Liturgia Eucharistie
Liturgia Eucharistie sa začína obetnou prípravou, teda prípravou obetných
darov. Bohu podávame najcennejšie dary pre ľudský život, pokrm
a nápoj. Z pokrmu a nápoja, sa stavia naše telo,
preto je aj vhodným symbolom ľudského života. Chlieb a víno
sú najvhodnejšie ako podklad na sprítomnenie Kristovho Tela a
Krvi. Veď pri Poslednej večeri Kristus vzal chlieb a kalich
s vínom, vzdal vďaky, rozlomil chlieb, dal jedno i druhé
učeníkom, hovoriac:
Vezmite,
jedzte, pite: toto je moje telo, toto je kalich mojej krvi. Toto
robte na moju pamiatku.
Ustanovil obetu a veľkonočnú hostinu, ktorou sa v Cirkvi
ustavične sprítomňuje obeta kríža, keď kňaz v zastúpení
Krista koná to isté, čo konal sám Ježiš a čo prikázal
učeníkom robiť na svoju pamiatku.
Vlastné obetovanie sa dokonáva sprítomnením (premenením) obetného tela
a krvi, a tak celej Kristovej obety na kríži, rozšírenej
v kánone. Keďže je to obeta zhromaždenej obce, musí sa
s obcou dostať do vzťahu; účasť obce na obete je vyjadrená
dvojakým spôsobom: pred obetou jej prípravou alebo pristupovaním
k obete a potom prijímaním obety. Tak vznikajú v obetnej
omši tri časti:
obetovanie,
premenenie a prijímanie.
Cirkev usporiadala slávenie obetnej časti eucharistickej liturgie tak, aby
jej jednotlivé časti zodpovedali Kristovým slovám a úkonom.
Podstatou prvej
časti obetnej omše, je obetný sprievod, ktorý prináša na oltár
chlieb a víno, čiže tie prvky, ktoré Kristus vzal do svojich
rúk pri poslednej večeri,
ale pri tejto večeri obetovanie nenachádzame.
Iba ak pripravovanie veľkonočného jedla apoštolmi Petrom a Jánom
by sa mohlo nazývať obetovaním. Pán ich poslal, aby prestreli
stôl pre prvú obetu, aby zaobstarali chlieb a víno. Boli
prvými diakonmi. Neskoršie pri agapé nachádzame púčok
obetovania. Veriaci prinášali so sebou jedlá, ktorými sa navzájom
obdarúvali, no z ktorých časť (chlieb a víno) použili
na obetu. V tých časoch sa upevnila zásada, že kto
pristupuje k svätému prijímaniu, musí priniesť obetný dar.
Z tohto sa vyvinulo v slávení liturgie Eucharistie v ranokresťanskom období
obetovanie veriacich. Veriaci na začiatku liturgie prinášali dary v procesii
k obetnému stolu, ktorý stál neďaleko oltára (stôl sa volal
prothesis).
Obetné dary pozostávali na prvom mieste z chleba a vína
[1]
Víno prinášali v malých džbánkoch, nazývaných „ aemulae “,odtiaľ je názov ampulky
,
ďalej prinášali vlnu, olej, ovocie, vosk, striebro, zlato; to, čo
každý chcel, čo sa mu páčilo a bolo mu drahé. Dary
preberal diakon a uložil ich na stôl. Po prebratí darov,
diakon zaniesol na oltár to, čo bolo potrebné na slávenie Pánovej
večere, chlieb a víno. Všetko ostatné uschovali, aby slúžilo
na výživu duchovných (kléru) a chudobných. Dlhotrvajúce
obetovanie ľahko viedlo k rozptýleniu, a preto od 5.
storočia počas procesie spievali, aby tak ľud aj klérus
nábožne ladeným spevom mohli hlbšie vniknúť do zmyslu obety.
Biskup medzitým zobral vyvolené dary a povedal na konci jedinú
modlitbu,
modlitbu nad vyvolenými darmi (oratio
super secreta). Tak vyzeralo obetovanie v tom čase, kedy kňazi
aj veriaci spoločne slávili svätú omšu. Vidíme, že jadro
a zmysel
obetovania (ofertoria) bolo obetovanie darov od veriacich.
O tomto hovorí Justín asi roku 165 veľmi všeobecne:
Predstavenému bratov priniesli chlieb a kalich s vodou a vínom
rozriedeným malým dielom vody, ten ich vzal ako dar
(obetné dary). Či z týchto slov môžeme vyvodzovať obetný sprievod
ľudu, ťažko sa dá povedať. O obetovaní ľudu pri
eucharistickej obete podobne hovorí aj Hypolit vo svojom Cirkevnom
poriadku (asi roku 218) a taktiež sa tam nehovorí o vlastnom
obetnom sprievode. Hypolit konštatuje, že
diakon prinesie biskupovi obetné dary.
Aj iné veci mimo chleba a vína boli prinášané, o čom
hovoria niektoré miesta:
Kto prinesie olej v čase eucharistickej obety, nech vykoná tak ako
pri chlebe a víne, nech tým istým spôsobom ďakuje.
Etiópska zbierka cirkevného poriadku má ešte dodatok:
Kto prinesie syr a olivy, nech hovorí podobným spôsobom.
Je tam uvedený aj zvláštny text na svätenie oleja po premenení.
Pri veľkonočnej omši obetovali mlieko a med.
V dvoch kapitolách sa hovorí o prinášaní plodov v spojení
s eucharistickou obetou:
Nech sa všetci usilujú vždy prinášať biskupovi prvotiny poľných
plodín, prvú úrodu. Biskup ich príjme s poďakovaním
a požehná ich, pričom spomenie meno prinášajúceho a povie:
Ďakujeme ti, Pane
a Bože, a obetujeme ti prvotiny plodov, ktoré si nám
dal, aby sme z nich brali, keď si im svojím slovom dal dozrieť
a zemi si rozkázal vydávať všetky plody na osoh, radosť
a za potravu ľudskému pokoleniu a každému stvoreniu.
Velebíme ťa, Bože, za tento dar a za všetky dary, ktorými
si nám preukázal svoje dobrodenia; lebo ty si všetko stvorenie
ozdobil rozličnými plodmi skrze svojho svätého Syna Ježiša
Krista, skrze ktorého tebe, jemu a svätému Duchu, sláva na
všetky veky. Amen.
Plody,
ktoré zvykli žehnať, boli: hrozno, figy, jablká, olivy, hrušky,
granátové jablká, broskyne, čerešne, mandle. Nepožehnávali
lotos, cibuľu, cesnak, dyne, uhorky a inú zeleninu. Keď
doniesli kvety, vybrali z nich len ruže a ľalie, iné
kvety neprijímali. Z Hypolitovho spisu môžeme si urobiť
obraz o samom obetovaní, ale nevieme, kedy a ako boli
prinášané dary na oltár.
Cyprián
(†258) napomína bohatého muža, ktorý prichádza na svätú omšu
bez obetného daru, ba ešte pri prijímaní berie čiastku toho, čo
priniesol chudobný. Z čoho vyplýva, že veriaci prinášali
potrebné dary pre obetu.
V 2. z Apoštolských kánonov (ktoré sú dodatkom Apoštolskej
konštitúcie a pochádzajú zo 4. storočia) sa hovorí:
Keď
biskup alebo kňaz obetuje proti konštitúcii danej od Pána
o obete, niečo iné na Pánovom oltári ako med ,alebo mlieko,
alebo miesto vína opojný, alebo umelý nápoj, alebo vtákov, alebo
dajaké zvieratá, alebo strukoviny, treba ho zosadiť, lebo konal
proti poriadku. Mimo času nových klasov a hrozna nemožno
obetovať naoltári
nič okrem oleja pre sväté svetlo a dymového korenia pre čas
božej obety. Každé iné plody možno doniesť do domu ako prvotiny
pre biskupa a kňazov, ale nie na oltár.
Je známe, že biskupi a kňazi sa delili s diakonmi
a ostatnými klerikmi. Z tohto kánonu vyplýva, že bol
vždy väčší výber medzi obetnými darmi pre omšu. Dobre
rozoznávali medzi prvotinami prinesenými do domu biskupa a obetnými
darmi pre omšu.
Synoda v Mâcon roku 585 ustanovuje, že každú nedeľu majú muži
a ženy priniesť chlieb a víno na oltár. Táto povinnosť
bola až po neskorý stredovek prízvukovaná synodami, pravda,
väčšinou bez účinku.
Pádny dôkaz pre prax obetného sprievodu ukazuje mozaiková dlažba Dómu
v Aquileji. Táto dlažba pochádza asi z roku 317 po Kr.
Tu vidíme v treťom zo štyroch pásov mozaiky predstavený
obetný sprievod veriacich. V strede je známy obraz, nazývaný
eucharistické víťazstvo: Anjel v jednej ruke s palmou
a v druhej s korunou, pred ním stojí kôš s chlebom
a veľká nádoba s vínom, teda motív iste eucharistický.
Menšie obrazy v strednom páse predstavujú ľudí, ako
prinášajú rozličné obetné dary: vidíme tu obetovať víno,
chleby ale aj plodiny, kvety, ba aj vtákov. Je to teda znázornený
obetný sprievod. Ale nielen to. Bolo tu hneď i miesto, kde sa
skladali dary, lebo na mozaike sú zrejmé stopy nôh stola, na ktorý
kládli dary. Tento stôl stál asi 5 metrov pred oltárom, ktorého
poloha je známa z nápisu. Sem patria tiež scény z obetného
sprievodu na mozaikách v Ravenne, napr. obetný sprievod cisára
Justiniána a cisárovnej Teodory.
Ako vyzeralo obetovanie v 7. a 8. storočí v Ríme, o tom
hovorí Ordo Romanum I.
[2]
Kramp, J.: Eucharistia, str. 25, Freiburg. (citácia podľa Parsch, P., 1948)
:
Diakon, ktorý spieval evanjelium, ide k oltáru a prijíma
od akolytu kalich a korporál. Vtedy to bola ešte veľká
šatka, rozprestretá po celom oltárnom stole. Pápež zostúpil zo
svojho trónu zo svojim bezprostredným sprievodom do tzv.
„sanatoria“, prednej časti lode, kde sedával za starých čias
senát, v uvedenom čase tam sedela šľachta Ríma, aby tam
prijímal obetné dary veriacich.
Od každého prítomného dostal malú nádobku s vínom a jeden
chlieb. Víno podával archidiakonovi, ktorý ho vylial do väčšieho
kalicha, ktorý držal obvodný subdiakon; za ním zasa stál akolyt
so džbánom, do ktorého sa kalich vyprázdňoval. Dary chleba pápež
podával inému obvodnému subdiakonovi, ten ich dával ďalšiemu
a ten ich zase ukladal do šatky, ktorú držali dvaja akolyti.
Tak kráčal pápež radmi šľachty, ktorá mala miesto podľa
hodností, najprv po boku mužov, potom po boku žien. Len čo sa
obrátil na bok žien, niektorý z asistujúcich biskupovi začal
zbierať dary obyčajného ľudu na boku mužov a potom aj na
boku žien. Keď bolo veriacich veľa a zbieranie by sa bolo
veľmi pretiahlo, pomáhali aj kňazi.
Keď sa zbieranie dokončilo, vstúpil pápež a jeho sprievod do
presbytéria a umyl si ruky. Taktiež ostatní, ktorí zbierali
dary. Archidiakon vystúpil k oltáru a uložil na oltárny
stôl dary pre obetu. Keď to vykonal, prijal ako dar od
prisluhujúceho subdiakona dar vína od pápeža a vlial ho do
kalicha, tak isto potom dar vína od diakona a vo sviatky dar
panovníckeho dvora. Prisluhujúci subdiakon odišiel k dirigentovi
chóru, ktorý cez celý čas spieval s chórom
žalm na obetovanie (ofertoriový
žalm), a prijal od neho nádobku s vodou, ktorú priniesol
archidiakonovi, a ten z nej nalial trochu vody do vína.
Potom pápež vstal zo svojho trónu a išiel k oltáru,
bozkom mu vzdal úctu a osobne prevzal dar chleba od diakonov,
aby ho položil na oltár; archidiakon však prijal od určeného
subdiakona dva chleby, darované pápežom a sám mu ich podal,
aby ich priložil k ostatným darom chleba.
Tak obetovali všetci. Každý, od pápeža až po posledného muža
z veriaceho ľudu, priniesol svoj dar, ktorým prispel svojou
čiastkou na obetovanie eucharistickej obety. Ako svorne ležali
všetky tieto dary na oltári, tak zhromaždení veriaci všetci
spolu tvorili veľkú obetujúcu rodinu pred Pánom neba a zeme.
Oltár bol a je stredobodom. Pápež stál „pred“ oltárom ako aj
dnes
[3]
Pri omši pre Druhým vatikánskym cirkevným snemom stál za oltárom
– tvárou obrátený k spevákom a ľudu. Očami dal
znamenie dirigentovi chóru a ten skončil spev na obetovanie
(ofertoriový spev). V tom čase sa aj prítomní biskupi
postavili okolo pápeža a diakoni sa pripojili k nim. No
subdiakoni sa postavili na opačnú stranu oltára, aby mohli
pápežovi vidieť do tváre, a tak odpovedať.
Pápež sa modlil obetné modlitby (sekréty)
a zakončil ich hlasným zaspievaním:
Na veky vekov, na čo subdiakoni odpovedali: Amen.
V stredoveku stále viac zanikal obetný sprievod laikov, daromné boli dôrazné
napomínania synod. Keďže ľud bol naň navyknutý, vynechaním
vzniknutú medzeru zaplnili modlitbami, ktoré sa modlil kňaz; boli
to modlitby na obetovanie, ktoré sa v usporiadaní omše pred
Druhým vatikánskym koncilom používali od 14. storočia. Obsahovo
tieto modlitby mali podobné myšlienky ako kánon, a preto ich
v stredoveku volávali „Malý kánon“. Zmysel obetovaniu
dával starý obetný sprievod, nie tieto modlitby.
Význam a zmysel obetného sprievodu
Čo značí obetný sprievod a dary veriacich a prečo ich
do obnovenej liturgie po Druhom vatikánskom cirkevnom sneme opäť
zaviedli? Dar predovšetkým zastupuje vlastnú osobu. Keď niekomu
niečo darujeme, chceme mu tým preukázať svoju lásku. V dare
sa dáva sám človek. Tak aj obetný dar je symbol vlastnej osoby,
pri obetovaní sa chceme celkom a úplne dať Bohu. V chlebe
sa prináša na oltár práca a vo víne bôľ života alebo
týždňa. Práca a utrpenie je hlavný obsah nášho života.
Teda v chlebe a víne človek prináša celý svoj život,
seba samého. Sprievod vyjadroval a vyjadruje tiež myšlienku
vzájomnej spolupatričnosti. Každý dával niečo zo svojho, čo mu
prináležalo, čo sám vybral a prinášal to na oltár, kde sa
to stáva jediným veľkým obetným darom obce. Obetný sprievod bol
veľkým spoločným úkonom. V tom bol hlboký symbol: k svätej
omši jednotlivci prichádzali so svojou individuálnosťou, no
rástli pre jednotu Kristovho mystického tela. Táto myšlienka
spolupatričnosti bola niekoľko ráz vyjadrená v modlitbách
nedieľ po Duchu Svätom:
Aby všetkým na spasenie osožilo, čo jednotlivci obetovali
[4]
7. nedeľa po Duchu svätom v usporiadaní nedieľ pred Druhým vatikánskym snemom
.
Pekným symbolom obetného sprievodu bolo, že kresťan priniesol na
oltár chlieb a víno a pri prijímaní dostal ten istý
chlieb a to isté víno, premenené na Kristovo telo a Kristovu
krv. Pričom chlieb a víno predstavujú vlastnú osobu toho,
ktorý ho priniesol na obetu. Prirodzený človek prichádzal, a aj
v súčasnosti prichádza k obete a preniká ho
božstvo, tak, že domov sa vracia zmenený v Krista. Teda
uskutočňujú sa slová svätého Pavla:
Už nežijem ja, ale vo mne žije Kristus (Gal 2,21).
Obetný sprievod a prijímanie očividne dokazuje, že
Eucharistiou sa stávame účastnými Kristovho božstva.
Teraz už lepšie rozumieme zmyslu obetovania (ofertoria).
Je to najľudskejší úkon celej omše a znamená odovzdanie
sa, je to veľké slovo dané Bohu! Čo znamená odovzdanie sa a
oddanosť poznáme dobre z Abrahámovho života. Dlho musel čakať,
kým sa splnilo Božie prisľúbenie, že totiž bude mať potomka.
Keď však Izák dospel na mladíka, Boh povedal Abrahámovi:
Vezmi
svojho jediného syna, ktorého miluješ, a obetuj mi ho ako
zápalnú obetu ...
Abrahám vstal tú noc a išiel so svojím synom k istému
vrchu, ktorý mu Boh ukázal. Cestou sa nič netušiaci chlapec pýta:
Otče môj, pozri, tu je drevo i oheň, ale kde je obetné zviera?
Abrahám odvetil s krvácajúcim srdcom:
Synu môj, Boh sa už o nejaké zviera postará.
Abrahám doviedol svoju hrdinskú obetu až do okamihu, kedy zviazal
svojho jediného syna, položil ho na oltár a natiahol
ruku pre smrtiaci úder. To Bohu stačilo. Tomuto sa hovorí
„oddanosť“. Boh žiadal od Abraháma najväčšiu obetu jeho
života, a on ju priniesol s oddaným srdcom
(Gn 12).
Tu hneď cítime, aká ohromujúca životná hodnota sa pre nás skrýva
v obetovaní.
Oddanosť, to je koreň všetkej nábožnosti. Boh nechce naše city,
naše slová, naše dary, on chce
nás samých. Panna
Mária vo svojej najväčšej chvíli povedala:
Hľa, služobnica Pána, nech sa mi stane podľa slova tvojho (Lk 1,38).
To bola oddanosť! Kristus zápasil s tým istým „Fiat“
pred svojim utrpením na Olivovej hore:
Otče,... nie čo ja chcem, ale čo ty (Mk 14,36).
A toto „Fiat“ vložil do najvznešenejšej modlitby Otče
náš: Buď vôľa tvoja ako v nebi tak i na zemi.
Tak sa učíme v obetovaní prinášať najkrajšiu, najťažšiu,
ale Bohu najmilšiu obetu - svoju oddanosť, seba samých:
Pane, buď tvoja vôľa, kde idem a stojím! Pane, buď tvoja vôľa
aj keď nechápem! Pane, buď tvoja vôľa aj keď to spôsobuje bôľ!
Obetný sprievod vychovával veriacich pre Kristovo obetné zmýšľanie;
skôr ako by sa stali hodnými zúčastniť sa na Kristovom kňazstve
a prinášať eucharistickú obetu, museli sa vedieť oddať
Bohu. My nie sme výnimkou. Stáva sa tak v obetnom sprievode.
Ak chceme vniknúť k najhlbšiemu jadru obetovania, musíme
vyzdvihnúť, že svätá omša je sprítomnenie vykupiteľského
diela, najmä smrti a zmŕtvychvstania Kristovho. On zomrel za
nás a zadosťučinil Otcovi za ľudí. To je naše objektívne
vykúpenie alebo naša možnosť byť vykúpenými. Vykúpení budeme
určite tým, že si osvojíme Kristove vykupiteľské zásluhy alebo
ako hovorí svätý Pavol: S Kristom zomrieme a s ním aj vstaneme.
K ozajstnému vykúpeniu patria dve veci: Kristus musel za nás
zomrieť a my musíme zomrieť a vstať s ním. Obidvoje sa
opakuje znova vo svätej omši: Kristus sprítomňuje svoju obetnú
smrť, a to sa stáva pri premenení (consecratio). To ale
nestačí, my sa musíme pripojiť k jeho obete, musíme s ním
zomrieť a vstať. To sa stáva v obetovaní a prijímaní.
Zúčastňovanie sa na Pánovej obete bolo pekne vyjadrené v obetnom
sprievode: kresťania prinášali svoje dary na oltár; dary však
predstavovali ich samých; tak sa teda sami položili na oltár, aby
zomreli s Kristom a vystúpili na kríž, aby boli ukrižovaní
s ním. To je naozaj najhlbší zmysel obetovania: účasť na
obetnej smrti Kristovej. Krátko povedané:
Kristus a my sme obetou, ktorá je prinášaná Otcovi.
Tento význam obetného sprievodu nezanikol i keď oficiálne bol
sprievod zanedbaný a určitým spôsobom nahrádzaný.
V obnovenej liturgii po Druhom vatikánskom cirkevnom sneme
obetný sprievod bol znovu zavedený do slávenia svätej omše.
Realizuje sa pri slávnostných bohoslužbách pápeža, biskupa
alebo na väčšie sviatky. V mnohých krajinách súčasťou
obetného sprievodu sú aj folklórne prejavy ako slávnostný tanec
a formy nesenia obetných darov. V užšej forme sa
realizuje obetný sprievod tak, že pri vchode do kostola na
prestretom stole sú v nádobke hostie a vedľa je malá
obetná miska do ktorej veriaci vstupujúci do chrámu malou lyžičkou
vložia hostiu do obetnej misky, čím sa prihlasujú k svätému
prijímaniu. Po modlitbách veriacich delegáti odnesú ampulky
s vínom a vodou ako aj misku s vloženými hostiami
pred obetný oltár, kde ich prevezme diakon alebo sám
celebrant, položí ich na oltár a obetuje ich.
Obetovanie vo sv. omši pred Druhým Vatikánskym koncilom a po ňom
Zmysel prvej časti obetovania
vo svätej. omši je z pohľadu kňaza
pripravenie obetných
darov, z pohľadu zúčastňujúceho sa ľudu o
zúčastnenie
sa na svätej omši obetným sprievodom. Práve ním má ľud
vyjadriť svoju aktívnu účasť na obete, aj keď v minulosti
sprievod zapadol do zabudnutia a obetovanie sa stalo čisto
liturgiou, ktorú vykonával kňaz. To sa ukázalo aj pri modlitbách.
Za starých dôb bolo obetovanie viac
konaním, dnes je viac
modlitbou. Platí to o omši pred liturgickou reformou,
ako aj po reforme. Ľud slávnostne prinášal obetu pri speve na
obetný stôl; diakon vybral pre obetovanie potrebné dary (chlieb
a víno) a preniesol ich na oltár; po umytí rúk sa kňaz
alebo biskup pomodlil jedinú modlitbu, ktorú dnes nazývame „Nad
obetnými darmi“ (sekreta). Tým sa obetovanie skončilo. Až keď
obetný sprievod zanikol a skrátili spev, súčasne pribrali rad
modlitieb, ktoré sa kňaz modlil, a ktoré mali tú úlohu, aby
zvlášť v privátnych omšiach zaplnili medzeru, ktorá
vznikla vypadnutím obetného sprievodu. V omši pred Druhým
vatikánskym cirkevným snemom ich začali používať v rímskej
Cirkvi od 14. storočia.
Mimo Ríma nebolo v tejto veci až po Pia V.
nijakej jednoty.
Obsahovo sa odvtedy tiež
mnoho zmenilo v chápaní obetovania. Predtým sa myslelo
výlučne len na obetné dary veriacich, ktoré práve vyjadrovali
ich účasť na obete. V omši pred Druhým vatikánskym
cirkevným snemom, ako aj v omši v obnovenej liturgii,
obetná príprava spočíva v príprave obetných darov.
V súčasnosti na začiatku eucharistickej liturgie sa k oltáru
prinášajú dary, ktoré sa stanú Kristovým telom a krvou.
Predovšetkým sa pripraví oltár čiže stôl Pána, ktorý je
stredom celej eucharistickej liturgie
[7]
Inštrukcia Kongr. obradov „Inter Oecumenici, 26. sept. 1964. č. 91: AAS 56 (1964) str. 898; inštr. Eucharisticum mysterium, 25. mája 1967, č. 24: AAS 59 (1967) str. 554
.
Na stôl sa rozprestrie šatka (korporal), poskladaná menšia šatka
(purifikatorium) na čistenie kalicha a patény alebo misky,
omšová kniha (misál) a kalich (ak sa nepripravuje pri
stolíku). Potom sa prinášajú dary. Je chvályhodné, keď veriaci
sami prinášajú chlieb a víno. Kňaz alebo diakon ich
prevezme na vhodnom mieste, zvyčajne pred oltárom. Potom sa kladú
na oltár s predpísanými modlitbami. Hoci chlieb a víno,
určené na bohoslužbu, veriaci už neprinášajú zo svojho ako
kedysi, jednako obrad prinášania týchto darov si zachováva
duchovnú silu a význam
[8]
Možno prijať aj peniaze alebo iné dary pre chudobných, alebo na kostol, ktoré veriaci prinášajú alebo, ktoré sa vyberajú v kostole. Kladú sa na vhodné miesto mimo eucharistického stola.
.
Bohu podávame pre ľudský život najcennejšie dary, a to chlieb
a víno.
Veriaci sprevádzali úkon
obetovania, ako sme to už vyššie uviedli, piesňou obetovania
(ofertoriovým spevom). Zvyk veriacich sprevádzať obetný sprievod
spevom, ako hovorí svätý Augustín, prišiel do Cirkvi za jeho
čias z Kartága. Biskup z Hippo musel hájiť tento zvyk
v istom svojom spise proti úradníkovi Hiláriovi. Výslovne
spomína, že Hilárius sa z akéhosi dôvodu staval proti
zavedeniu žalmového spevu pri obetnom sprievode veriacich a tvrdil,
že sa to nemá robiť. Aj keď sa pôvodný spis Augustína
stratil, vieme to z druhej knihy jeho Retractationum, kde svätý
Augustín o veci nakrátko píše a hovorí, že tento spis
napísal na prosby svojho brata; myslí tým niektorého susedného
biskupa.
V rímskej Cirkvi sa spev
pri obetovaní (ofertoriu) uplatňoval len neskoršie. V Ordo
Romanum I. od archikantora Jána (z roku 680, vyd. Silva-Tarouca) sa
ofertoriový spev ešte nespomína, hoci sú ostatné premenlivé
spevy už výslovne uvedené. Ale v Ordo Romanum I, ktorý
vznikol asi v 7. storočí a v mnohom sa vracia ku
Gregorovi I., sa už spomína. Môžeme teda povedať, že v Ríme
bol zavedený asi v tomto čase.
Právom môžeme poukázať na
to, že v starých omšových formulároch bolo ofertorium
očividne neskoršie pridané, napr. na sviatok Narodenia svätého
Jána Krstiteľa, na Hromnice a na Nájdenie svätého kríža.
Na tieto sviatky bolo ofertorium doplnené z textov, ktoré boli
v omši už poruke, zatiaľ čo iné premenlivé spevy boli
samostatne volené. Podobne je to aj pred Druhým vatikánskym
cirkevným snemom v omšiach stredy a soboty kántrových
dní.
V tzv. Antiphonarium
Gregorianum, v ktorom sú premenlivé omšové spevy, nachádza
sa akési predĺžené ofertorium, t. j. antifóna má ešte niekoľko
iných veršov. V tom sa nám zachoval ofertoriový spev z čias,
keď ešte býval obetný sprievod, hoci už pominulo klasické
obdobie. Miesto celého žalmu vtedy spievali už len niekoľko
veršov žalmu.
Spievali sa takto: Prvý zbor
spieval antifónu, druhý ju zopakoval; prvý zbor zaspieval prvý
verš, druhý zbor opakoval „repetendu“ atď. Ofertoriové verše
sú najzaujímavejšie zo všetkých rozšírených textov starého
misála (pred Tridentským snemom) a často obsahovo
prekvapujúco obohacujú omšové myšlienky. Priateľom liturgie
pripravia nemalú radosť; opakujúci sa verš je často základným
tónom celého spevu.
[9]
Tieto verše nájdeme u Thomasia, Opera omnia Tom. IV, Rím 1740
Tieto verše sa mohli spievať aj v liturgii, ktorá bola pred
obnovou liturgie pri chorálovej svätej omši.
Obetovanie chleba
V omši pred obnovou
liturgie kňaz sa pomodlil ofertoriový verš, sňal velúm (malú
prikrývku) z kalicha, vzal paténu s chlebom (hostiou) –
je to (nekvasený) chlieb – do oboch rúk, pozdvihol ju asi do
výšky očí a obetoval ju Bohu.
V súčasnej omši kňaz
hneď po skončení modlitieb veriacich pristúpi k obetnému
stolu (oltáru) on alebo diakon prestrie korporál a prevezme
paténu alebo obetnú misku s hostiami, rovnako ju vyzdvihne
oboma rukami do výšky očí a prednáša obetnú modlitbu.
Rozdiel je v obsahu
modlitieb. Kým v starej liturgii sa uvádza: kto obetuje, komu
obetuje, čo obetuje, prečo obetuje a za koho obetuje.
V obnovenej liturgii sa uvádza dobrorečenie Bohu, pánovi
svetov, za to, že sme prijali chlieb z jeho štedrosti, ktorý
mu obetujeme ako plod zeme a práce ľudských rúk a prosíme,
aby sa nám stal chlebom pre večný život, t.j. Telom Ježiša
Krista. Táto forma modlitby ďaleko hlbšie vyjadruje účasť
všetkého ľudu na tejto obete ako aj cieľ obety.
Je pravdou, že obidve
modlitby sú veľmi pekné a odrážajú stav vnímania vzťahu
človeka k Bohu. Modlitba obetovania v omši pred Druhým
vatikánskym cirkevným snemom odráža vzťah človeka k Bohu.
Modlitba obetovania súčasnej omše sa vracia k myšlienke
obetných sprievodov a obetovania chleba veriacim ľudom. Zdôrazňuje
dôležitosť daru chleba ako plodu zeme a ľudskej práce,
obetuje Bohu to, čo od neho dostal pričinením jeho práce. Zároveň
prosí o chlieb života, o sprítomnenie živého tela
Ježiša Krista, teda o chlieb, ktorý človeku zaistí večný
život, kým to, čo mu predkladá zaisťuje mu len časný život.
Rovnako to vidieť na obetovaní vína, kde sa zdôrazňuje účasť
človeka na vzniku tohto daru, ktorý po premenení sa stane krvou
Ježiša Krista, a tak už pri obetovaní sa zdôrazňuje
Ježišovo prianie vyslovené v odpovedi ľudu, ktorý ho hľadal
v Kafarnaume: Ak nebudete jesť telo Syna človeka a piť
jeho krv, nebudete mať v sebe život. Kto je moje telo a pije
moju krv, má večný život a jeho vzkriesim v posledný
deň. Lebo moje telo je pravý pokrm a moja krv je pravý nápoj.
Kto je moje telo a pije moju krv, ostáva vo mne a ja
v ňom (Jn 6,53-56.).
Rozdiel je tiež v tom, že v súčasnej omši kňaz
prednáša modlitbu v množnom čísle, teda nie len za seba,
ale ako by Bohu modlitbu hovorilo celé spoločenstvo. Z uvedeného
vidieť, že v súčasnosti obetu prinášajú všetci veriaci
na mieste kde sa slávi Pánova večera.
Ako to bolo v dejinách omše s obetným chlebom?
Kristus iste používal pri
poslednej večeri nekvasený pšeničný chlieb, lebo veď bola Veľká
noc a Židia na Veľkú noc jedli nekvasený chlieb.
V starokresťanskej omši používali kvasený chlieb ako sa
používal v bežnom živote, lebo veriaci prinášali so sebou
chlieb, ktorý si sami upiekli. Obetné chleby boli zo začiatku ako
ploché okrúhle pečivo, ktoré museli pre prijímanie veriacich
rozlámať na menšie kúsky. Za čias pápeža Gregora I., mali
obetné chleby podobu obruče alebo venca, a preto sa aj
menovali „coronae“ (koruny)
[10]
Dialog IV, 55 (Duchesne I, 139)
.
Bol to akýsi druh lepšieho
chleba, tej formy, ako sa ešte aj dnes nájde v Taliansku.
Mohli by sme ho porovnať s našimi praclíkmi. Zachovalo sa nám
aj niekoľko obrazov obetných chlebov: na diptychu zo slonoviny,
chleby sú veľmi podobné našim praclíkom.
Od 11. storočia začali
používať v západnej Cirkvi nekvasený chlieb, ale tento sa
nemohol brať z obiet ľudu, a tak sa musel zvlášť
pripraviť, čo sa neskôr robievalo v kláštoroch s určitými
obradmi. Od 9. do 12. storočia pripravovali pre prijímanie ľudu
malé chlebíky (hostie, nazývané „particulae“). Vtedy tiež
vypadlo obvyklé lámanie chleba v staroveku. Preto boli hostie
stále menšie a tenšie, takže tu už o jedení v pravom
slova zmysle nemôže byť reč. Nové liturgické hnutie usilovalo
o to, aby aj laici dostali väčšie a silnejšie hostie.
Zvyk vtláčať na hostie kríž, Kristove obrazy alebo iné
náboženské výjavy, pochádza z kresťanského staroveku.
Príprava kalicha (vína a vody)
Kňaz položí obetný chlieb
s paténou alebo obetnou miskou na rozostretý korporál
a naleje do kalicha vína a trochu vody, ktoré mu podá
miništrant. Pred liturgickou obnovou, pri omši s asistenciou
víno nalieval diakon, vodu subdiakon, v súčasnosti to robí diakon
alebo sám celebrant. V minulosti kňaz alebo diakon požehnával
vodu, okrem zádušných omší. V súčasnosti sa nežehná
voda, len trochu vody (niekoľko kvapiek) sa vleje do vína, takže
ostane vo svojej podstate nezmenené. Keď kňaz alebo diakon mieša
vodu s vínom, hovorí modlitbu: vľavo pred reformou a vpravo
v súčasnosti. Obidve modlitby sa obsahovo zhodujú.
Čo znamená miešanie vína
s vodou? Na prvom mieste má to historický základ. V čase
Krista pili len rozriedené víno. Z tohto dôvodu to Cirkev
stále zachovávala. Najstaršie opisovanie svätej omše ako napr.
u Justína (2. storočie) hovorí tiež o zmiešaní vína
a vody: Potom prinesú predstavenému bratov kalich s vínom
a vodou. Skoro však dali tomuto úkonu symbolický význam.
Symbolický význam jasne
nájdeme v liturgických knihách rímskeho misála a podľa
liturgie svätého Jána Zlatoústeho. Rímsky misál objasňuje
miešanie v pôvodnej starej vianočnej omšovej modlitbe
najstaršieho Sakramentara (Leonianum), ktorá bola doplnená
dodatkom: Skrze tajomstvo tejto vody a tohto vína.
V súčasnej omši: Tajomstvo tejto vody a vína. Je
tu reč o svätej výmene: Kristus vzal na seba ľudskú
prirodzenosť, aby nás zbožštil. Miešanie má symbolizovať toto
zbožštenie. Ako je to možné? Víno predstavuje Krista, voda to
sme my, ľudia, preto sa v minulosti požehnávala len voda a
nie víno. V súčasnosti sa nič z toho nepožehnáva
počas obetovania, až v kánone. Tak ako sa kvapka vody stratí
v ušľachtilom víne, tak sa aj naše človečenstvo má
stratiť v ušľachtilom víne božskej prirodzenosti Krista,
alebo inak povedané, má sa zbožštiť. Zmiešanie znázorňuje
celé dielo vykúpenia, zbožštenie a oslávenie ľudskej
prirodzenosti.
Gréckej liturgii je blízky
ešte iný význam, na ktorý radi poukazovali stredovekí liturgici:
V proskomídii (príprava obetných darov na začiatku svätej
omše) prebodne kňaz obetný chlieb (malou) kopijou; diakon medzitým
naleje víno a vodu do kalicha, pričom sa hovorí: Jeden
z vojakov prebodol jeho bok kopijou a hneď vyšla krv
a voda; a ten, ktorý to videl, vydáva svedectvo a jeho
svedectvo je pravdivé. Grécka liturgia teda myslí na vodu,
ktorá vytiekla z prebodnutého boku Vykupiteľa.
Obetovanie kalicha (vína zriedeného vodou)
Po zmiešaní vína a vody
kňaz pozdvihne kalich naplnený vínom a kvapkami vody (v omši
pred Druhým vatikánskym cirkevným snemom ho diakon pridŕžal od
spodku, v súčasnej nie) a hovorí pritom v množnom
čísle modlitbu obetovania vľavo v omši pred Druhým vatikánskym
cirkevným snemom a v pravo v súčasnej omši.
Modlitba obetovania vína
zriedeného s vodou v omši pred Druhým vatikánskym cirkevným
snemom hovorí vzhľadom na (budúcu) konsekráciu (premenenie).
Cieľové zameranie je ešte viac rozšírené ako v modlitbe
obetovania chleba: Na spasenie naše a na spasenie celého
sveta, teda všetkého tvorstva, schopného vykúpenia. Zvrat ako
príjemnú vonnú obetu je prevzatý z predstáv Starého
zákona, kde sa často hovorí, že Boh vdychuje vôňu obety.
V starej rímskej Cirkvi kalich kládli vedľa hostie a patény
a nie za ňu. Z toho vysvitá, že za Alpami bol už
obvyklý náš spôsob. Durandus vysvetľuje, že v Ríme kalich
stavali napravo od hostie preto, aby sa zdôraznila krv, ktorá
tiekla z pravého boku Kristovho. Aj Ordo Romanum I.
poukazuje na toto postavenie kalicha.
V súčasnej omši
modlitba obetovania vína a vody vyjadruje rovnakú myšlienku
ako modlitba odriekaná pri obetovaní chleba. Ďakujeme Bohu za dar
vína, ktorý zároveň mu obetujeme a prosíme ho, aby sa nám
stalo duchovným nápojom, teda krvou Ježiša Krista. Teda to, čo
sme citovali vyššie o Písma pri objasňovaní obetovania chleba,
t. j. prípravy na naplnenie Ježišovho želania.
Sebaobetovanie kňaza slúžiaceho omšu a prítomných veriacich
Zmysel a cena obety
závisí od nášho duchovného rozpoloženia a od úmyslu.
Obeta v najhlbšom zmysle zastupuje vlastne odovzdanie seba
samého. To je dôvod, prečo kňaz po daroch obetuje seba samého
spolu s veriacimi. Obsah modlitby omše pred liturgickou
reformou a súčasnej je v podstate rovnaký, s tým
rozdielom, že v súčasnej omši kňaz hovorí v množnom
čísle, teda obetuje sa celé prítomné spoločenstvo veriacich.
Kňaz sa modlil, a aj
dnes sa modlí, sklonený nad oltárom. Jej znenie je prebrané zo
Starého zákona. U Daniela (3,39-40) sa ju modlia traja
mládenci v ohnivej peci. Uprostred plameňov vzdychajú za celý
národ v zajatí. Boh nemôže rozviazať zmluvu, ktorú uzavrel
s otcami, židovský národ nemôže prinášať v zajatí
obety, lebo chýba mu chrám: Prijmi nás v duchu pokorných
a v duši skrúšených. Nech sa koná naša obeta pred
tvojou tvárou, aby sa ti páčila, ako keby sme ti obetovali ako
zápalnú obetu baranov, býkov a tisícich oviec. Aká
krásna obetná modlitba, keď ju počujeme z úst troch
mladíkov! Keď sme v ohnivej peci navštívenia, protivenstiev
a bôľu, obetujeme ich Bohu spolu s Kristovou obetou ako
príjemný obetný dar. Modlitbu sa teda modlíme v množnom
čísle. Kňaz a ľud sú tu zjednotení na spoločnej obete,
kňaz tu stojí ako zástupca ľudu.
Epikléza – zvolávanie Ducha svätého
V omši pred Druhým
vatikánskym cirkevným snemom bolo krátke zvolávanie Ducha Svätého
po sebaobetovaní kňaza, v súčasnej omši to nie je.
V starokresťanskej liturgii je to vlastne už kánon, lebo toto
vzývanie Ducha Svätého nasledovalo aj v gréckej liturgii ešte aj
dnes nasleduje po konzekračných slovách (premenení) tzv.
epikléza, zvolávanie Ducha Svätého na obetné dary a prosba,
aby ich premenil. Tento úsek modlitby je v orientálnej liturgii vo
veľkej vážnosti, dokonca pravoslávni kresťania až naň
prekladajú okamihoch premenenia. Táto modlitba v liturgii
svätého Jána Zlatoústeho znie: Ešte prinášame tebe túto
duchovnú a nekrvavú obetu a prosíme, modlime sa
a úpenlivo žiadame: zošli Ducha svojho svätého na nás a na
predložené tieto dary a učiň teda chlieb tento drahocenným
telom Krista svojho; a čo v kalichu tomto, učiň
predrahou krvou Krista svojho, premeniac ich Duchom svojim svätým.
V tejto modlitbe je vyslovené vieroučné presvedčenie Cirkvi,
že Duch Svätý, ako je pôvodca ľudského tela Kristovho, tak je
aj pôvodca jeho eucharistického tela. Rímska liturgia epiklézu po
premenení čoskoro odstránila a vsunula inú prosbu
o premenenie pred kosekráciou. Preto sa v stredoveku akýsi
druh epiklézy dostal medzi obetné modlitby ofertoria. Znel: Príď,
Svätiteľ, všemohúci, večný Bože! Požehnaj túto obetu,
pripravenú tvojmu svätému menu. V starých rukopisoch po
Svätiteľ nasleduje prídavok: Duch Svätý.
Pozoruhodné sú gestá, ktoré pritom kňaz robí: Najprv podvihne
ruky, ako by chcel zniesť kríž nad obetnými darmi. Slovo požehnaj
znamená konsenkráciu.
Incenzácia obetných darov a oltára
Pri slávnostných
bohoslužbách býva incenzovanie obetných darov, oltára, kléru
a ľudu. Tento zvyk je starej liturgii neznámy, len v neskorom
stredoveku ho začali všeobecne používať. Cieľom okiadzania je
predovšetkým zvýšiť slávnosť liturgických úkonov. Kadidlo je
tak isto obetný dar ako chlieb a víno. Okiadzanie má vôbec
v liturgii úlohu očistiť a posvätiť, teda zápornú
a kladnú. Teda obetné dary má zbaviť všetkého nesvätého
vplyvu a z druhého pohľadu má zahaliť všetko posvätnou
atmosférou. Konečne kadidlo má aj symbolický význam. Má
predstavovať modlitbu, vystupujúcu k nebesiam: Ako dym
kadidla nech vystupuje moja modlitba. Kadidlo teda má zvýrazniť
našu ochotu k obete. Do obety sú zahrnutí aj prítomní, lebo
aj oni sú okiadzaní. Teraz je už všetko pripravené pre veľkú
chvíľu obety. Pán môže zostúpiť na oltár ako kedysi v Starom
zákone zahalený do oblaku dymu.
Cez okiadzanie kňaz hovoril
štyri modlitby, ktoré vyjadrovali význam tohto úkonu. V dnešnej
liturgii kňaz požehná kadidlo, ale nič nehovorí. Dym kadidla
hovorí všetko, keď sa vznáša do výšky. V porovnaní
modlitieb a úkonov v omši pred a po liturgickej
obnove vidíme, čo kňaz hovoril počas jednotlivých úkonov.
Liturgia svätej omše pred Druhým vatikánskym cirkevným snemom
snažila sa každý úkon celebranta odprevádzať určitým
vysvetlením formou modlitby, súčasná toto vynecháva a ponecháva
to na účastníkov svätej omše.
Umývanie rúk
Umývanie rúk po prijatí
obetných darov je prastarou zložkou aktu obetovania. Hovoria o ňom
už Apoštolské ustanovenia zo 4. storočia. Pôvodne ho robili
z celkom praktických dôvodov. Pri odoberaní obetných darov
si kňaz zašpinil ruky, preto si ich umyl, aby mohol čistými
rukami priniesť obetu. Ale už vtedy bola v umývaní symbolika
očistenia. Už spomenuté Apoštolské ustanovenia samy hovoria, že
umývanie symbolizuje čistotu srdca. Pozvoľne sa zaužíval aj žalm
(26,6-12), ktorého úlohou bolo zdôrazniť tento význam, zvlášť
prvý verš:
Umývam si ruky s nevinnými a tak
obchádzam tvoj oltár, Pane[11]
Súčasný preklad žalmu znie: V nevinnosti si ruky umývam a kráčam okolo tvojho oltára, Pane
.
Stredovekí liturgici tu zvlášť radi mysleli na Pilátovo umývanie
rúk pri odsúdení Krista, ale tento výklad musíme, prirodzene
zamietnuť. Aj nasledujúce verše obsahujú veľmi pekné myšlienky:
Pane, ako milujem ozdobu domu tvojho a miesto, kde prebýva
tvoja sláva[12]
Súčasný preklad veršu 8: Pane, milujem dom, v ktorom prebývaš, a miesto, kde je stánok tvojej slávy .
.
V súčasnej omši je
celý obsah veršov žalmu zhrnutý do vety: Pane, zmy zo mňa
moju vinu a očisť ma od hriechu. Tieto slová lepšie
vystihujú úkon umývania rúk a jasne vyslovujú prosbu
kajúcnosti celebranta, aby mohol s čistým srdcom a rukami
(ktoré zastupujú v tomto prípade celé telo človeka)
pokračovať v slávení eucharistickej obety.
V omši pred Druhým
vatikánskym cirkevným snemom obrad obetovania pokračoval obetnou
modlitbou k Najsvätejšej Trojici a na pamiatku umučenia,
vzkriesenia a nanebovstúpenia Pána, na česť blahoslavenej
Márie, vždy Panny, blahoslaveného Jána Krstiteľa, svätých
apoštolov Petra a Pavla a všetkých svätých. Časovo je to
jedna z najstarších modlitieb a pochádza z ambrozianskej
liturgie. Zvláštnosťou na nej je to, že je zameraná na Trojicu,
čo je veľmi zriedkavé pri liturgických modlitbách. Modlitba inak
vyjadrovala živú spomienku na najdôležitejšie fázy Kristovho
života, ako aj na najbližšie Kristove osoby. V súčasnej
liturgii obetovania táto modlitba absentuje. Po obrade umývania rúk
kňaz sa hneď obráti k ľudu s výzvou Modlite sa,
bratia a sestry, aby .... Zvláštnosťou je oproti omši
pred Druhým vatikánskym cirkevným snemom, že oslovenie sa týka
aj žien a nielen mužov. V tejto omši kňaz oslovoval: Modlite
sa bratia, aby ..., teda len mužov, čo bol vplyv Východu,
pokiaľ išlo o postavenie žien v spoločnosti. Dnes sa
rovnakým dielom obetovania zúčastňujú muži i ženy a
nezdôrazňuje sa, že ženy musia byť na omši oddelene od mužov.
Z minulosti je známe, že na pravej strane sedeli muži
v poradí podľa vážnosti v cirkevnej obci, na ľavej
ženy a vpredu mládež, pričom chlapci boli bližšie ku oltáru.
Pôvodne táto modlitba bola
asi len Modlime sa alebo len Modlite sa, tak ako pred
každou oráciou (modlitbou) len výzvou kňaza spolucelebrujúcemu
kléru, aby si nábožne povzniesli myseľ pri nasledujúcej
modlitbe. Od stredoveku však kňazstvo alebo miništranti aj
odpovedali a tak spolu pripojili prosbu o milostivé
prijatie obety.
Ľud na túto výzvu odpovedá
odporúčaním, aby Pán prijal túto obetu z rúk kňaza na
chválu a slávu Božieho mena a úžitok samotného ľudu
aj Cirkvi.
Modlitba nad obetnými darmi
Napokon sa kňaz s rozopätými
rukami modlí modlitbu nad obetnými darmi. Ľud ju uzavrie zvolaním
Amen. V omši pred Druhým vatikánskym cirkevným snemom sa
ju modlil potichu. Túto modlitbu, kedysi jedinú obetnú modlitbu,
nachádzame už aj v najstarších Sakramentaroch
(bohoslužobných knihách). V druhom najstaršom Sakramentari
(Gelasianum) už sa volá „secreta“, v „Gregorianum“ sa
nazýva „Oratio super oblata“ (modlitba nad obetnými darmi).
Meno „secreta“ sa rozlične vysvetľuje. Jedni ho prekladajú
„tichá modlitba“. Opát Herwegen podáva vysvetlenie, že
k slovu „secreta“ treba doplniť „ecclesia“, vyvolená
obec, na rozdiel od „collecta ecclesia“, zhromaždená obec, pred
prepustením katechumenov. Je teda sekreta obetnou modlitbou
vyvolenej kresťanskej obce. Možno sa však vzťahuje aj na obetné
dary, oddelené pre konsekráciu, na rozdiel od tých, ktoré sa mali
len požehnať.
Čo sa týka obsahu, „staré
sekréty“ hovoria o obetných daroch veriacich a predpokladajú
obetný sprievod, novšie smerujú až k nasledujúcemu obetnému
úkonu. Sekréta nie je ani zďaleka tak umelecky vypracovaná ako
kolekta, ale sa končí priam tak, ako ona. Posledné slová
zakončenia kňaz v omši pred Druhým vatikánskym cirkevným snemom
spieval alebo hovoril nahlas. V súčasnej omši môže celú
modlitbu spievať alebo sa nahlas modliť, aby ju veriaci mohli
sledovať, čo je vlastne už prechod ku prefácii.