Poklad - Hostia - Obeta
Slávenie Eucharistickej
liturgie v západnej cirkvi (Rímsko-katolíckej) sa nazýva
svätá omša. Svätá omša je poklad, ktorý nájde na poli istý
muž; odíde, predá všetok svoj majetok, kúpi roľu, aby získal
poklad pre seba (Mt 13,44).
Takto urobili veľkí muži - svätý Anton a svätý Benedikt
[1]
Liptovská Miriam: Celý rok so svätými. SÚSCM, Rím, 1988
.
Obidvaja zdedili veľký majetok, predali ho, polovicu rozdali
chudobným a polovicu nechali svojim malým sestrám na ich výchovu
a oni sa oddali službe Bohu. Títo poznali cenu pokladu, ale
pre mnohých je tento poklad zakopaný; kto ho však s Božou
pomocou nájde, ten vydá zaň všetko, čo má, počúva Pána, plní
Boží zákon a celý svoj život postaví do Kristových
služieb. Ak to chceme lepšie pochopiť, zopakujme si z evanjelia
čo Pán urobil, keď vystúpil v Palestíne. Zhromaždil
učeníkov a ľud okolo seba a kázal im o Božom
kráľovstve, konal zázraky, aby dokázal svoje božské poslanie.
Asi po roku tejto aktivity cítil, že nadišla chvíľa, aby svojich
priviedol až do svätyne svojho kráľovstva:
sľúbil im nebeský
chlieb. Vidíme Pána na púšti, okolo neho mnoho ľudí, káže
im a uzdravuje chorých. Keď nastal večer a ľud nemal čo
jesť, ...
vzal päť chlebov a dve ryby pozdvihol oči
k nebu, dobrorečil, lámal chleby a dával učeníkom... (Mt 14,17-21)
a učeníci ich rozdelili medzi ľud. V rukách
Pánových aj apoštolov sa rozmnožil chlieb, takže všetci sa
nasýtili.
V nasledujúcich dňoch
Pán nadväzuje v kafarnaumskej synagóge na tajomné
rozmnoženie chleba a sľubuje nebeský chlieb, chlieb života,
ktorý dá svojim a potom hovorí na údiv všetkých: A
chlieb, ktorý ja dám, je moje telo za život sveta (Jn 6,52),
čo Židia nevedeli pochopiť, že majú jesť jeho telo a piť
jeho krv. Kristus však neodvolal ani slovo, naopak zopakoval svoje
prisľúbenia v šiestich obsažných vetách: Veru, veru,
hovorím vám: Ak nebudete jesť telo Syna človeka a piť jeho
krv, nebudete mať v sebe život. Kto je moje telo a pije
moju krv, má večný život, a ja ho vzkriesim v posledný
deň. Lebo moje telo je pravý pokrmom a moja krv pravý nápoj.
Kto je moje telo a pije moju krv, ostáva vo mne a ja v
ňom (Jn 6,53-56).
Kto sa nezúčastní na tomto pokrme, na tomto nebeskom chlebe, ten
nepatrí Kristovi a je vylúčený z večného života. Kto ho však
požíva, ten dosiahne večný život a dostane právo na
vzkriesenie v posledný deň.
Po uplynutí určitého času,
keď Pán stál pred smrťou, vo vedomí svojho rozlúčenia sa so
zemou, zhromaždil svojich apoštolov na poslednú večeru. Jeho duša
bola hlboko dojatá, keď povedal: Veľmi som túžil jesť s vami
tohto veľkonočného baránka skôr, ako budem trpieť (Lk 22,15).
Po obradnej hostine, ktorá bola úvodom k tomu, čo
nasledovalo, Pán vzal chlieb, vzdával vďaky, lámal ho a dával
svojim učeníkom, hovoriac: Vezmite a jedzte, toto je moje
telo. Potom vzal kalich, vzdával vďaky a dal im ho,
hovoriac: Pite z neho všetci: toto je moja krv novej zmluvy,
ktorá sa vyleje za všetkých na odpustenie hriechov (Mt 26,26-28)
a k tomu pripojil: Toto robte na moju pamiatku! (Lk 22,19)
Po večeri odchádza, aby trpel a na druhý deň aj skutočne
obetuje svoje telo a vylieva svoju krv, dáva svoj život ako
výkupné za mnohých (Mt 20,28).
Z uvedeného vidíme, že
svätá omša je predovšetkým obeta, a aj hostina s ktorou sa
spája Večný, je to hostina, ktorá predstavuje spojenie s Kristom
a jeho zmŕtvychvstanie. Je to pamätná hostina, ktorá sa koná
na pamiatku Kristovej obety na Kalvárii. Je to obetná hostina, lebo
sa požíva telo a krv Krista a je tým istým telom, ktoré
bolo obetované a tá istá krv, ktorá bola vyliata pri Kristovej
smrti.
Svätá omša je teda aj
hostina, hostina pamätná, hostina obetná. Je pamiatka, ktorej
patrí prvé miesto. Keď slávime obetu svätej omše, máme myslieť
na Pána. On nechce, aby sme na neho zabudli, nie pre seba, ale pre
nás, lebo on je náš Vykupiteľ, Spasiteľ a Sudca. On je
svetlo, bez ktorého nastáva noc a mrákava, on je cesta,
pravda a život. Najväčším nešťastím pre svet by bolo,
keby sa vytratil z ľudských myslí, a práve preto si
vytvoril pomník z trvalejšieho materiálu než je kov, žula
alebo mramor. Kristus predstupuje pred nás a žiada nás, aby
sme to robili na jeho pamiatku. Preto, kedykoľvek ideme na svätú
omšu, nech nás naplní svätá bázeň, lebo slávime pamiatku
svojho Pána.
Pri tejto pamiatke sa
predovšetkým rozpamätúvame na spásne utrpenie, na Pánovu smrť.
Svätá omša je pamiatka Pánovej smrti. Sám povedal: Vezmite
a jedzte z neho všetci: Toto je moje telo, ktoré sa
obetuje za vás. A potom vzal kalich s vínom
a povedal: Vezmite a pite z neho všetci: Toto je
kalich mojej krvi, ktorá sa vylieva za vás i za všetkých na
odpustenie hriechov. Je to krv novej a večnej zmluvy. Toto
robte na moju pamiatku! (Mt 26,26-28)
Svätý apoštol Pavol hovorí o svätej omši: A tak
vždy, keď budete jesť tento chlieb a piť tento kalich,
zvestujete Pánovu smrť, kým nepríde (1 Kor 11,26).
Nerozpamätúvame sa len na smrť Krista, ale aj na spásne utrpenie,
radostné zmŕtvychvstanie a na slávne nanebovstúpenie a na
celý jeho život. Táto spomienka na Krista je celkom zvláštna
a jedinečná; nie je to mŕtva spomienka, ako zvykneme spomínať
na svojich mŕtvych. Obrazy našich zosnulých sú mŕtvou pamiatkou.
No svätá omša nie je mŕtvou pamiatkou Pána, ona je živým
slávením Pánovej obety! O našich mŕtvych vieme, že
na cintoríne ležia ich mŕtve telá, kde sa cítime v ich
blízkosti. Vo svätej omši je to celkom ináč; tu je nám blízko
nie drahý mŕtvy, ale živý Ježiš uprostred nás. Hovorí nám:
Kto je moje telo a pije moju krv, ten ostáva vo mne a ja
v ňom. Pred nami je Pánovo obetné telo a obetná
krv, pravda už v oslávenom stave.
Čo je obeta?
Obeta je jedným z najstarších
a najrozšírenejších náboženských úkonov, je mnohoznačným
a mnohotvárnym úkonom v neprehľadných dejinách
náboženstiev, ktorý si vyžadoval obetný objekt. V
prípade pohanských národov to býval aj človek, ale
najčastejšie to bolo zviera na ktoré sa celá „vina“
spoločenstva preniesla a ktoré potom toto spoločenstvo zabilo
alebo vyhnalo. Teda obetný objekt niesol na sebe „viny“
spoločenstva, a aj trest za ne. Chápanie obety, ktorá sa hodí na
obetnú prax Starého zákona aj pre kresťanské učenie o vykúpení
a spáse človeka (
soteriologiu[2]
Soteriologia (z gréckeho slova: soteria – záchrana, vykúpenie) je teologický vedný odbor o vykúpení a spáse človeka
)
a náuku o sviatostiach je možné definovať približne
takto:
Obeta je akt, v ktorom človek ako zástupca kultovej
obce k tomu zmocnený, premieňa viditeľný dar kultovým
obradom tak, že ho vyníma zo svetského užívania, prenáša do
oblasti „posvätného“ a odovzdáva Bohu ako vyjadrenie vlastného
klaňania sa a sebaodovzdania sa svätému Bohu. Bohom
prijatá a posvätená obeta sa pri hostine Bohu zasväteného
spoločenstva stáva znamením milostiplnej Božej vôle voči
spoločenstvu s človekom. Práve v Novom zákone môže
celý Bohu zasvätený proces, nech k nemu dochádza kdekoľvek,
byť len symbolom človeka klaňajúceho sa a odovzdávajúceho seba
v láske Bohu a blížnemu i jeho milostiplnému prijatiu
Bohom
[3]
Sam 15,22; Ž 40,7; 51,8n.; Iz 1,11; Jer 7,22; Oz 6,6; Mt 9,13; 23, 9; Rim 12,1; Hebr 10
.
Ako vyjadrenie náboženského aktu v plnom zmysle je preto
obeta mysliteľná a dovolená len voči Bohu. To, čo sme
vyššie povedali, dá sa charakterizovať aj nasledovne:
Je to
pozemské dobro, predmet, ktorý patrí mne, ale ktorý darujem Bohu
tým, že ho vynímam zo svojho používania, aby som dokázal svoju
oddanosť Bohu. Napríklad zo Starého zákona je známe, ako
Kain a Ábel na znak vďaky za pozemské požehnanie priniesli
obetu Bohu: Kain prvotiny svojej žatvy, Ábel baránka. Tieto dary
priniesli Bohu tak, že ich spálili (Gn 4,1-7).
Ľudia tým, že vyňali tieto dary zo svojej držby, chceli uznať
Božiu nadvládu. Ďalej, v obete je vyjadrená túžba človeka
po spojení sa s Bohom. Človek oddanosťou a zničením
svojej obety preniká k Bohu a Boh sa mu dáva milostivým
prijatím a najmä obetnou hostinou. Preto sa obeta u všetkých
národov stala najväčším úkonom zasväteným Bohu.
Prostredníctvom obety Boh a človek prichádzajú do
najvnútornejšieho styku.
Podľa sv. Augustína, pravou
obetou je každý čin, ktorého motívom je úplne sa oddať vo
svätom spoločenstve Bohu, čiže je zameraný na to dobro, ktoré
nás môže urobiť naozaj blaženými. Preto ani samo milosrdenstvo,
ktorým sa pomáha človekovi, nie je obetou, ak sa nedeje kvôli
Bohu. A hoci ju koná alebo prináša človek, obeta je božská
vec, ako to aj starí latiníci vyjadrili svojím termínom. Preto aj
sám človek posvätený Božím menom a zasvätený Bohu,
pretože zomiera svetu, aby žil Bohu, je obetou. Lebo aj to je
milosrdenstvo, ktoré prejavuje každý voči sebe. Preto je
napísané: Zmiluj sa nad svojou dušou tým, že sa budeš páčiť
Bohu. Skutky milosrdenstva voči sebe alebo voči blížnym sú
duchovnou obetou, ak sú zamerané na Boha. Skutky milosrdenstva
nekonané pre nič iné, len preto, aby sme sa oslobodili od biedy,
a tak boli blažení, čo je možné iba pri tom dobre, o ktorom
sa hovorí: Pre mňa je slasťou byť v Božej blízkosti.
Z toho vyplýva, že celú vykúpenú obec, čiže zhromaždenie
a spoločenstvo svätých, prináša veľkňaz ako všeobecnú
obetu Bohu, ktorý aj seba samého obetoval, keď trpel za nás.
Je tu ešte jeden problém,
a to ten, že obeta vychádza z uvedomenia si hriechov,
vychádza z úsilia človeka, aby priniesol vynáhradu za
hriechy. Takto prišiel človek na to, že zabil živé zviera
a obetoval ho Bohu. Vedel, že hriechom si zaslúžil od Boha
najvyšší trest, smrť, a tak sa mal sám obetovať, predsa to
neurobil, a ani nechcel urobiť, ale prišiel na myšlienku
zástupného zadosťučinenia. Vzal živé zviera a ponúkol Bohu
jeho život, zložil naň podlžnosť za svoje hriechy, zabil ho
a prosil Boha, aby prijal smrť zvieraťa ako zástupné
zmierenie. Napríklad, v deň zmierenia Židia prinášali okrem
iných obiet jedného capa. Veľkňaz zložil naň ruky, pričom
vyznával hriechy celého národa; potom takto hriechom obťaženého
kozla jeden z mužov odviedol na púšť (Lv 16).
V najhlbšom zmysle vychádza teda obeta z povedomia
hriechov, z úsilia človeka, aby zadosťučinil Bohu za svoje
hriechy a vykonal odplatu.
Lenže, môže život jedného
zvieraťa alebo aj viacerých zadosťučiniť Bohu za hriechy
ľudstva? Zvlášť keď máme na zreteli dedičný hriech a množstvo
osobných hriechov celého ľudstva? Ľahko pochopíme, že zviera
nemôže zastúpiť človeka, ktorý je obdarený rozumom a slobodnou
vôľou, preto obety zvierat boli iba túžobným výkrikom ľudstva
po plne platnej obete zmierenia a odpustenia. A táto obeta
prišla v plnosti času. Je to nevinný „Baránok Boží“,
Ježiš Kristus, „ktorý sníma hriechy sveta“ (Jn 1,29).
Zviera nemôže zastúpiť človeka, ale Boh môže. Zviera môže
byť zabité, Boh však nemôže zomrieť. Preto Boží Syn vzal na
seba ľudskú podobu a ľudskú prirodzenosť. Toto už naozaj bola
obeta zmierenia, ktorá mohla najdokonalejšie vymazať každú
hriešnu vinu. Kristova smrť na kríži je touto plne platnou
a jedinou obetou zmierenia za všetky hriechy ľudstva.
Ak nám má obeta kríža
otvoriť cestu do spoločenstva s Bohom, musíme si prisvojiť
obetu kríža a ona sa musí stať tiež našou obetou. Boží obetný
Baránok musí byť vložený do našich rúk a my ho musíme
priniesť nebeskému Otcovi ako svoje zadosťučinenie. Takouto
obetou zadosťučinenia je obeta svätej omše. Obeta, ktorú Kristus
priniesol za ľudstvo ako veľkňaz na Golgote, najskôr vykonal
(anticipoval) pri poslednej večeri a tú istú obetu
sprítomňujeme v každej svätej omši. Pri svätej omši sa
rozpamätúvame nielen na jeho utrpenie a smrť; tu je samo jeho
obetné telo, jeho obetná krv, tu je Golgota. Kristus obnovuje alebo
lepšie povedané, sprítomňuje svoju oddanosť Otcovi v smrti
a chce nám dať ovocie tejto obety. Obeta Kristovej smrti je
najsvätejšia obeta, je jediná a pravá obeta kresťanstva. Je
to obeta, ktorá úplne zadosťučiňuje za vinu človeka pred Bohom.
Svätá omša znamená viac
než rozpomienku v myšlienkach. Je to tajomstvo spolu so
skutočnosťou, sprítomnením Kristovej smrti, Kristovho
zmŕtvychvstania aj nanebovstúpenia. Aj iné vykupiteľské skutky
nie sú vo svätej omši čírym predmetom myšlienkovej rozpomienky,
ale rovnako sa sprítomňujú ako tajomná smrť. Kristus v obete
svätej omše sprítomňuje nielen svoju smrť, ale celé svoje
vykupiteľské dielo. Jeho obetná smrť dokonáva a korunuje
celé dielo spásy, ktoré sa začalo vtelením a skončilo sa
nanebovstúpením, ba až jeho druhým príchodom. Svätá omša
pokračuje, sprítomňuje a hlása celé vykupiteľské dielo
Ježiša Krista na zemi v každom pokolení, na každom mieste
a v každom čase. Tak ako za svojho ľudského života
chodil po zemi, tak teraz skrytý v Eucharistii prechádza
zemským časom a pokračuje vo svojom vykupiteľskom diele
a rozvíja ho vo svojich veriacich.
Vo svätej omši sa Pán
„zjavuje“ zahalený vo svätých spôsoboch. Svätá omša už
vopred uskutočňuje druhý Kristov príchod. Rozdiel je v tom,
že jeho príchod bude znamenať pre nás „večné užívanie jeho
božstva“, nateraz jeho príchod je Pánovo prechádzanie, Pánova
Pascha. Kristus vo svätej omši, už ako oslávený, stal sa nám
blízkym v tom ako chodil na zemi. Povedali sme, že vo svätej
omši sa sprítomňuje celé vykupiteľské dielo Krista, keď
v liturgii slova poúča prítomných o veľkosti Božej
lásky. Slabý človek to však nemôže naraz pochopiť; preto
Cirkev delí život Pánov na celý cirkevný rok, a tak
sprítomňuje v obete svätej omše jednu fázu Kristovho života
za druhou. Slnečné svetlo obsahuje všetky farby spektra; keď
prechádza hranolom, môžeme rozlíšiť jednotlivé farby. Tak sa
delí slnečné svetlo eucharistického tajomstva hranolom cirkevného
roka na svoje farby. Inými slovami, Ježišov život môžeme cez
cirkevný rok spolu s ním prežívať cez svätú omšu.
Kristus sa nám zjavuje vo
svätej omši svojou vykupiteľskou činnosťou, nielen preto, aby
prebýval medzi nami, potešoval nás a učil, ale jeho cieľom
je zachovávať a rozvíjať v nás božský život. Preto
táto spomienková slávnosť je tiež hostinou, kde sa nám podáva
nebeský chlieb, ktorý dáva život. Je to chlieb, ktorý nás
vnútorne a nerozlučne spája s prameňom všetkého
života, s Kristom, ktorý v nás udržuje život milosti.
Svätá omša je spomienkovou
slávnosťou, je obetou a životným pokrmom, je to
najvznešenejšie, čo sme od Krista dostali, najdrahocennejší
poklad, ktorým nás milostivý Boh obdaroval. Preto svätá omša
musí byť v dóme našej duše hlavným oltárom; všetky
ostatné pobožnosti a cirkevné sviatky, aj keby boli
akokoľvek krásne a sväté, vyrovnajú sa iba bočným
kaplnkám, ktoré nesmú prekryť výhľad na hlavný oltár, na
ktorom sa koná liturgia svätej omše. Liturgia nie je nič iné ako
slávnostný veniec, ktorý Cirkev ovíja okolo Eucharistie; preto
východná Cirkev nazýva svätú omšu liturgia.
Dôležitosť a potreba dôstojného slávenia svätej omše
Druhý vatikánsky koncil si
položil za cieľ čoraz väčšmi prehlbovať kresťanský život
veriacich. Prijal preto uznesenia, podľa ktorých je potrebné
lepšie prispôsobiť potrebám našich čias tie ustanovizne, ktoré
podliehajú zmenám; napomáhať všetkému, čo môže prispieť
k jednote všetkých veriacich v Krista; upevňovať to, čo
pomáha priviesť všetkých do lona Cirkvi. Z toho dôvodu si
pokladal za povinnosť postarať sa osobitným spôsobom aj o obnovu
a zveľadenie liturgie, zvlášť vo svätej eucharistickej
obete, v ktorej sa uskutočňuje dielo nášho vykúpenia.
Slávenie svätej omše, ako
úkonu Krista a hierarchicky usporiadaného Božieho ľudu, je
stredom celého kresťanského života, tak pre všeobecnú Cirkev,
ako aj pre miestne cirkevné spoločenstvo a pre každého
veriaceho. Dôstojné slávenie svätej omše deň čo deň, buduje
z tých, čo sú v Cirkvi, svätý Pánov chrám, Boží
príbytok v Duchu Svätom, až do miery plného Kristovho
rastu v jeho nasledovníkoch. Vo svätej omši vyvrchoľuje
úkon, ktorým Boh posväcuje svet v Kristovi, v nej
dosahuje vrchol bohoslužba, ktorú ľudia preukazujú Otcovi, keď
sa mu klaňajú skrze Krista, Božieho Syna. Vo svätej omši sa
pripomínajú celý rok tajomstvá vykúpenia tak, že sa určitým
spôsobom sprítomňujú.
Aby sa naplnila dôležitosť
a potreba dôstojného slávenia svätej omše, je potrebné
usporiadať všetko tak, aby sa tí, čo konajú duchovnú službu,
ale aj veriaci, zúčastnili na nej primerane svojmu postaveniu
a plnšie získali ovocie pre ktoré Kristus ustanovil
eucharistickú obetu svojho tela a krvi, a zveril ju ako
pamiatku svojho umučenia a zmŕtvychvstania svojej neveste,
Cirkvi. Stane sa tak vtedy, keď sa bude prihliadať na povahu
a okolnosti každého zhromaždenia a slávenie svätej
omše sa usporiada tak, aby viedlo k plnej účasti veriacich, totiž
k účasti tela aj duše: s vrúcnou vierou, nádejou
a láskou, akú si želá Cirkev, akú si vyžaduje sama povaha
slávenia, na akú kresťanský ľud na základe krstu má právo
a k akej je sviatosťou krstu zaviazaný.
Pre vytvorenie podmienok,
ktoré umožňujú veriacim aktívnu účasť na slávení
Eucharistie, je potrebné usporiadať Cirkvou predkladané výrazové
formy a prvky, ktoré s prihliadnutím na osobné a miestne
okolnosti účinnejšie napomáhajú aktívnu a plnú účasť
veriacich a lepšie zodpovedajú ich duchovnému dobru. Rovnako
je potrebné, aby veriacim boli všetky predkladané výrazové formy
a prvky náležite objasnené a vysvetlené, aby veriaci
vedeli, na čo to je, prečo to majú konať, čo im to
prinesie, aby nevznikol dojem, že ide len o nejaký osobný
výmysel kňaza slúžiaceho svätú omšu. Toto všetko má význam
predovšetkým v tom prípade, ak sa veriaci aktívne zúčastnia
na svätej omši, a to, čo najčastejšie, pokiaľ je možné
každý deň alebo aspoň v nedeľu a v prikázaný
sviatok. Rovnako je povinnosťou celebrujúceho kňaza uviesť
prítomných veriacich do liturgie slova a v príhovore
náležite stručne a jasne vysvetliť liturgické čítania.
Obnovená liturgia vo svojom cyklickom zoradení čítaní
a evanjelií poskytuje náležitú katechézu veriacich.
V priebehu troch rokov v rámci nedeľných čítaní
a dvoch rokov v rámci každodenných čítaní pri svätej
omši, má kňaz možnosť prezentovať a uviesť veriacich do celého
Svätého písma.
Slávenie svätej omše začína
spevom úvodnej piesne, a ak sa nespieva, tak sa recituje úvodný
spev, potom nasleduje uznanie svojej nehodnosti vyznaním hriechov,
liturgické rozhrešenie a vyjadrenie túžby po zmilovaní sa Krista
nad nami. Vo sviatky a na slávnosti po očistnom obrade
nasleduje oslava Boha spievaním chválospevu Glória, potom po
modlitbe dňa nasleduje Pánova škola – liturgia slova, v ktorej
sa veriacim predkladajú pravdy hlásané Ježišom Kristom. Sám
Kristus ústami kňaza objasňuje, čo je potrebné robiť, aby sme
sa s ním stretli po smrti z tváre do tváre. Po očistení
a poučení nasleduje v nedeľu a na slávnosti
vyznanie viery, ktoré svedčí o tom, že to, o čom sme boli
poučení v to aj veríme a zároveň svedčíme, že sa
chceme zúčastniť prípravy obetných darov a ich predloženia
Pánovi pri obetovaní, ako aj ostatných častí svätej omše,
o ktorých budeme postupne hovoriť.