, mučenie alebo popravovanie v mene Božom. Zneužitie Božieho mena
pri spáchaní zločinu vedie k odmietaniu náboženstva. Rúhanie odporuje úcte, ktorú sme
povinní Bohu vzdávať, ako aj jeho menu. Samo osebe je ťažkým hriechom.
Kliatby, do ktorých je vložené Božie meno bez úmyslu
rúhať sa, sú nedostatkom úcty voči Pánovi. Druhé prikázanie zakazuje aj užívanie Božieho
mena k magickým účelom.
II. Božie meno brané nadarmo
Druhé prikázanie zakazuje krivú prísahu.
Urobiť slávnostný sľub alebo prisahať, znamená brať Boha za svedka
toho, čo sa tvrdí. To znamená dovolávať sa Božskej pravdivosti ako záruky
vlastnej pravdivosti. Prísaha sa záväzne odvoláva na meno Pána.
Odmietnuť krivú prísahu je povinnosťou voči Bohu. Boh ako
Stvoriteľ a Pán je normou každej pravdy. Ľudské slovo je v zhode alebo v rozpore s Bohom,
ktorý je Pravda sama. Keď je prísaha pravdivá a oprávnená, stavia do pravého svetla vzťah
ľudského slova k Božej pravde. Krivá prísaha volá Boha za svedka nejakej lži.
Kto urobí nejaký sľub pod prísahou s úmyslom nedodržať ho,
alebo sa nedrží toho, čo sľúbil pod prísahou, je krivoprísažníkom. Krivá prísaha je veľkým
nedostatkom úcty k Pánovi každého slova. Zaväzovať sa prísahou k vykonaniu nejakej špatnosti
je proti svätosti Božieho mena.
Ježiš vyložil druhé prikázanie v horskom kázaní. “Počuli ste, že
bolo povedané predkom: Nebudeš krivo prisahať, ale splníš Pánovi svoje prísahy. Ale ja vám
hovorím: Vôbec neprisahajte... Ale vaša reč nech je áno, áno, nie, nie. Čo je navyše, je zo
Zlého“ (Mt 5,33-34.37). Ježiš učí, že každá prísaha v sebe obsahuje vzťah k Bohu a k Božej
prítomnosti a k jeho pravde, čomu musí byť vzdávaná česť v každom slove.
Rozvážnosť pri odvolávaní sa v reči na Boha ide ruka v ruke s úctivou
pozornosťou voči prítomnosti, dosvedčovanej alebo tupenej každým naším
tvrdením.
Z učenia svätého Pavla cirkevná tradícia pochopila, že Ježiš
nie je proti prísahe, ak je skladaná zo závažných a spravodlivých dôvodov (napr. pred súdom).
Prísaha je vzývanie Božieho mena na svedectvo pravdy, môže byť urobená len pravdivo, uvážene a
spravodlivo.
Svätosť Božieho mena vyžaduje nedovolávať sa ho kvôli
malichernostiam! Vyžaduje, aby sa prísaha neskladala za takých okolností, kedy by to mohlo
byť vysvetlené ako schvaľovanie moci, ktorá prísahu neprávom požaduje. Ak je prísaha požadovaná
občianskymi úradmi neoprávnene, môže byť odmietnutá. Ide o prípady, keď je
požadovaná k niečomu, čo odporuje ľudskej dôstojnosti alebo spoločenstvu Cirkvi.
III. Kresťanské meno
Pri krste meno Pána posväcuje človeka a kresťan dostáva v Cirkvi
vlastné meno. Môže to byť meno nejakého svätca, t.j. nejakého učeníka, ktorý žil s príkladnou
vernosťou k svojmu Pánovi. Patronát svätca poskytuje vzor lásky a zaisťuje jeho príhovor.
Krstné meno môže taktiež vyjadrovať nejaké kresťanské tajomstvo alebo
kresťanskú čnosť. Rodičia, krstní rodičia a kňaz majú dbať o to, aby sa
nedávalo meno, ktoré je cudzie kresťanskému zmýšľaniu.
Kresťan začína svoj deň
modlitbou a svoje práce so znamením kríža, teda v znamení tých slov, v znamení
ktorých bol prijatý do Cirkvi pri krste, t.j. v mene Otca, Syna a Ducha
Svätého. Znamenie kríža nás posilňuje v pokušeniach a ťažkostiach.
Boh každého volá po mene.
Meno každého je posvätné. Meno je obraz osoby. Vyžaduje úctu ako znamenie
dôstojnosti toho, kto ho nosí. Prijaté meno je meno pre večnosť. V nebeskom
kráľovstve zažiari v plnom svetle tajomný a jedinečný charakter každej osoby
poznačenej Božím menom. “Tomu, kto zvíťazí... dám biely kamienok, na
ktorom bude vyryté nové meno, ktoré nikto nepozná, len ten, ktorý ho
dostane“ (Zj 2,17). “Mal som videnie, a hľa, na hore Sion stál Baránok
a s ním bolo stoštyridsaťštyritisíc tých, ktorí mali na čelách napísané jeho
meno a meno jeho Otca“ (Zj 14,1).