Tretie prikázanie
V knihe Exodus 20,8-10
čítame: “Spomni na sobotňajší deň, aby si ho zasvätil. Šesť dní pracuj a vykonávaj
svoju robotu, siedmeho dňa je sobota Pána, Boha tvojho. Vtedy nebudeš konať nijakú prácu,
ty sám a ani tvoj syn, alebo tvoja dcéra, ani tvoj sluha alebo slúžka, alebo tvoj dobytok,
alebo cudzinec, ktorý býva v tvojich bránach.“ Vo verši 11 odôvodňuje
svoje rozhodnutie: “Lebo za šesť dní utvoril Pán nebo a zem, more a
všetko, čo je v nich, siedmy deň však odpočíval. Preto Pán požehnal a zasvätil
ho.“ Pre lepšie pochopenie zákona uvádzame znenie tohto príkazu z knihy
Deuteronomium, kde čítame: “Zachovaj deň sobotňajší, aby si ho zasvätil,
ako ti Pán, Boh tvoj, prikázal. Za šesť dní budeš pracovať a robiť svoju prácu,
ale siedmy deň je sobota (t.j. odpočinok) pre Pána, Boha tvojho; v ňom nebudeš
robiť nijakú prácu, ani ty, ani tvoj syn, ani tvoja dcéra, ani tvoj sluha, ani slúžka,
ani tvoj vôl, ani osol, ani akýkoľvek tvoj dobytok, ba ani cudzinec nie, čo v
tvojom bydlisku býva, aby tvoj sluha a tvoja slúžka mali podobný odpočinok ako
ty sám. Pamätaj, že si bol otrokom v egyptskej zemi, a že Pán, Boh tvoj,
vyviedol ťa odtiaľ mocnou pravicou a zdvihnutým ramenom: preto Pán, Boh tvoj,
prikázal ti zachovávať sobotňajší deň“ (Dt 5,12-15).
Po prečítaní znenia tohto prikázania z kníh Starého
zákona lepšie pochopíme krátke znenie v našom Katechizme, kde sa hovorí:
“Spomni, aby si deň sviatočný svätil!“
I. Sobotňajší deň
Tretie prikázanie
pripomína posvätnosť soboty: Siedmeho dňa, ako sme počuli, Pán Boh odpočíval.
Písmo pripomína stvorenie sveta a pri tej príležitosti Boh oddelil siedmy deň
ako svätý. Písmo sväté rovnako v dni Pána taktiež zdôrazňuje pamiatku na
oslobodenie Izraela (Božieho ľudu) z egyptského otroctva: “Pamätaj, že si
bol otrokom v egyptskej zemi a že ťa Pán, tvoj Boh, odtiaľ vyviedol pevnou rukou
a napätým ramenom; preto ti prikázal Pán, tvoj Boh, dodržovať deň odpočinku“(Dt 5,15).
Boh zveril Izraelu sobotu,
aby ju zachovával na znamenie večnej zmluvy. Sobota je pre Pána; je
posvätne vyhradená pre chválu Boha, jeho stvoriteľského diela a jeho spásnych
činov v prospech Izraela - Božieho ľudu - veriacich v Boha. Božia činnosť je
vzorom pre ľudskú činnosť. Ak si Boh siedmeho dňa “odpočinul“ (Ex
31,17), aj človek má “odpočívať“ a dovoliť aj druhým, predovšetkým
chudobným, aby si mohli oddýchnuť (Ex 23,12). Sobota prerušuje každodennú
činnosť a umožňuje odpočinok. Je to deň protestu proti otroctvu práce a kultu peňazí!!!
Evanjelium uvádza početné
príležitosti, pri ktorých bol Ježiš obviňovaný, že porušuje zákon o sobote.
Lenže Ježiš nikdy neporušuje svätosť toho dňa. Dáva mu zo svojej autority pravé
vysvetlenie: „Sobota je pre človeka, a nie človek pre sobotu“ (Mk
2,27). Kristus plný súcitu považuje za správne „v sobotu konať
dobre“, skôr než zle, „život zachrániť“, skôr než zničiť (Mk
3,4). Sobota je deň Pána milosrdenstva a deň úcty vzdávanej Bohu: „Syn
človeka je Pánom aj nad sobotou“ (Mk 2,28).
II. Deň Pána
„Toto je deň, ktorý urobil Pán, jasajme a radujme sa“ (Ž 118,24).
DEŇ ZMŔTVYCHVSTANIA: NOVÉ STVORENIE
Ježiš vstal zmŕtvych v prvý deň v týždni (Mt 16,2; Lk 24,1; Jn 20,1). Ako prvý deň
pripomína deň Kristovho vzkriesenia prvé stvorenie. Ako
ôsmy deň, ktorý nasleduje po sobote, znamená nové stvorenie zahájené Kristovým
zmŕtvychvstaním. Tento deň sa stal pre kresťanov prvým zo všetkých dní, prvým
zo všetkých sviatkov - deň Pána (hé Kyriaké hémera - dies dominica) - nedeľa.
NEDEĽA - DOVŔŠENIE SOBOTY
Sv. Justín vo svojej Apologetike hovorí: Zhromažďujeme sa v deň slnka,
pretože je to prvý deň, v ktorom Boh vyviedol z temnôt hmotu a stvoril svet; v
tento deň taktiež Ježiš Kristus, náš Spasiteľ, vstal zmŕtvych. Nedeľa sa jasne
líši od soboty, po ktorej časove každý týždeň nasleduje a nahrádza pre
kresťanov jej obradný predpis. V Kristovej Veľkej noci (Pasche) dovršuje sa
duchovná náplň hebrejskej soboty a ohlasuje večné odpočinutie človeka v Bohu.
Veď kult zákona pripravoval na Kristovo tajomstvo a to, čo sa v ňom konalo,
bolo predobrazom rysu - črty, ktorá sa vzťahuje na Krista.
Túto realitu sv. Ignác
Antiochijský vo svojom liste Epistula ad Magnesios vyjadril nasledovne: Tí,
ktorí žili v starom poriadku (SZ), sa obrátili k novej nádeji a nehľadeli už na
sobotu, ale žili podľa nedele, dňa Pána, v ktorom je náš život posvätený skrze
milosť Pána a jeho smrť.
Slávenie nedele uskutočňuje mravný predpis prirodzene vpísaný
do ľudského srdca: vzdávať Bohu vonkajšiu, viditeľnú, verejnú
a pravidelnú úctu na pamiatku jeho všeobecného dobrodenia voči ľuďom. Nedeľná bohoslužba
je splnením mravného prikázania Starého zákona, od ktorého preberá rytmus ducha tým, že
každý týždeň oslavuje Stvoriteľa a Vykupiteľa svojho ľudu.
NEDEĽNÁ EUCHARISTICKÁ OBETA
Nedeľné slávenie dňa a Eucharistie Pána je stredobodom života Cirkvi.
Nedeľu - deň Pána, v ktorom sa slávi veľkonočná udalosť - je nevyhnutné v celej
cirkvi zachovávať z dôvodov apoštolskej tradície ako prvotný zasvätený sviatok.
Tento zvyk kresťanského
zhromažďovania siaha až do počiatkov apoštolskej doby. Sv. apoštol v liste
Židom pripomína: Nezanedbávajte svoje „spoločné zhromažďovanie, ako to
majú niektorí vo zvyku, ale navzájom sa povzbudzujte“ (Žid 10,25).
Farnosť je určité natrvalo zriadené spoločenstvo kresťanov
v miestnej Cirkvi pod vedením diecézneho biskupa a do pastoračnej starostlivosti
uvedeného farára, ako jej pastierovi. Je to miesto, kde môžu byť zvolaní všetci
veriaci, aby slávili nedeľnú eucharistickú obeť. Farnosť vedie kresťanský ľud
ku správnym prejavom liturgického života; zhromažďuje ho pri liturgickom
slávení, učí Kristovej spásnej náuke, uvádza do života lásku Pána v dobrých a
bratských skutkoch: Toto sv. Ján Zlatoústy komentuje: „Nemôžeš sa doma
modliť tak ako v kostole, kde je Boží ľud zhromaždený, kde sa volanie vznáša k
Bohu jedným srdcom. Tam je niečo viac, jednota myslenia, súzvuk duší, zväzok
lásky, modlitby kňazov a veriacich.“
NEDEĽNÁ POVINNOSŤ
Cirkevné prikázanie vymedzuje a upresňuje Pánov zákon: v nedeľu a v ďalších prikázaných
sviatkoch sú veriaci viazaní povinnosťou zúčastniť sa na sv. omši. Povinnosť účasti na
omši splní ten, kto sa zúčastní sv. omše, kedykoľvek sa koná katolícky obrad, buď v deň
sviatku alebo večer predchádzajúceho dňa.
Účasť na eucharistickej
obeti, t.j. na sv. omši je základným potvrdením, že sme kresťania katolíci.
Preto sú veriaci povinní zúčastniť sa sv. omše v zasvätené dni. Ospravedlnení sú iba vtedy,
keď sa z vážnych dôvodov nemôžu zúčastmniť na sv. omši, napr. sú chorí, starajú sa o
kojenca a iné vážne dôvody, alebo sú od nej svojím farárom dišpenzovaní. Tí,
ktorí o túto povinnosť vedome nedbajú, dopúšťajú sa ťažkého hriechu.
Účasť na spoločnom slávení
nedeľnej sv. omše je svedectvom príslušnosti a vernosti Kristovej Cirkvi. Týmto
spôsobom veriaci dosvedčuje svoju účasť na spoločenstve viery a lásky. Zároveň
spoločne vydávajú svedectvo o Božej svätosti a o svojej nádeji v spasenie. Vzájomne sa
posilňujú pod vedením Sv. Ducha.
Cirkev doporučuje veriacim:
Ak sa z dôvodov nedostatku duchovných, alebo z iného vážneho dôvodu nemajú
možnosť zúčastniť sa sv. omše, veľmi sa doporučuje veriacim, aby sa zúčastnili
bohoslužby slova, ak sa koná podľa predpisu diecézneho biskupa vo farskom
kostole alebo na inom posvätnom mieste, alebo aby sa venovali po náležitú dobu
modlitbe, sami alebo v spoločenstve rodín.
DEŇ MILOSTI A PRACOVNÉHO POKOJA
Ustanovenie dňa Pána prispieva k tomu, aby bola všetkým daná možnosť mať taktiež dostatok
pokoja a voľného času k životu rodinnému, kultúrnemu, spoločenskému a náboženskému, hovorí
II.vatikánsky koncil. V nedeľu a v ostatných zasvätených sviatkoch sa veriaci majú
zdržiavať tých prác alebo činností, ktoré sú na prekážku bohopocte a radosti,
ktorá je vlastná dňu Pána a zabraňujú konaniu skutkov milosrdenstva a
nevyhnutnému uvoľneniu mysle človeka ako aj tela...
Potreby rodiny alebo veľká
spoločenská užitočnosť sú oprávneným ospravedlnením od zachovania príkazu
nedeľného pokoja. Veriaci však musia bdieť, aby nezavádzali tzv. oprávnené
ospravedlnenia zvykami, ktoré škodia náboženstvu, rodinnému životu a zdraviu.
Toto sv. Augustín komentuje nasledovne: Láska k pravde
hľadá posvätný čas, potreba lásky prijíma spravodlivú prácu.
Patrí sa, aby si kresťania, ktorí majú voľný čas, spomenuli
na svojich bratov, ktorí majú tiež potrebu a tie isté práva, a nemôžu si odpočinúť pre svoju
chudobu a núdzu. Kresťanská zbožnosť zasväcuje tradične nedeľu dobrým skutkom a pokorným
službám, ktoré potrebujú nemocní, zoslabení, starí, atď. Kresťania majú svätiť
nedeľu tým, že venujú čas a pozornosť svojej rodine a príbuzným, čo nemôžu
robiť vo všedných dňoch.
Nedeľa je vhodná doba na zamyslenie sa, mlčanie, štúdium
a rozjímanie, ktoré prospieva rastu vnútorného a kresťanského života.
Svätiť nedele a sviatky si
vyžaduje spoločné úsilie. Každý kresťan sa musí vyhnúť tomu, aby bez potreby
uložil inému niesť, čo by mu bránilo svätiť deň Pána.