Štvrté prikázanie
„Cti otca svojho a matku svoju, aby si dlho žil na zemi,
ktorú ti dá Pán, Boh tvoj!“, čítame v knihe Exodus v hlave 20 vo verši 12. A v
knihe Deuteronomium v hlave 5 vo verši 16 okrem prvej časti čítame zdôvodnenie,
ktoré nenachádzame ani v Katechizme „...ako ti to Pán, Boh tvoj, prikázal,
aby dni tvojho života dlho trvali a tebe sa darilo v zemi, ktorú ti dá Pán, Boh
tvoj, dáva.“ V Katechizme je uvedený holý príkaz: „Cti otca svojho i
matku svoju!“ U Lukáša je dodatok, ktorý hovorí: „A poslúchaj ich!“ (Lk 2,51).
Boh chcel, aby sme si po
ňom ctili svojich rodičov, ktorým vďačíme za svoj život a ktorí nám odovzdali
poznanie Boha. Sme povinní ctiť a rešpektovať všetkých, ktorým Boh pre naše
dobro odovzdal svoju autoritu. Toto prikázanie je vyjadrené kladným spôsobom
ako povinnosť, ktorú máme splniť. Ohlasuje nasledujúce prikázanie, ktoré sa týka
zvláštnej úcty k životu, k manželstvu, k majetku, k slovu. Je jedným zo
sociálnych prikázaní, zo základov sociálnej náuky Cirkvi.
Štvrté prikázanie sa výslovne obracia k deťom v rámci ich
vzťahov k otcovi a matke lebo tento vzťah je najvšeobecnejší. Požaduje, aby sme zahrňovali
úctou, láskou a vďačnosťou prarodičov a predkov. Vzťahuje sa konečne na povinnosti žiakov
voči učiteľom, zamestnancov voči zamestnávateľom, podriadených voči ich
nadriadeným, občanov voči ich vlasti, voči tým, ktorí spravujú verejné veci a
voči vládnym predstaviteľom.
Toto prikázanie zahrňuje v sebe aj úctu v širšom slova
zmysle, ako aj povinnosti rodičov, poručníkov, učiteľov, verejných a vládnych
predstaviteľov, všetkých, ktorí vykonávajú nejakú právomoc nad druhými alebo nad nejakým
spoločenstvom osôb.
Dodržiavanie tohoto prikázania prináša spolu s duchovnými
plodmi aj časné plody mieru a blahobytu. Naopak prestupovanie tohoto prikázania spôsobuje
ťažké škody spoločenstva aj jednotlivých osôb.
I. Rodina v Božom pláne
Nepochybne sa štvrté prikázanie v prvom rade dotýka rodiny.
Čo je to rodina? Rozoberme si to postupne:
POVAHA RODINY
Muž a žena spojení v manželstve tvoria spolu so svojimi deťmi
rodinu. Táto inštitúcia má prioritné uznanie pred akoukoľvek ustanovizňou zo strany verejnej
moci; sama si zabezpečuje svoju vážnosť. Rodina sa bude považovať za normálny
vzťah, podľa ktorého sa majú hodnotiť rôzne spôsoby príbuzenstva. Boh tým, že
stvoril muža a ženu, ustanovil ľudskú rodinu a dal jej základný poriadok. Jej
členovia sú rovnakej dôstojnosti. Pre obecné blaho jej členovia sú v rodine
rôzne zodpovení a majú rôzne práva a povinnosti.
Manželské spoločenstvo je založené na vzájomnom súhlase
manželov. Manželstvo a rodina sú zamerané k dobru manželov, k plodeniu a výchove detí.
Manželská láska a plodenie detí vytvárajú medzi členmi tej istej rodiny osobný vzťah
a základnú zodpovednosť.
KRESŤANSKÁ RODINA
Kresťanská rodina je „špecifickým vyjadrením a uskutočnením...
cirkevným spoločenstvom... Preto taktiež môže mať a má byť nazývaná domácou cirkvou.
Je spoločenstvom viery, nádeje a lásky; v Cirkvi nadobúda zvláštnej dôležitosti, ako je to v
Novom zákone. Kresťanská rodina je spoločenstvom osôb, stopou a obrazom
spoločenstva Otca a Syna v Duchu Svätom. Jej plodivá a výchovná sila a činnosť
je odbleskom stvoriteľského diela Otca. Rodina je povolaná, aby sa podieľala na
modlitbe a obeti Krista. Denná modlitba a čítanie Božieho slova v nej posilňuje
lásku. Kresťanská rodina pôsobí evanjelizačne a misionársky.
Vzťahy v rodine vytvárajú
podobnosť citov, náklonností a záujmov, ktoré sa rodia predovšetkým
zo vzájomnej úcty jej členov. Rodina je
výsadným spoločenstvom povolaným k tomu, aby uskutočnila vzájomné dorozumenie
manželov, a svedomitou spoluprácou rodičov pri výchove detí.
II. Rodina a spoločnosť
Rodina je základnou bunkou
života spoločnosti. Je to prirodzená spoločnosť, v ktorej muž a žena povolaní k
tomu, aby sa sebe navzájom dávali v láske a v dare života. Autorita, stálosť a
prežívanie vzťahov v lone rodiny tvoria základy bezpečnosti a bratstva, v
ktorom sa dá už od mladosti naučiť mravným hodnotám, začať uctievať Boha a
správne užívať slobody. Rodinný život je uvádzaním do života spoločnosti.
Dôležitosť rodiny pre život a blahobyt spoločnosti ukladá spoločnosti zvláštnu
zodpovednosť pri podporovaní a upevňovaní manželstva a rodiny.
III. Povinnosti členov rodiny
POVINNOSTI DETÍ
Božie otcovstvo je zdrojom ľudského otcovstva, v Božom otcovstve má úcta k
rodičom svoj základ. Úcta detí, nedospelých a dospelých, k vlastnému otcovi a k
vlastnej matke pramení z prirodzeného citu zrodeného z puta, ktoré ich vzájomne
spája. Túto úctu vyžaduje Božie prikázanie. V knihe Sir 7,27-28 čítame: „Z celého srdca
cti otca a nikdy nezabudni na pôrodné bolesti svojej matky. Pamätaj,
že im ďakuješ za svoje bytie. Čím sa im môžeš odplatiť za to, čo ti dali?“
Štvrté prikázanie pripomína deťom, ktoré sú už dospelé,
ich zodpovednosť za rodičov. Úcta detí k rodičom napomáha ku zhode v celej rodine,
v celom rodinnom živote, týka sa tiež vzťahov medzi súrodencami.
POVINNOSTI RODIČOV
Rodičia sa majú dívať na svoje deti ako na deti Božie
a rešpektovať ich ako ľudské bytosti. Svoje deti vychovávať k dodržiavaniu Božieho zákona
tým, že sú sami poslušní vôli nebeského Otca.
Rodičia sú prví, ktorí majú zodpovenosť za výchovu svojich detí.
Rodina je zvlášť vhodným miestom pre výchovu k čnostiam. Rodičia majú veľkú zodpovednosť
za to, aby dávali svojim deťom dobrý príkald. Ak uznajú svoje chyby pred deťmi, budú ich
schopní lepšie viesť a naprávať. Rodičia dostali milosť pri vysluhovaní si sviatosti
manželstva, zodpovednosť a výsadu evanjelizovať svoje deti. Už od prvých rokov
ich majú viesť a uvádzať do tajomstiev viery. Sú prvými učiteľmi svojich detí.
Deti prispievajú k rastu svojich rodičov vo svätosti. Rodičia, ktorí sú ako
prví zodpovední za výchovu detí, majú právo zvoliť pre ne školu, ktorá
zodpovedá ich presvedčeniu. To je ich základné právo.
Keď deti dospejú, majú
právo zvoliť si svoje povolanie a svoj životný stav. Túto novú zodpovednosť
vezmú na seba v dôvernom vzťahu k svojim rodičom. Rodičia sa vyhnú tomu, aby
ich nútili pri voľbe povolania alebo stavu, pri voľbe manželky či manžela.
IV. Rodina a Božie kráľovstvo
Aj keď sú rodinné zväzky
dôležité, predsa nie sú absolútne! Je potrebné byť presvedčený, že prvým
povolaním kresťana je nasledovanie Ježiša. Stať sa Ježišovým učeníkom znamená
prijať pozvanie patriť k Božej rodine,
viesť život zhodný s Božím životným systémom. Rodičia budú prijímať a
rešpektovať s radosťou a vďakyvzdávaním Pánovi, ak sa Pán obráti na jedno z ich
detí, aby ho nasledovalo v panenstve, alebo v celibáte pre nebeské kráľovstvo v
zasvätenom živote alebo v kňazskom povolaní.
V. Verejná moc v občianskej spoločnosti
Štvrté prikázanie nám
predpisuje ctiť si taktiež všetkých, ktorí sa k nášmu dobru pričinili alebo
pričiňujú, ktorí od Boha dostali autoritu v spoločnosti.
POVINNOSTI OBČIANSKYCH ORGÁNOV
Politická moc je povinná rešpektovať základné práva ľudskej osobnosti. Nech
sa snaží vykonávať spravodlivosť a rešpektovať pri tom práva každého
jednotlivca, predovšetkým rodín a núdznych. Občianske práva môžu a musia byť
zaručené podľa požiadaviek všeobecného blaha. Nemôžu byť verejnými orgánmi
odňaté bez oprávneného a primeraného dôvodu. Výkon politických práv je zameraný
na všeobecné blaho národa a ľudskej spoločnosti.
POVINNOSTI OBČANOV
Je povinnosťou občana prispievať spolu s verejnými orgánmi k blahu
spoločnosti v duchu pravdy, spravodlivosti, solidarity a slobody. Milovať vlasť
a slúžiť jej vyplýva z povinnej vďačnosti a z dôvodu lásky. Podriadenosť
právoplatnej autorite a služba všeobecnému blahu vyžadujú, aby občania plnili
svoje funkcie v živote politického spoločenstva.
Bohatšie národy majú prijímať cudzincov, ktorí hľadajú
bezpečie a prostriedky potrebné pre život, ktoré nemôžu nájsť v krajine, odkiaľ
pochádzajú. Občan je vo svojom svedomí viazaný nekonať podľa nariadenia
občianskych orgánov, ak sú tieto príkazy proti požiadavkám mravného poriadku,
proti základným ľudským právam alebo proti učeniu evanjelia.
CIRKEV A ŠTÁT
Cirkev vyzýva nositeľov politickej moci, aby sa vo svojich úsudkoch a
rozhodnutiach riadili zjavenou pravdou o Bohu a človeku. K poslaniu Cirkvi
patrí posudzovať z hľadiska mravného aj tie veci, ktoré patria do oblasti
politiky, ak to vyžadujú základné práva ľudskej osoby alebo spása duší. Pritom
bude používať všetky prostriedy, ale len také, ktoré sú v súlade s evanjeliom a
dobrom všetkých ľudí v rôznych dobách a situáciách.