Posvätná Liturgia
Dielo ľudského vykúpenia
a dokonalého oslávenia Boha, ktorého predohrou boli veľkolepé
činy Boha s ľudom Starého zákona, uskutočnil Kristus
predovšetkým veľkonočným tajomstvom svojho umučenia,
zmŕtvychvstania a slávneho nanebovstúpenia: svojou smrťou
našu smrť premohol a svojim zmŕtvychvstaním obnovil nám
život. Z boku na kríži zosnulého Krista vyprýštilo
podivuhodné tajomstvo celej Cirkvi, ktorá vo svojej liturgii
ohlasuje a slávi Kristovo tajomstvo, aby veriaci z neho
žili a svedčili o ňom vo svete. Slovo liturgia,
grécky leiturgia znamená konanie ľudu. V gréckom
preklade Starého zákona predstavuje starozákonné obrady; v Novom
zákone označuje celú oficiálnu bohoslužbu mystického Kristovho
tela, totiž hlavy – Krista a údov – kňazov a veriacich.
V pôvodnom význame znamená verejné dielo, službu
v mene ľudu alebo v prospech ľudu. V kresťanskej
tradícií znamená, že Boží ľud sa zúčastňuje na Božom
diele. V liturgii, zvlášť vo svätej omši, sa totiž
uskutočňuje dielo nášho vykúpenia, a preto vo
zvrchovanej miere prispieva k tomu, aby veriaci svojím životom
zvýraznili a iným odhalili Kristovo tajomstvo a skutočnú
povahu pravej Cirkvi, ktorá sa vyznačuje tým, že je ľudská a
zároveň božská. Viditeľná, a pritom oplývajúca
neviditeľnými skutočnosťami. Horlivá v akcii a oddaná
kontemplácii. Liturgia, deň čo deň buduje z tých, čo sú
v Cirkvi, svätý Pánov chrám a Boží príbytok v Duchu
Svätom.
Aby sa veľké dielo vykúpenia
a oslávenia Boha uskutočnilo, Kristus je stále prítomný vo
svojej Cirkvi, najmä v liturgických úkonoch. Prítomný je
v obete svätej omše, a to v osobe toho, kto ju
slúži, keďže
ten istý, čo raz obetoval sám seba na kríži,
obetuje sa teraz prostredníctvom kňazov[1]
Tridentský koncil, ses. XXII, 17. sept. 1562, Doctr. De ss. Missae sacrif., c. 2: Concilium Tridentinum, VIII. Actorum pars V, Freiburg im Brisgau 1919, p. 960
,
a zvlášť je prítomný pod eucharistickými spôsobmi
[2]
Dokumenty druhého Vatikánskeho koncilu: Konštitúcia o posvätnej liturgii . Kap. 1. A str. 185. SÚSCM, Rím 1968
.
Liturgia sa teda právom
pokladá za vykonávanie kňazského Kristovho úradu. Liturgiou sa
vnímateľnými znakmi naznačuje a v každom znaku príslušným
spôsobom uskutočňuje posväcovanie človeka. Okrem toho tajomné
Kristovo Telo, Hlava i údy, preukazuje liturgiou všetok
verejný kult Bohu
[3]
Dokumenty druhého Vatikánskeho koncilu: Konštitúcia o posvätnej liturgii . Kap. 1. A str. 185. SÚSCM, Rím 1968
.
Preto je každá liturgická
služba dielo Krista kňaza a jeho Tela, to jest Cirkvi,
obzvlášť posvätným úkonom, ktorému sa čo do účinnosti
nevyrovná nijaká iná cirkevná činnosť. V liturgii
vyvrchoľuje činnosť Cirkvi a zároveň v nej pramení
všetka jej sila. Liturgia priam pobáda veriacich, aby nasýtení
veľkonočnými sviatosťami sa stali
v láske svornými
a modlili sa, aby
životom zachovávali, čo prijali vierou.
Z liturgie a najmä z Eucharistie ako z prameňa
prúdi do nás milosť a veľmi účinne sa dosahuje
posväcovanie ľudí a oslavovanie Boha v Kristovi, ku
ktorému ako k svojmu cieľu smeruje všetka ostatná činnosť
Cirkvi
[4]
Dokumenty druhého Vatikánskeho koncilu: Konštitúcia o posvätnej liturgii . Kap. 1. A str. 184-87. SÚSCM, Rím 1968
.
Všetky apoštolské práce
smerujú k tomu, aby všetci, čo sa stali vierou a krstom
Božími deťmi, spoločne sa schádzali, chválili Boha uprostred
Cirkvi, boli účastní na Obete a požívali večeru Pánovu
[5]
Dokumenty druhého Vatikánskeho koncilu: Konštitúcia o posvätnej liturgii . Kap. 1. A str. 184-87. SÚSCM, Rím 1968
.
Grécke slová eucharistein (Lk 22,19; 1Kor 11,24)
a eulogein (Mt 26,26; Mk 14,22)
pripomínajú židovské dobrorečenia, ktoré ohlasujú Božie
diela: stvorenie, vykúpenie a posvätenie.
Eucharistia je večera, ktorú
Pán slávil ako začiatok svojho utrpenia. Večera, ktorá sa stáva
pre nás prítomnosťou. Ak to máme pochopiť, musíme uvážiť, čo
sa stalo pri večeri Pána. Čo znamená, že sa táto hostina medzi
nami stáva prítomnosťou? Čo urobil Pán, keď s apoštolmi
slávil večeru? Odpoveďou je konštatovanie, že v túto hodinu Pán
Ježiš prijal svoju smrť ako svoje odovzdanie sa Bohu. Prijal svoju
smrť ako spásu sveta. Daroval sám seba ako daného na smrť a
smrťou navráteného Bohu. Daroval sa ako večná zmluva spásy
svojim učeníkom v udalosti a symbole hostiny.
Večera predstavuje
predovšetkým spoločenstvo vernosti a lásky, ktoré sa
stelesňuje v spoločnej účasti na chlebe a nápoji
jedinej zeme, z ktorej a v ktorej majú všetci žiť.
Ježiš naposledy sedel so svojimi učeníkmi, ktorí v neho
verili a ktorí boli začiatkom jeho spoločenstva pri večeri. Ježiš
vedel, že musí ísť osamelý a opustený do najväčšej
temnoty a smrti, ktorá stála pred ním. Jeho smrť je
absolútne nepochopiteľné tajomstvo. Smrť žijúceho človeka a
Boha, ktorého bytie je tak odlišné od nášho. Smrť, ktorá je
stelesnením viny, smrť, ktorá je našim údelom, smrť, ako náš
jediný vlastný čin, ktorý nás, tak ako ho žijeme a trpíme,
premáha zničujúcim spôsobom, v ktorom sa to najvlastnejšie
stáva najcudzejším.
Túto smrť berie Ježiš na
seba, ide jej v ústrety, dovolí, aby jeho život, ktorý je
absolútna jednota a čistota padol do priepasti pekelnej
nezmyselnosti, s ktorou on nemá úplne nič spoločného. On
nekonečné a úctyhodné tajomstvo poslušnosti a lásky
dokázal zostať aj v priepastnej prázdnote a osamelosti
smrti v jednote s Bohom aj s ľuďmi. On so
smrťou prijíma aj všetko ostatné, čo ešte k mŕtvej
a smrtiacej prázdnote patrí: tuposť sŕdc svojich učeníkov,
ich nevera, bolesť, zrada, vylúčenie zo svojho ľudu, brutálna
hlúposť politiky, ktorá ho zabíja, krach svojho poslania
a životného diela... Chytá sa bezodného kalicha svojho
života, pozerá sa do jeho temnej priepasti, nesie ho k ústam
s plným súhlasom s tým, čo nazývame jeho utrpením,
utrpením Syna človeka, umieraním do dôsledku. Toto prijatie
neprijateľného, stotožnenie života so smrťou, objatie hriechu
svätou poslušnou láskou, pád neuhasiteľného svetla do
nekonečnej temnoty, to všetko sa deje v tichej a nenápadnej
obyčajnosti ľudského života. Vedome a pohotovo sa stavia
čelom k smrti a to je spása sveta. To je naša spása a súd,
ktorý prináša milosť. Je to zjavenie našej zamotania sa do
vlastnej viny a bezvýchodiskovosti, že sme prijatí
a milovaní. Vo večeradle je stanovený počiatok spásneho
utrpenia. Je to počiatok prijatia a vyhlásenia spasiteľných
pašií. Toto prijatie je v geste a vo svätom slove.
Prejavuje sa tu zasvätenie sa reálnej smrti a čisté
odovzdanie sa Otcovi v kultovom obetnom úkone.
Pán stojí pred svojimi
učeníkmi ako ten, ktorý sa zasväcuje smrti. Chýba už len jedno,
aby sa hmatateľne a vo svojej telesnosti účinne zjavilo to,
že každý z nich už je skrze smrť Pána prijatý, a že
to myslí skutočne a konkrétne. Ďalej, že táto skutočnosť
životodarnej smrti, ktorou je sám Pán, skutočne a pravdivo
prenikne do bytostného vnútra každého z učeníkov.
Spoločenstvo, ktorým sú, ktoré majú a prejavujú vo večeri,
siaha až k nesmiernym tajomstvám bytia, tam, kde prebýva vina
a smrť, súd a večná zodpovednosť, večné zatratenie
i večná spása. Pán mieni úplne jednoznačne a telesne
obetovať sám seba v najtvrdšej realite svojho obetovaného
bytia, seba ako Spasiteľa a Spásu, seba ako Smrť a Život.
Preto hovorí: Telo, ktoré sa vydáva, krv, ktorá sa prelieva.
Toto telo a krv dáva mocou svojho stvoriteľského slova. Toto slovo
premieňa základy skutočnosti a mení našu každodennú skúsenosť
v jednoduché zdanie. Preto ju môže svojim učeníkom zanechať
v podobe chleba a vína, aby vyšlo účinne najavo, že to
všetko, t.j. On sám, im skutočne patrí a chce preniknúť do
stredu bytia každého z nich. Vezmite a jedzte, to je moje
telo, pite, to je moja krv, ktorá sa vylieva za všetkých. Učeníci
berú a zároveň sú braní. Uchopujú uzmierujúcu moc Pánovej
poslušnosti a lásky, akceptujú Pánovu smrť, ktorá zo
svojej hroznej prázdnoty rodí nový život, objímajú Božiu
lásku, ktorá zjednocuje nepochopiteľnú a stravujúcu
sviatosť, a to nie ničivo, ale spásonosne. Sú objatí láskou,
ktorá ich vzájomne zjednocuje, a to aj tam, kde každý vo
svojej konečnej osamelosti v bolestiach umiera. Zatiaľ, čo
požívajú súd Božieho milosrdenstva, predprijímajú večnú
hostinu, ktorá sa stáva večnou hostinou vykúpených, nie
v pozemských znakoch, ale v dokonalosti zjavenej Božej
slávy. Keď takto jedia, očakávajú deň, v ktorý Pán
„znova príde“ a bude tu úplne. Slávia novú večnú zmluvu,
ktorá je im daná darom. Slobodné prijatie tohto daru nimi samými
sa im daruje v sile tohto chleba, ktorý ich zjednocuje
k večnému životu s Pánom, ktorý je zmluvou medzi
svetom a medzi nimi navzájom.
Cirkev napĺňa Pánov
ustanovujúci príkaz: toto robte (to, čo on sám urobil v noci,
keď sa za nás vydal) na moju pamiatku. Cirkev robí, čo robil Pán
so slovami, ktoré sám vyslovil, keď pod spôsobmi chleba a vína
vydal učeníkom svoje telo a svoju krv, seba samého ako zálohu
večného života. Cirkev slávi anamnézu, „pamiatku“
ustanovujúcu hostinu nového zákona. Keď svojím konaním
napodobňuje to, čo sa vtedy stalo, nedochádza k opakovaniu
vtedajšej skutočnosti, nekoná sa znovu to, čo bolo vtedy, ale to,
čo sa vtedy stalo, preniká k nám a do nášho času,
dosahuje prítomnosť a spasiteľnú moc v našom vlastnom
bytí.
Je to možné preto, že
posledná večera nie je minulosťou. Slobodné rozhodnutie
absolútnej poslušnosti a bezpodmienečnej lásky bez
akýchkoľvek výhrad je jedným z okamihov, v ktorom sa
stáva z časného konečne platné a trvalo večné. V žiadnom
prípade len okamih, v ktorom sa čosi rozplynie do prázdna
minulosti. To, čo sa tam raz navždy odohralo, to je. Jednoducho je.
Je prijaté do Božej večnosti, ktoré vstúpilo do dokonalosti, do
ktorej vstupuje všetko, aby jednoducho bolo. Pán pri Poslednej
večeri vykonal to všeobecne trvalé, a ako sám hovorí, to nové,
konečnou zmluvou. Preto je On tým neustále a večne, kým bol
aj vtedy vo svojom utrpení. On je ten, ktorý bol, a keď vo
svätej anamnéze zvestujeme jeho smrť, dokiaľ nepríde v sláve,
potom nehovoríme zašlej minulosti, ale vyhlasujeme raz navždy
uskutočnenú prítomnosť večnej platnosti. Na tejto hostine
prijatej smrti je minulé len to, čo sa muselo pominúť, aby mohla
nastúpiť večná prítomnosť. Vo vzkriesenom a vyvýšenom
Pánovi sa platnosť jeho životného príbehu stala a zostáva
trvalou prítomnosťou. A ako taká prítomnosť je jeho spásna
smrť prítomná uprostred nás, v našom okamihu, v našom
živote. Táto skutočnosť prijatej spásonosnej smrti pri večeri
objíma náš život vždy a všade. Stále sme tí mnohí a
jediní, pre ktorých zomrel. Sme navždy vykúpení, Bohom
omilostení, navždy sa náš život zakladá na tejto jedinej
udalosti. Preto táto neustále trvajúca udalosť chce zjavne
preniknúť do nášho času a miesta na povrch nášho bytia.
Chce osloviť našu slobodu a vieru, preto aby ju umožnila a
niesla. Táto udalosť je raz navždy stále platným a stále
trvajúcim zákonom nášho života pre spásu alebo odsúdenie.
Preto sa nám Pán pri slávení svätého spoločenstva, ktoré On
sám ustanovil, stáva prítomným, dáva svoje telo a krv ako
potravu tým, ktorí v neho veria, ktorí ho milujú a obetou
vstupujú do tajomstva jeho smrti. Cirkev vo svojom svätom poriadku
robí to, čo On robil a prikázal nám konať. On je tu,
uprostred nás ako Veľkňaz svojho spoločenstva pred Bohom, je tu
ako naša vlastná obeť. Preto môžeme stavať naše povolanie na
poslušnosti a láske nášho Pána pred majestátom svätého
Boha. Je tu ako naša obeť, ktorá sa sama vkladá do našich rúk
preto, aby naša kultová slávnosť mohla opätovne liturgickým
obetným gestom zjaviť to, čo sa raz a navždy uskutočňuje
v obete jeho života večnému Bohu. Je prítomný ako dar,
ktorý sa znižuje k nám v podobe zálohy pre večný
život. Je prítomný ako jednota lásky medzi nami, je tu so svojou
smrťou a životom, ktorý od smrti vydobyl, je prítomný ako
počiatok premeny sveta, a ako záloha Božej slávy, ktorá
nezadržateľne preniká do temnoty hriechu. Je tu ako sila života
a ako moc, ktorá strháva nás do jeho smrti, aby nás svojím
životom omilostila od našej smrti, je tu ako priateľ, spolupútnik
ako brat a účastník nášho údelu.
Pán sa nám vydal práve ako
pokrm k jedlu, ale podľa jeho vlastných slov to, čo nám
podáva, je jeho telo a krv, aby sme ho týmto spôsobom
prijímali. Teda prijímané sa nestáva telom a krvou až
vtedy, keď ho prijímame, ale vtedy keď On hovorí, že toto je
moje telo a moja krv. Preto môže byť ako pozemský, tak aj
nebeský pokrm uchovaný pre večný život k požívaniu pre
hladujúcich a svojím bytím nás vyzýva a napomína
k prijatiu jeho tela a krvi. Tak sa telesná hostina lásky môže
šíriť ďalej aj pre tých, ktorí nemohli byť fyzicky prítomní
pri jej prvej príprave. Preto sa Cirkev po celý čas svojho trvania
nedomnievala, že by jej bolo odopreté uchovávať premenený chlieb
večného života uprostred veriacich, aby mohol slúžiť tiež mimo
veľkej eucharistickej slávnosti obci aj jednotlivcom ako chlieb
života. Nakoľko Cirkev vie, že v tejto uchovávanej sviatosti
je Pán sám skutočne podľa svojich slov podstatne prítomný telom,
krvou, dušou, božstvom ako aj človečenstvom, preto ho vždy
v tejto sviatosti uctieva ako svojho Pána, ako Slovo Otca,
ktoré sa stalo telom. Preto sa mu klania a zahŕňa ho úctou
a láskou, aká náleží len Spasiteľovi a Pánovi
Cirkvi.