Stavba svätej omše, jej prvky a časti
Omša sa skladá z dvoch
častí: z liturgie slova a z liturgie Eucharistie,
ktoré tak úzko súvisia, že tvoria jeden kultový úkon. Preto
Druhý vatikánsky koncil veľmi kladie na srdce dušpastierom, aby
pri vysvetľovaní katechizmu, neúnavne poučovali veriacich, že
majú byť prítomní na celej svätej omši, najmä v nedeľu
a zasvätené sviatky.
V omši sa pripravuje
stôl z Božieho slova a z Kristovho tela a krvi. Veriaci sa tu
poúčajú a živia. Preto je potrebné, aby veriaci neboli
prítomní na tomto tajomstve viery ako cudzí a nemí
pozorovatelia, ale aby ho pomocou obradov a modlitieb dobre
chápali. Na posvätnom úkone sa zúčastňovali vedome, nábožne
a činne, poučili sa Božím slovom, občerstvili pri stole
Pánovho Tela a Krvi a vzdávali vďaky Bohu. Aby sa
naučili prinášať nepoškvrnenú obetu nielen rukami kňaza, ale
spolu s ním, a tak obetovať samých seba. Prostredníctvom
Krista nech deň po deň prehlbujú svoju jednotu s Bohom
a medzi sebou, aby bol napokon Boh všetko vo všetkých.
Prvá časť svätej omše ako
sme to už naznačili v predošlej kapitole, začína tzv.
vstupom. Vstup do svätej omše začína našim rozhodnutím doma, že
ideme na svätú omšu. Po ceste máme myslieť na to ako sme
pripravení stretnúť sa s Pánom. Pri vstupe do kostola
namočíme si ruku do svätenej vody a prežehnáme sa
a hovoríme tie isté slová ako kňaz pri našom krste, s tým
rozdielom, že vodu lejeme si sami na čelo, hovoriac: V mene
Otca i Syna i Ducha Svätého! ako by sme sa znovu
podrobili krstu, aby sme boli zbavení hriechu. Po príchode kňaza
k obetnému oltáru, po uctení si oltára bozkom, sme vyzvaní
kňazom k účasti na svätých úkonoch. Najprv, ak sa
nespieva, tak lektor alebo miništrant recituje úvodný spev, potom
nasleduje výzva k vyznaniu svojej hriešnosti, vykonaniu úkonu
kajúcnosti, ktorý spočíva v spytovaní si svedomia, vo
vyznaní hriechov, vo vzbudení ľútosti nad spáchanými hriechmi a
dobrého predsavzatia a končí sa všeobecným rozhrešením. Za tým
nasleduje trojnásobné vyslovenie túžby aby sa Kristus
zmiloval nad nami, zvolaním: Pane zmiluj sa! Kriste zmiluj sa!
Pane zmiluj sa!
Takto pripravení vo sviatočné
a slávnostné dni pokračujeme oslavou Boha spevom
Sláva
Bohu na výsostiach...[1]
V omši pred 2. Vatikánskym cirkevným snemom sa spievalo latinsky „Glória in excelsis Deo“
,
ktorý vlastne začína spevom anjelov pri narodení Ježiša Krista,
v ktorom anjeli oslavovali Boha a želali pokoj ľuďom
dobrej vôle (Lk 2,14).
V tomto speve nielen oslavujeme a chválime Boha, ale mu aj
dobrorečíme, vzdávame poklonu a vďaky. Ďalej oslavujeme a
vyznávame Otca a jednorodeného Syna ako Baránka Božieho,
ktorý sníma hriechy sveta a prosíme ho o zmilovanie nad
nami ako aj, aby prijal našu poníženú prosbu. Spev sa zakončí
konštatovaním, že Ježiš sedí na pravici Otca, to znamená, že
má tú istú moc a je svätý spolu s Otcom a Duchom
Svätým. Tento spev pochádza z Orientu, kde ho používali len
v modlitbách nazývaných „hodinky“. Aj v Apoštolských
konštitúciách sa ešte zjavuje ako ranná modlitba. V rímskych
kostoloch spievala sa Glória spočiatku len vo vianočnej omši,
potom tiež v nedeľu a na sviatky mučeníkov. Intonovať
ho mohol iba biskup a kňaz až od 11. storočia, len na Veľkú Noc
a na deň svojej vysviacky.
Po tomto chválospeve
nasleduje modlitbová bohoslužba. Celebrant
[2]
Biskup alebo kňaz, ktorý slúži sv. omšu
sa modlí v mene celého ľudu ako aj Cirkvi modlitbu dňa,
zameranú na potreby veriacich a Cirkvi. Ak je spomienka na
svätých, vzýva v tejto modlitbe svätých o pomoc pre
veriacich, Cirkev aj seba. Táto modlitba je podľa omšovej
knihy (Misála) na každý deň iná. Ako sme už naznačili,
vyjadruje prosby a naše potreby, ktoré kňaz predkladá Bohu
spolu s veriacimi a modlitbu zakončuje zvolaním ...
skrze
nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije
a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky
vekov. Veriaci odpovedajú:
Amen.
Tu je potrebné si uvedomiť, že svoje prosby Bohu-Otcovi
predkladáme prostredníctvom Ježiša Krista.
Po modlitbe dňa nasleduje
prvé čítanie, ktoré predstavuje určitú stať zo Starého
zákona, alebo zo skutkov apoštolov, alebo z listov apoštolov,
alebo z Knihy zjavenia. Tieto čítania sú tak vybrané, že
ich obsah predstavuje akoby predohru toho, čo sa číta v evanjeliu.
Po tomto čítaní nasleduje responzóriový žalm, žalmista alebo
spevák prednesie žalm a ľud odpovedá refrénom. V nedeľu
a vo sviatok sa číta druhé čítanie, ktoré predstavuje
úryvok zo Skutkov apoštolov alebo z Listov apoštolov. Jeho
obsah rozširuje a určitým spôsobom aktualizuje myšlienku
prvého čítania a evanjelia. Po druhom čítaní nasleduje
Alelujový verš, alebo vhodná pieseň. Alelujový verš zvyčajne
predstavuje, ak nie hlavnú, tak aspoň dôležitú myšlienku
z evanjelia. Vyvrcholením prvej časti svätej omše je čítanie
evanjelia po ktorom nasleduje výklad – homília (ľudovo povedané
kázeň). V nedeľu a vo sviatok po homílii nasleduje
vyznanie viery v ktorom sa osvedčujeme pred Bohom a Cirkvou
vo viere. Je to akoby preukázanie svojej totožnosti, že sme
kresťania- katolíci a že chceme preniesť úprimnú obetu
Bohu. Obnovená liturgia oproti svätej omše z obdobia pred
Druhým vatikánskym cirkevným snemom, umožňuje výber medzi
apoštolským a nicejsko-carihradským vyznaním viery
[4]
Michalov, J.: Verím v Boha – Výklad článkov viery. Lúč, Bratislava, 2007
.
Po vyznaní viery nasledujú prosby ľudu v ktorých prednášame
konkrétne naše prosby Otcovi skrze jeho Ježiša Krista. Presne tak
ako nám to prikázal:
A urobí všetko, o čo budete prosiť
v mojom mene, aby bol Otec oslávený v Synovi. Ak ma
budete prosiť o niečo v mojom mene, ja to urobím (Jn 14,13-14).
Alebo
„... dostanete všetko, o čo budete s vierou
prosiť v modlitbe (Mt 21,22; Mk 11,24).
Aby sme lepšie pochopili
dôležitosť a význam tejto prvej časti svätej omše, ako aj
pozornosť a sústredenosť veriacich a kléru pri priebehu
tejto časti eucharistickej liturgie, pozrieme si dejinný vývin
tejto časti svätej omše (pozri Tab.1.), ktorej sa pred obnovou
liturgie hovorilo
predomša,[5]
Účasť na predomši nebola povinná pod ťažkým hriechom
potom lepšie pochopíme význam a potrebu byť aj na tejto časti
svätej omše a nepodceňovať svoju účasť na liturgii slova.
V kapitole Dejiny svätej omše sme hovorili o vývine omše
v duchu hlbšieho chápania tejto nekrvavej obety nášho Pána
a posilňovania vôle veriacich byť čo najhlbšie účastní
na slávení tejto Pánovej večere. Prvá časť omše má svoj
pôvod v synagogálnej bohoslužbe, ktorá za čias Kristových
sa konala rovnako vo všetkých synagógach nachádzajúcich sa
v Palestíne, ale aj v diaspore žijúcich Židov
[6]
Ide o život Židov žijúcich v pohanských mestách, kde mali svoje synagógy
.
Bola to laická bohoslužba, ktorá mala bohoslužobný poriadok a
taktiež presne ustálený perikopový
[7]
Od 5. stor. sa začali vyberať len určité časti z Písma, priliehavé významu toho-ktorého sviatku. Tieto sa volajú perikopy (z gréckeho perikopto – obsekať, skrátiť)
poriadok. V podstate sa skladala z dvoch čítaní; prvé
bolo z Tóry (Mojžišovho zákona) a druhé z prorockých
kníh. K čítaniu sa pripájalo výchovné vysvetľovanie,
v našom ponímaní kázeň. Medzi čítaniami sa spieval žalm.
Bohoslužbu zakončovala dlhšia, slávnostná modlitba obce. Teda
hlavné čiastky synagogálnej bohoslužby boli
dve čítania,
medzi nimi spev žalmu, kázeň a modlitba obce. To sú
prvky, ktoré prevzala Cirkev do predomše ako trvalú liturgickú
hodnotu a v nej ich aj zachovala. Aj dnes v podstate
tvorí jadro a podstatu prvej časti omše.
O utváraní predomše
(dnešnej prvej časti), ako sme to už hovorili vyššie, je pomerne
dosť presných správ. Dve najdôležitejšie svedectvá podávajú
svätý Justín, mučeník a Apoštolské konštitúcie, ktoré
vznikli okolo roku 400, a to z rozličných spisov, ktoré
však jestvovali už skôr a obsahujú najstarší obšírny omšový
text. Okrem toho sa v nich nachádzajú nariadenia o bohoslužbe
a kresťanskom živote. Podľa týchto prameňov lektor čítal
z vyvýšeného miesta v strede chrámu z Mojžišovej
knihy, alebo z jednej z Kníh Jozue, Sudcov alebo z Kníh
kráľov, k tomu bolo pridávané čítanie z Knihy Jób, alebo
z Knihy Šalamúnovej, alebo z Knihy Sirachovej. Sledovala sa
myšlienka neustáleho pripomínania si z Písma toho, čo je
o návrate národa z Egypta, ako aj u šestnástich
prorokov. Potom nasledovalo spievanie žalmov. Za tým nasledovalo
čítanie zo Skutkov apoštolov a z Pavlových listov,
o ktorých boli presvedčení, že vznikli z vnuknutia
Ducha Svätého. Po týchto čítaniach nasledovalo diakonom alebo
kňazom čítanie z Evanjelia. Pri čítaní evanjelia všetci stáli.
Potom mali kňazi a diakoni priestor na napomenutia pre ľud
a za tým nasledovala reč biskupa. Ostiari
[8]
Ostiár (vrátnik) bol prvý stupeň nižších kňazských svätení. Úlohu ostiára dnes vykonáva kostolník
dbali na to, aby každý sedel na jemu vyhradenom mieste, lebo chrám
sa mal podobať nielen lodi, ale i košiaru. Poriadok určoval
aj kto môže sedieť a kto musí stáť alebo má dať prednosť
v sedení. Ženy mali sedieť alebo stáť oddelene od mužov
a rovnako to platilo aj pre mládež. Úlohou diakonov bolo
dávať pozor v kostole či každý sedel alebo stál na svojom
mieste, aby nešepotal, nespal alebo sa nesmial, a ani sa nehniezdil.
Lebo v kostole sa treba správať slušne, trpezlivo a pozorne
a počúvať len Božie slovo.
Pri opise svätej omše,
spojenej s vysviackou, hovorí sa o predomši a uvádzala
sa podrobne spoločná modlitba: Po prečítaní zákona, (z
prorokov, Listov apoštolov, Skutkov a Evanjelia) ordinand
pozdravil zhromaždenie pozdravom:
Milosť Pána nášho Ježiša
Krista a láska Boha Otca a spoločenstvo Ducha svätého
nech ostáva s vami všetkými![9]
Tento pozdrav sa dnes používa na začiatku svätej omše a za ním taktiež môže nasledovať krátky príhovor kňaza k veriacim a výzva k úkonu pokánia
Všetci odpovedali:
I s duchom tvojím! Po tomto
pozdravení prehovoril k ľudu poučné slová. Po skončení
poučnej prednášky nasledovala výzva, aby z počúvajúcich
nebol viac v chráme nikto z neveriacich! Keď všetko
stíchlo nasledovala dlhá modlitba.
Pri rekonštrukcii predomše
sa dá zistiť, že celkom sa podobala bohoslužbám v synagógach.
Justínove údaje hovoria o akomsi predčítavaní
z Pamätihodností apoštolských alebo z prorockých
písem. V orientálnych apoštolských konštitúciách sa
nachádza už akási trojčlenná sústava čítania starozákonného,
apoštolského a evanjeliového. To sa až dodnes udržalo
a zachovalo u Arménov, v ambroziánskom a mozarabskom
ríte. Aj v Ríme ostala trojdielna sústava čítania. Neskôr
sa obidve hlavné cirkevné liturgie, totiž rímska a byzantská,
vrátili k dvojčlennej sústave čítania.
Podstatnou časťou predomše
bola kázeň, ktorej trvanie sa niekedy hodne natiahlo: najprv kázali
kňazi jednotlivým stavom na spôsob nedeľnej „kresťanskej
náuky“ a potom biskup povedal kázeň pre všetkých
veriacich.
Zo spevných častí ostal
prastarý pozostatok liturgie medzi dvoma čítaniami. V Ríme
bol umiestnený jeden spev (neskôr graduale) po prvom čítaní
a iný spev po druhom čítaní (neskôr spev „Aleluja“
alebo v pôstnom období „traktus“). Zakončenie slovnej
bohoslužby tvorila prosebná modlitba obce, ktorej existenciu tak
sústavne dosvedčujú už prvé storočia (t.j. od apoštolských
dní), ako nijakú inú časť
[10]
Pavol, Klement, Justín, Hypolit, Apoštolské konštitúcie, liturgia Veľkého piatku
.
„Oremus“ (modlime sa), ktoré je akosi bez súvisu pred
ofertoriom (obetovaním) v rímskom misáli podobné osamotenému
opornému kolu dajakého zlámaného mosta, ako pozostatok prastarej
liturgickej modlitby. V Apoštolských konštitúciách práve
vidíme, že katechumeni boli prepúšťaní cez prosebnú modlitbu
obce, a to je aj príčina, prečo sa táto modlitba počítala
už k obetnej omši. Parsch pokladá za správnejšie hľadieť
na túto modlitbu ako na zakončenie predomše
[11]
Dnešné modlitby veriacich
:
celá predomša sa nám totiž javí ako bohoslužba slova; len potom
začína obetná bohoslužba, ktorej obsahom je Eucharistia. Preto sa
Parsch vyhýba výrazu „omša katechumenov“, tým viac, že tento
názov od Tridentského snemu už nie je časový, a nikto, okrem
výtržníkov, už nie je posielaný von z kostola.
Uvedené pramene nás
oboznamujú aj s niektorými nepodstatnými zvykmi, ktoré ešte
dnes nachádzame. Už vtedy bolo zvlášť zdôrazňované
ohlasovanie evanjelia; spieval ho diakon alebo kňaz, pričom kňaz
i ľud prejavili úctu i bázeň tým, že stáli.
Vzhľadom na dejinný postup
šírenia sa kresťanstva z Východu na Západ svätá omša sa
ešte aj v 3. storočí slúžila v Ríme v gréckej
reči, ba aj za pápeža Damaza I. (366-384) neumĺkla grécka
eucharistická modlitba v Ríme. Predomša týchto čias bola
rovnaká ako sa uvádza v Apoštolských konštitúciách:
- Čítanie (z prorockých
kníh) – čítal lektor, medzispev – žalm (spieval spevák,
alebo chór);
- Čítanie (z Mojžišových
kníh) – čítal subdiakon, medzispev – žalm (spieval spevák,
alebo chór);
- Čítanie (Evanjelium) –
diakon, ktorý prednášal aj prosebné modlitby.
Značnú zmenu zaznamenala
predomša vo 4. storočí, kedy rímsky duch „zaúradoval“
a došlo v predomši k zmenám: čítania boli
skrátené a vypadla všeobecná prosebná modlitba
[12]
Parsch, P.: Výklad svätej omše v duchu liturgickej obnovy. Dominikánske vydavateľstvo SMER, Trenčín, 1948
.
Miesto dosiaľ užívaných troch čítaní udržali sa len dve
čítania: epištola (čítanie z apoštolských listov)
a evanjelium; dve prvé čítania sa zjednotili; dva medzispevy
ostali však aj naďalej a neskôr sa menovali graduále a spev
aleluja. Prekvapuje vynechanie modlitby, a to pravdepodobne už
koncom 4. storočia. Asi preto, lebo pozmenili kánon tým, že do
doň zaradili podobné modlitby. Po ukončení rímskej omšovej
formy (okolo roku 600) pristúpili štyri čiastky:
Introit,
Kyrie, Glória a Kolekty (vstup, Pane zmiluj sa, Sláva Bohu
a modlitby). Tieto používali v dňoch „štáciových
sviatkov“
[13]
Úvodné slávnosti spôsobili, že sa začiatok omšových slávností rozrástol: Po skončení prenasledovania kresťanov, zaužíval sa zvyk, že pápež sa zhromaždil s rímskymi veriacimi v niektorom kostole (ecclesia collecta), z neho išiel v slávnostnom sprievode do iného kostola (statio), aby tu slúžil svätú omšu. Tomu za vzor slúžili štáciové sviatky, ktoré boli zaužívané na svätých miestach v Jeruzaleme a v Betleheme. Tak pomenovali aj jednotlivé rímske kostoly podľa svätých miest: Svätý kríž v Jeruzaleme, Maria Major pri Jasliach a podobne)
.
V kostole zhromaždenia
biskup sa najprv modlil modlitbu dňa (oratio ad collectam),
ktorá neskoršie, ak sa nekonala v kostole zhromaždenia, bola
zaradená pred omšové čítania v štáciovom kostole. Potom
biskup, klérus a ľud išiel z kostola zhromaždenia
v sprievode k štáciovému kostolu. Cestou spievali na
spôsob litánií s častým Pane zmiluj sa nad nami
(Kyrie eleison). Keď štáciové sprievody zanikli, Kyrie
spievali v samom kostole. Kým pápež alebo biskup kráčal
kostolom k oltáru, chór spevákov spieval jeden žalm
s antifónou: Úvodný spev veľmi prispieval k veľkolepému
rozvinutiu bohoslužieb. Tradícia pripisuje zavedenie úvodného
spevu pápežovi Celestínovi I. (432). Po vchode do chrámu zaznel
ranný spev: Sláva Bohu na výsostiach (Glória in excelsis
Deo). Pri spievaní tohto chválospevu bol zachovaný poriadok
ako sme to vyššie uviedli.
V časoch pápeža
Gregora I. (590-604), ktorý sa tiež zúčastnil na výstavbe
rímskej omše, bola v podstate i vo svojej forme svätá
omša už ustálená. Prvý dôkladný popis rímskej omše poskytuje
nám tzv. Ordo Romanum I. Je to ako by rituál pápežskej omše z 8.
storočia, no jeho čiastky pochádzajú väčšinou z čias
Gregora I., kedy v rímskej omši skončil sa vývin praomše. Nový
rozkvet liturgického života začal vo veku pápeža Gregora
Veľkého, ktorý zaviedol tzv. gregoriánsky spev. Dovtedy sa aj ľud
činne zúčastňoval na omši, čomu zvlášť napomáhala tá
okolnosť, že vtedy reč ľudu bola rečou liturgickou. No čoskoro
po tomto veku, účasť ľudu ustupuje vždy viacej do úzadia,
v prvom rade preto, že príliš zjemnený spevácky chór vždy
viac umelecky stvárňoval spev a robil si nároky na spev len
pre seba a novopokrstení kresťania už neovládali latinskú reč.
Tak sa stávali veriaci z činných účastníkov vždy viac
a viac „nemými poslucháčmi“. Tým však prestáva byť
omša životným dramatickým úkonom obce; úkony a spevy sa
začínajú obmedzovať a skracovať, čo dodalo celku čosi
stŕpnutého a ceremoniálneho. Skracovanie sa javí najmä pri
premenlivých omšových spevoch (Introit – vstup, Graduale –
medzispev, Offertórium – obetovanie, Communio – prijímanie);
ľudové spevy boli skrátené na niekoľko veršov, čím musela
trpieť zrozumiteľnosť svätej omše. Mimo toho boli do predomše
včlenené dve časti: Stupňová modlitba a Krédo –
Vyznanie viery. Stupňová modlitba bola pôvodne prípravou
a kajúcou modlitbou, ktorú liturg (celebrant) odbavoval
v sakristii, na ceste k oltáru a osve pred oltárom.
Až v neskorom stredoveku sa stala úradnou časťou omše pred
stupňami oltára, zachovala sa až dodnes, ale už nie je modlitbou
len kňaza a asistencie, ale všetkých účastníkov slávenia
svätej omše, a nie pred stupňami oltára, ale pred oltárom.
Krédo bolo včlenené do rímskej omše roku 1014 na prosby
nemeckého cisára Henricha II.
Tým bol vývin predomše
ukončený. Časom sa presunulo pred čítanú bohoslužbu päť
modlitieb a spevov: Stupňová modlitba, Introit, Kyrie,
Glória a Kolekty. Pôvodne neboli vedľa
seba v nijakom myšlienkovom súvise, predsa sa tak zoskupili,
že ich môžeme vnímať v celku ako modlitbovú bohoslužbu;
ba nachádzame v nich akési myšlienkové a psychologické
vystupňovanie, druhu modlitbového rebríka so štyrmi stupňami: 1. ľútosť, 2. žiadosť, 3. chvála,
4. prosba.
V záujme hlbšieho
preniknutia do omše si podrobnejšie povieme o jednotlivých
častiach a čiastočne zopakujeme dejiny ich vzniku a významu.
Možno sa bude zdať, že sa veľa opakujem, ale z pohľadu
metodiky chcem využívať aj dejinné a teologické argumenty,
aby som čo najlepšie priblížil veľkosť najväčšieho daru,
ktorý nám dal náš Pán pri poslednej večeri.