Introit - Vstup - Úvodný spev
Svätá omša pred II.
Vatikánskym cirkevným snemom sa začínala stupňovou modlitbou, po
tejto modlitbe kňaz vystúpil k oltáru, pritom sa modlil
modlitbu
Odním od nás, prosíme teba, Pane, naše neprávosti,
aby sme si zaslúžili vstúpiť s čistou mysľou do svätyne
svätýň. Skrze Krista ... a bozkom si uctil oltár, pritom
sa modlil
Prosím teba, Pane, ráč mi odpustiť všetky hriechy
pre zásluhy tvojich svätých, ktorých ostatky sú tu, i všetkých
svätých.
Amen[1]
Do oltárneho stola bol vkladaný oltárny kameň, ktorý mal v sebe zabudované pozostatky niektorého svätého. Kameň s ostatkami svätého bol umiestnený v strede oltárneho stola. Kňaz bozkával ostatky svätých. Dnes ide pri bozkávaní oltára o úctu obetného stola, ktorý už neobsahuje kameň s ostatkami svätých
a odišiel na stranu lekcie (pravú stranu oltára, vpravo od
kríža ak sa pozeráme na korpus) a modlil sa introit (pieseň
vstupu), ktorý sa končil oslavnou piesňou Sláva Otcu. Podľa
obnovenej bohoslužby po Druhom vatikánskom sneme, keď sa ľud
zhromaždí, kňaz s prisluhujúcimi ide k oltáru. Medzitým sa
spieva úvodný spev, ktorý je možné (na Slovensku) nahradiť
vhodnou piesňou z JKS. Potom kňaz pristúpi k oltáru,
najprv urobí patričnú poklonu zhromaždeniu veriacich, pobozká
oltár a prípadne ho aj incenzuje. Potom ide s prisluhujúcimi
k sedadlu.
Tomuto vstupu sa veľmi podobá
starý introit. Začínal zo sakristie, ktorá bývala pri vchode do
kostola, v dlhom sprievode duchovenstva išiel pápež alebo
biskup cez baziliku k oltáru. Pri tomto sprievode spievala
introit Schola cantorum (spevácka škola), rozdelená na dva zbory
(chóry), stojaca za chórovými mrežami pred oltárom. Spev
prednášali v tomto poriadku: prvý zbor spieval antifónu,
ktorú potom hneď opakoval druhý zbor; prvý zbor zaspieval prvý
verš žalmu, druhý zbor zopakoval antifónu, prvý zbor spieval
ďalej druhý, tretí ... verš žalmu, pričom druhý zbor vždy
vsúval antifónu. Spev pokračoval aj keď pápež pokľakol pred
oltárom a modlil sa. Keď opísaným spôsobom žalm
dospievali, pápež vstal a išiel k svojmu trónu, ktorý
bol za oltárom (oltár bol orientovaný ako v dnešnej
obnovenej liturgii smerom k ľudu). Ak však žalm trval pridlho,
pápež dal znak, obidva zbory prerušili žalm a zaspievali
Sláva Otcu ... (Glória Patri...). Išlo vlastne o procesiový
spev a zároveň o slávnostnú privítaciu pieseň k omši.
V starej omši boli štyri procesie a všetky boli
sprevádzané spevom. Z týchto štyroch procesií a zo
spevov pri nich sa dnes zachovali v omši iba pozostatky, čo je
určitým spôsobom na škodu, lebo ľud mohol práve v týchto
procesiách najživšie vyjadriť a uskutočniť svoju činnú
účasť na omšových úkonoch. Takto sme si objasnili zmysel
a obsah introitu. Introit (Vstup) je uvádzajúcou piesňou;
chce nám vnuknúť náladu a myšlienky, ktoré by sme mali mať
pri príchode kňaza a na začiatku svätej omše, aby sme
opustili svet mimo kostola a vstúpili do sveta Kristovej
prítomnosti. To je ďalší dôvod aby sme prichádzali na svätú
omšu načas, t. j. do času jej začatia.
Po Druhom vatikánskom
cirkevnom sneme, po skončení úvodného spevu kňaz a veriaci
sa prežehnajú, potom kňaz rozopne ruky a pozdraví ľud
slovami: Milosť nášho Pána Ježiša Krista a láska Boha
Otca i spoločenstvo Ducha Svätého nech je s vami
všetkými, alebo len Pán s vami, alebo Milosť vám a pokoj
od Boha, nášho Otca, i od Pána Ježiša Krista. Ľud
odpovedá v prvom aj v druhom prípade I s duchom
tvojím, v treťom prípade Nech je zvelebený Boh a Otec
nášho Pána Ježiša Krista. Potom nasleduje úkon kajúcnosti,
ktorý má viac formúl. Jedna je skoro rovnaká ako stupňová
modlitba v omši pred Druhým vatikánskym snemom. Obnovená
liturgia, t. j. dnešná svätá omša úvodným spevom, teda
introitom začína, a až potom nasleduje uctenie oltára,
pozdrav a úkon kajúcnosti. Úkon kajúcnosti začína kňaz
výzvou veriacich: Bratia a sestry uznajme svoje hriechy, aby
sme mohli s čistým srdcom sláviť sväté tajomstvá; alebo
Bratia a sestry, spytujme si svedomie a oľutujme svoje
hriechy, aby sme mohli nábožne sláviť svätú omšu; alebo
Bratia a sestry, pred Pána máme predstúpiť s čistým
srdcom. Preto si spytujme svedomie a vzbuďme si ľútosť nad
hriechmi; alebo Bratia a sestry, v tejto chvíľke
ticha vhĺbme sa do seba, vzbuďme si ľútosť nad hriechmi, aby sme
mohli náležite počúvať Božie slovo a sláviť Eucharistiu
a spolu s veriacimi aj kňaz vykoná spytovanie
svedomia a vyznanie svojich hriechov. Obnovená liturgia svätej omše
pozná tri formy úkonu kajúcnosti. Jednou z foriem je aj
v nasledujúcej stati uvádzaný konfiteor. Aby sme neostali nič
dlžní čitateľovi v ďalšom si vysvetlíme „stupňovú
modlitbu“.
Stupňová modlitba
Názov stupňová modlitba
pochádza z toho, že kňaz sa ju modlil pred oltárnymi
stupňami, po ktorých sa vystupovalo k oltáru (počet
stupňov-schodov mohol byť jeden až tri); liturgia nemala pre ňu
nejaké vlastné pomenovanie. Stupňová modlitba bola poslednou
prípravou kňaza na slávenie svätej omše.
Iné prípravy, ktoré
predchádzali stupňovú modlitbu, boli rozličného druhu. Sledovali
jedno, aby kňaz pred slávením svätej omše si predovšetkým
uvedomil, že jeho duša musí byť čistá, zbavená každého
hriechu, ale prinajmenej aspoň ťažkého hriechu, čo bolo vždy
zrejmé. Už svätý Pavol vystríha pred nehodným slávením
„večere Pánovej“. Kto by teda jedol chlieb alebo pil Pánov
kalich nehodne, previní sa proti Pánovmu telu a krvi. Nech
teda človek skúma sám seba, a len tak je z toho chleba
a pije z kalicha. Lebo kto je a pije, a nerozoznáva
telo (od obyčajného jedla a nápoja), ten si je a pije
odsúdenie (1Kor 11,27-29).
Ak si je niekto, či už kňaz,
alebo laik, vedomý smrteľného hriechu, nesmie sa nijako uspokojiť
úkonom dokonalej ľútosti, ale musí sa pred prijatím obetnej
hostiny vyspovedať
[2]
Trident. snem XIII, de Euch.
.
Z tejto starostlivosti Cirkvi o čistotu duše pred
slávením svätej omše pochádza obyčaj svätenia vody a kropenia
ľudu posvätenou vodou v nedeľu pred hlavnými bohoslužbami.
Svätená voda predstavuje krstnú vodu, ktorou sme boli oslobodení
od hriechu a prijatí za Božie deti. Kňaz a ľud spievajú
kajúci žalm 51(50), (Miserere – Zmiluj sa) pokropia sa svätenou
vodou, aby si uvedomili, že si hriechom poškvrnili krstné rúcho.
Stupňová modlitba obsahovo
predstavovala žalm 43(42), 1-5, vyznanie hriechov kňaza pred
veriacimi, končiace sa prosbou o modlitbu za neho. Nasledovalo
vyznanie hriechov veriacich (zastúpených miništrantom nakoľko
omša bola slúžená v latinskom jazyku), končiace prosbou
veriacich o modlitbu kňaza za nich; za týmto obojstranným
vyznaním nasledovalo rozhrešenie od hriechov. Potom sa kňaz
striedavo s miništrantom modlil invokácie vyjadrujúce radosť
a po pozdrave
Pán s vami a miništrantovej odpovedi
(za veriacich)
I s duchom tvojím, kňaz so
zopnutými rukami vystupoval po schodoch k oltáru, modliac sa
modlitby vyjadrujúce prosby o zbavenie ho vín. Po stupňovej
modlitbe sa modlil vstupnú modlitbu (introit) na strane lekcie
[3]
Napravo od oltárneho kríža, ktorý vždy bol umiestnený v strede oltára, poprípade nad Bohostánkom
.
Potom nasledovala tzv.
prípravná omša, ktorá sa skladala
z bohoslužby modlitby a bohoslužby slova. V nedeľu
a vo sviatok do tejto časti omše sa vkladala pieseň na oslavu
Boha - Glória pred modlitbu dňa a končila sa nicejsko-carihradským
vyznaním viery, ale o tom v ďalšom texte podrobnejšie.
Pokiaľ ide o dejiny
stupňovej modlitby, prvýkrát sa určitý zárodok nachádza až v
rímskej omši v siedmom storočí. V najstaršom rímskom
omšovom poriadku je zaznačené, že pápež alebo biskup ide
slávnostne zo sakristie k oltáru, pred oltárom skloní hlavu
a modlí sa chvíľu sám pre seba. Neskorší omšový poriadok
z 10. storočia už dodáva k tomu: modlí sa za svoje
hriechy. Tak je táto modlitba najprv výrazom sústredenia sa
a poklony pred Bohom, pozvoľna sa však stala výrazom ľútosti,
čím bol daný prechod k stupňovej modlitbe. Prirodzene,
trvalo to ešte niekoľko storočí, kým sa z tichého
vzbudenia ľútosti stala formulovaná modlitba ľútosti a známy
konfiteor, ktorý vznikol z tzv. Apológii. Sú to modlitby,
ktoré obsahujú vyznanie hriechov a prosbu o odpustenie.
Pokiaľ ide o žalm Súď ma Bože (43) v stupňovej
modlitbe, je známe, že svätý Ambróz podáva vo svojich krstných
hovoroch správu, že žalm 43(42) s antifónou Introibo
v milánskej liturgii bol piesňou pri krste. Spievali ho
novokrstenci na Veľkú noc, keď vychádzali z baptistéria
(krstnej miestnosti) do kostola, aby sa tam prvýkrát zúčastnili
na slávení svätej obety a na obetnej hostine (na prvom svätom
prijímaní). Určite antifóna Pristúpim k oltáru božiemu,
k Bohu, ktorý obveseľuje moju mladosť znela veľmi pekne
z úst pokrstených, ktorý mali úmysel pristúpiť k oltáru
Pána, ktorý chce obveseliť ich duchovnú mladosť milosťou
božského pokrmu. Pre každého prisluhujúceho pri svätej omši
odriekanie Konfiteor bolo niečo zvláštne a zvlášť túto
patinu zvláštnosti mu dávala latinčina. História modlitby
konfiteor sa neskončila. Bola prevzatá do obnovenej liturgii svätej
omše po Druhom vatikánskom cirkevnom sneme, ktorý svojím
rozhodnutím vykonal obnovu liturgie, a teda aj slávenia svätej
omše.
Potrebné je pripomenúť, že
úkon kajúcnosti pred svätou omšou stará Cirkev nepoznala. Akési
vzbudenie ľútosti, a aj akýsi kajúci obrad pred omšou bol
naznačený umytím nôh po poslednej večeri. Učenie apoštolov
napomína kresťanov, aby v deň Pánov najprv vyznali svoje
hriechy, aby ich obeta bola svätá. V neskorších prameňoch
starokresťanskej omše nenachádzame nijakú zmienku o kajúcom
obrade. Stará Cirkev sa pokladala za „svätú spoločnosť“
a nemala tak silne vypestované povedomie hriešnosti ako tomu
bolo neskoršie v stredoveku. Preto nedbali tak prísne na
pokánie pred omšou, nepokladali to za potrebné.
Dejiny Vstupu (Introitu)
Spev žalmov na začiatku
omšovej slávnosti bol v prvých troch storočiach neznámy asi
preto, lebo omši vždy predchádzala nočná vigília. Introit je
rímske vlastníctvo. Liber pontificalis
[4]
Zbierka biografií rímskych biskupov, ktorí spravovali Cirkev až po časy Félixa III. (†530). Je to spis z časti nespoľahlivý
pripisuje, ako sme to už spomenuli, zavedenie introitu pápežovi
Celestínovi I. (r. 432), čo bude asi veľmi pravdepodobne aj
pravda. Keď sa Cirkev vyslobodila a vznikli veľké kostoly
a vyvinuli sa štáciové sviatky, až potom býval usporiadaný
slávnostný vchod pápeža do baziliky a uplatnil sa aj úvodný
spev. Na počiatku pozostával z celého žalmu alebo aspoň
z väčšej časti a zo vždy znovu vplietanej antifóny;
sprvu spieval ľud pod vedením nejakej speváckej školy. Keď za
čias Gregora I. Schola cantorum vždy viac prechádzala k umeleckému
spevu, začínajú sa zjavovať prvé úpadkové príznaky. V 8.
storočí pozvoľna zanikali štáciové procesie a s nimi
aj slávnostný vchod a tým sa vstup (introit) stále viac
skracoval, až nakoniec ostal len prvý verš žalmu. Niektorí
autori uvádzajú, že za nejaký čas antifónu spievali na väčšie
sviatky tri razy: na začiatku, pred a po Sláva Otcu (Glória
Patri). V stredoveku (od 10. storočia) bol vstup znetvorený
takzvanými „trópmi“; boli to metrické básnické prídavky
a sú znamením, že sa podstate vstupu (introitu) už
nerozumelo. Zavedením súkromnej omše vstup sa stal len zlomkom,
a jeho význam sa sústredil viac menej na úkon kajúcnosti
kňaza a miništranta. Tak to bolo, ale dnes, ako sme to už
povedali, vstup má svoje dôstojné miesto vo forme spevu ľudu
alebo krátkej recitácii na samom začiatku svätej omše, počas
príchodu kňaza k oltáru. V prípade slávnostnej svätej omše
vstup je dostatočne slávnostný. Obnovená liturgia sa vrátila
k pôvodnej funkcii vstupu.