Obrad prijímania
Obrad prijímania sa začína
modlitbou Pána – Otče náš... Kňaz so zopätými rukami vyzve
ľud k modlitbe Pána, potom rozopne ruky a spolu s ľudom
sa modlí.
Otče náš – Pater noster
V rímskej liturgii sa
eucharistické zhromaždenie vyzýva, aby sa modlilo Otče náš
so synovskou odvahou. Východné liturgie používajú a rozvíjajú
podobné výrazy: Osmeľovať sa s plnou dôverou, Urob
nás hodnými.... Mojžišovi pred horiacim kríkom bolo
povedané: Nepribližuj sa sem! Zobuj si z nôh obuv (Ex
3,5). Tento prah Božej svätosti mohol prekročiť jedine Ježiš,
ktorý keď vykonal očistenie od hriechov (Hebr 1,3), uvádza
nás pred tvár Otca.
A tak, keď sme boli
očistení od hriechov v predchádzajúcich častiach svätej
omše, posledná časť svätej omše, obetná hostina, začína
slávnostným spevom Otče náš, modlitbou, ktorú nás
naučil sám Pán Ježiš Kristus. Až potom celkom pochopíme, čo
znamená Otče náš, keď si bližšie všimneme túto
najúctyhodnejšiu modlitbu.
Otče náš nám uvádzajú
dvaja evanjelisti: Matúš v kázni na hore (Mt 6,9-13)
a Lukáš v takzvanej správe o (poslednej) ceste do
Jeruzalema (Lk 11,1-4).
Ale obidvaja evanjelisti nám ju však nepodávajú rovnako. U Lukáša
je kratšia, a to v oslovení; mimo toho je tam vynechaná
tretia a siedma prosba. Liturgická tradícia Cirkvi si
zachovala text svätého Matúša. V liturgickej praxi sa
k Modlitbe Pána veľmi skoro začal pridávať konštatovanie
Lebo tvoja je moc i sláva naveky[1]
Didaché, 8, 2: SC 248, 174 (FUNK, Patres apostolici , 1, 20)
.
Apoštolské konštitúcie pridávajú pred slovo
moc výraz
kráľovstvo[2]
Constitutiones apostolicae , 7, 24, 1: SC 336, 174 (FUNK, Didascalia et Constitutiones Apostolorum , 1, 410).
a táto formula je za našich čias zachovaná v ekumenickej
modlitbe. Rímsky misál rozvíja poslednú prosbu
[3]
Porov. Rímsky misál, Obrad prijímania [embolizmus] (vyd. SÚSCM Typis Polyglttis Vaticanis 1980), s. 587
vo výslovnej perspektíve očakávania blaženej nádeje a príchodu
nášho Pána Ježiša Krista (Porov. Tit 2,13.).
Potom nasleduje zvolanie zhromaždenia podľa Apoštolských
konštitúcii.
Kedy a kde naučil Pán
apoštolov túto modlitbu? Bolo to asi na sviatok posvätenia chrámu
v Jeruzaleme (v decembri pred svojou smrťou). Ježiš rád
trávieval v modlitbách noci na Olivovej hore (Lk 21,37);
tam pravdepodobne po noci strávenej v modlitbe, naučil apoštolov
na ich vlastnú prosbu Otče náš. Túto domnienku potvrdzuje
prastará tradícia: dnes na tomto mieste stojí chrám „Pater
noster“. Biskup Keppler píše: Milý gotický chrám s krížovou
chodbou, v ktorej je na arkádach na cca 50-tich kamenných
tabuliach v 50-tich rečiach napísaný Otče náš. – Olivová
hora je nám teraz ešte drahšia: Neposkytla nám iba pohľad na
Ježiša v jeho smrteľnej úzkosti a pri
jeho nanebovstúpení, pri jeho odchode z tejto zeme, ale
darovala nám tiež drahocennú Pánovu modlitbu.
Predstavme si Pána ako sa
znovu dlho modlil na Olivovej hore, pričom ho apoštoli kradmo
pozorovali a videli jeho zmenenú tvár. Keby aj oni sa vedeli tak
modliť! Ostýchavo pristúpia k Majstrovi a prosia: Pane,
nauč nás modliť sa! A Pán učí ich aj celú Cirkev
modlitbu Otče náš.
Otče – Abba (otec) nám hovorí, kto je príčinou našej existencie a zároveň
naznačuje veľkosť hodiny, ktorú Boh poskytol zemi. Slovo Otče
náš sa týka Boha. Tento prívlastok nevyjadruje
vlastníctvo z našej strany, ale celkom nový vzťah k Bohu.
Vyjadruje nový vzťah aj istotu našej nádeje na posledné Božie
prisľúbenie v novom Jeruzaleme. Presádza nás do sveta
milostí a Božieho synovstva, v ktorom voláme Abba, Otče!
V Starom zákone v súkromných modlitbách, vo vzťahu
jednotlivcov k Bohu sa zriedkavo vyskytuje oslovenie Otče;
inak je tomu však v mesiášskej ríši. Otcovský pomer sa
uskutočnil v Ježišovi Kristovi, pretože každý človek
vierou a krstom je Ježišovým bratom, je Božím synom (Jn 1,12).
Všetky mená, ktoré sú dávané Bohu, ustupujú do úzadia pred
oslovením, ktorému nás naučil Kristus, pred zvolaním Otče!
Izraelitom bol Boh otcom vyvoleného národa (Ex 4,22; Dt 32,6),
otcom v nebi, povzneseným nad všetko pozemské. Pre Ježiša
je Boh otcom pozemských detí, ktoré sa k nemu môžu obracať
nielen s bázňou, ale aj s detinskou dôverou. Je naším
Otcom, preto naša modlitba má svoju silu aj zmysel. Augustín
hovorí, že skôr než sme začali o niečo prosiť, obdržali
sme veľký dar, že k Bohu môžeme volať: Otče náš!
Naša modlitba nie je len nejaké náhodné spomenutie si na Boha,
snáď len splnenie povinnosti, ale je to samozrejmý denný styk
s Otcom, ktorý smie a musí poznať všetko, z jeho
rúk sa všetko prijíma a do jeho rúk sa vracia. Nie je to
modlitba na vzdialenosť, ale detský a radostný hovor
s vedomím, že môžeme a musíme znovu prísť. Otec čaká
na náš návrat. Áno, máme Otca, nie sme Božími otrokmi, ako
tomu bolo v Starom zákone. Boh je otec, my jeho milé deti a
dedičia neba. Nám sa už nevidí takou oblažujúcou táto
skutočnosť, že Boha môžeme volať Otcom, ale prví kresťania
boli od úžasu bez seba, keď smeli povedať: Abba! Otče!
Lebo ste nedostali ducha otroctva, aby ste sa museli zasa báť,
ale dostali ste Ducha adoptívneho synovstva, v ktorom voláme:
Abba, Otče! (Rim 8,15)
Do otcovského domu vstupujeme nie ako žobráci, ale ako deti. Akú
dôveru skrýva v sebe už toto prvé slovo. Sme veľkou Božou
rodinou, bratia a sestry medzi sebou. Kristus sa nemodlí
egoistický za seba, ale sa modlí za túto rodinu. Otče náš nie
je iba mojou modlitbou, ale je modlitbou nás všetkých, teda pravou
liturgickou modlitbou.
Ktorý si na nebesiach.
Tento biblický výraz neznamená miesto, ale spôsob bytia;
nie vzdialenosť Boha, ale jeho vznešenosť. Naša vlasť, náš
otcovský dom, ktorý nám pripravil Kristus, náš starší brat, je
v spôsobe bytia. Nebesia sú Otcovým trónom, tam je jeho
sláva. Tieto slová nám pripomínajú, že nebeský Otec je
povznesený nad všetko na svete, všetko riadi, pritom nikým
nie je riadený, je Bohom pri úplnej blízkosti, do ktorej nás
k nemu priviedol Ježiš, ale pritom zostáva stále
nepochopiteľný a tajomný. Slovo Abba to neruší. Výkrikom Abba
sa musíme odvážiť vstúpiť do nepochopiteľného Božieho
tajomstva. Čím viac sa zamýšľame nad Božou vznešenosťou, tým
väčšia je naša dôvera v jeho všemohúcnosť a tým
viac chápeme, aká je to milosť, keď môžeme ako deti tejto zeme
volať k Bohu: Otče! – náš Otče! Človek
nestojí pred Bohom sám, ale uprostred svojich bratov, kedy padá
hradba len egoistickej a individuálnej modlitby, pričom
modlitba sa stáva sociálnou.
V prvých troch prosbách
Otčenáša ide v prvom rade o Božiu vec, ale ak ide
o Boha, ide zároveň o človeka. Práve tu, kde Boh je
úplne Bohom, je ním aj pre ľudí.
Sama modlitba je od čias
svätého Augustína zadelená do siedmich prosieb (sedem je posvätné
židovské číslo). Pozorujeme teraz krásu a súmernú
výstavbu Otčenáša. Prvé tri prosby súvisia vnútorne:
1. Posväť sa meno
tvoje. Meno predstavuje podstatu a príkaz „posväť
sa“. Chápe sa tu predovšetkým v jeho príčinnom význame,
jedine Boh posväcuje a robí svätým, ale aj v hodnotiacom význame,
t. j. uznávať ho za svätého a sväto s ním
zaobchádzať. V biblickom ponímaní meno Božie, je sám Boh:
Pane, náš Vládca, aké vznešené je tvoje meno na celej zemi! (Ž 8,2)
Prianím každého dobrého dieťaťa je, aby meno otca bolo
považované za sväté. Každá škvrna, ktorou je zasiahnutý otec,
týka sa aj dieťaťa a každá pocta, ktorej sa dostane otcovi,
je taktiež poctou dieťaťa. Úcta oproti Bohu, jeho oslava, je
cieľom celého tvorstva. Každé stvorenie je na prvom mieste na to,
aby si ctilo Boha. Nerozumné tvorstvo robí to nevedome, človek
však to má robiť vedome a dobrovoľne, svojím životom a
skutkami má vzdávať Bohu úctu. Preto sa modlíme, aby bolo tu na
zemi posvätené meno Božie. Kto sa takto modlí, prosí aj za seba.
Posväť sa meno tvoje aj vo mne. V modlitbe Pána prosíme, aby
meno Božie v nás bolo posvätené, aby sme my, ktorí sme boli
posvätení krstom, stále zotrvávali v stave Božích detí.
Oslava Boha je konečným cieľom všetkého stvorenia. Preto prosba,
aby meno Božie bolo posvätené, je na čele všetkých prosieb
modlitby Pána. Ak sa preukáže Boh ako Svätý, potom sa ukazuje vo
svojej božskej nezrovnalosti, pričom musí skončiť zneužívanie
Boha pre všetko, čo odporuje jeho svätosti: vojny,
prenasledovania inak zmýšľajúcich, vykorisťovanie, egoizmus...
Potom sa zaskvie meno Boha, často pošpinené a zhanobené, ale
tiež obťažené presvätou nádejou ľudí ako je nezmeniteľné
božské, veľké a krásne. Menom Boh môže sám robiť
toto dielo. Tak sa obracia prosba na Boha samého, on sám musí
posvätiť svoje meno, a tak prvá prosba nie je len chválou,
ale aj prosbou. Prosbou, aby sa Boh ukázal úplne ako Boh, čo je
vlastne živé Te Deum - Teba Boha chválime!
2. Príď kráľovstvo tvoje. Prvá prosba bola všeobecná a mala na zreteli
celé tvorstvo. Druhá prosba je tesne spojená s prvou. Božie
meno bude až potom posvätené, keď Boh ustanoví svoje kráľovstvo.
Príchod Božieho kráľovstva je ústrednou témou Kristovej
blahozvesti (Mt 4,17; Mk 1,3-8).
Pritom Ježiš nepredpovedal len Božie kráľovstvo ako proroci. On
prináša Božiu vládu. Kde je On, tam už je prítomné Božie
kráľovstvo. Je teda medzi nami (Lk 17,21; Mt 12,28; 21,43).
V Ježišovom poslaní začína nové stvorenie sveta. Božie
kráľovstvo prechádza všetkými hranicami času. V druhej
prosbe prosíme, aby Boh bol všetko vo všetkom (1Kor 15,28).
Pán nebies chce ľudstvo, vzdialené mu hriechom, zjednotiť, skrze
Krista v jedno duchovné Božie kráľovstvo. Kráľovská Božia
vláda nesie so sebou plnosť Božieho požehnania ako to prehlásil
Spasiteľ v blahoslavenstvách. Kto sa modlí za príchod
Božieho kráľovstva, žiada si jeho požehnanie, odpustenie
hriechu, stav Božieho detstva, pozeranie na Boha. Druhá prosba
zužuje myšlienku iba na ľudí. Boh utvoril pre ľudí ich vlastné
miesto, aby ho mohli zvelebovať dokonalým spôsobom, a tak,
aby bol ich život Božou službou: To je Božie alebo nebeské
kráľovstvo. To nie je nebo, ale Božie kráľovstvo, ako sa
nám javí tu na zemi a vo svätej Cirkvi, vnútorne a neviditeľne
rastie v duši Božím životom. Toto kráľovstvo sa však
celkom uskutoční až pri Kristovom návrate, v blaženom
nebeskom živote. Prví kresťania práve do tejto prosby vkladali
svoju túžbu po parúzii: Maranatha – príď, Pane!
3. Buď vôľa tvoja ako na nebi tak aj na zemi. Táto prosba znie zvlášť vážne.
Veď sám Spasiteľ ju vyslovil v najťažšej chvíli svojho
života, v smrteľnej úzkosti v Getsemanskej záhrade:
Otče, nie moja, ale tvoja vôľa nech sa stane! (Lk 22,42)
Tým vyjadril obetavé áno, keď Otec žiadal vo svojom
vykupiteľskom pláne jeho smrť, aby mohol vrátiť svojim deťom
život. Nie prvého Adama premohlo áno druhého Adama.
Nestačí len uznávať Boha
ako Pána, cez jeho prikázania, ale je potrebné aj cez modlitbu
jeho dieťaťa, aby vôľa Otca bola vykonaná vo všetkých
jednotlivostiach; aby bola splnená tu na zemi s rovnakou
vernosťou ako sa to deje v nebi. Modlitba je prosbou, aby sme
chceli aj dokázali plniť vôľu Božiu. Vo fyzickom poriadku
sa uskutočňuje skrze zákon prírody, v morálnom poriadku
zasa slobodným rozhodovaním. V tejto ľudskej slobode môže
však byť aj zárodok chaosu a zničenia. Ale táto sloboda sa
stáva tiež cestou Božej oslavy, ak sa človek slobodne rozhodne
pre plnenie Božej vôle. To nie je otrocká služba, ani bremeno,
ani závory, ale dobrovoľný radostný poriadok lásky. Božia vôľa
má byť plnená na zemi tak, ako je tomu na nebi. Toto slovo, ktoré
Kristus vkladá do tejto prosby, ukazuje dokonalý poriadok v slobode
skrze lásku. Dokonalé splnenie tejto prosby, ako oboch
predchádzajúcich prosieb, nastane až na konci vekov, kedy Kristus
odovzdá všetko svojmu Otcovi (1Kor 15,24).
Táto prosba udáva cestu
k tomuto cieľu. Kráľovstvo Božie bude na zemi a v mojej
duši len vtedy, keď sa splní vôľa Božia vo mne a okolo
mňa. To je krátko vyjadrené najvnútornejšie jadro všetkých
príkazov. Čo chce od nás Boh? Aby sme plnili jeho vôľu, ktorú
nevyčítame iba z jeho prikázaní, ale aj z nášho života,
myslenia, konania, povolania a stavu. Spĺňajme vždy
požiadavku dňa, hodiny, buďme hrdinami prítomnej chvíle! Pán
nám kladie za vzor poslušnosti anjelov, ktorí vždy stoja pred
Bohom, pripravení na každý pokyn. Tretia prosba vysvetľuje
a dopĺňa druhú a možno preto ju Lukáš vynecháva.
V týchto prvých troch
prosbách modlitby Pána bol pohľad človeka obrátený k Bohu.
Išlo o veľkú vec, o príchod Božieho kráľovstva.
Charakteristické bolo slovko „tvoje“. Išlo v prvom rade o
Božiu vec. Nasledujúce prosby sú spojené slovom „naše“. Ide
v nich o rozmnoženie terajšieho času. Nášmu vzťahu
dieťaťa k Otcovi, zodpovedá otcovský vzťah Boha k nám.
Všetky naše záujmy, aj tie prirodzené, ktoré nesie so sebou naša
duchovno-telesná podstata, sa stali záujmami Božími. Preto, keď
sa stretáme v modlitbe s Bohom, nie sú to len Božie
záujmy, ktorým pravdaže u Božieho dieťaťa prináleží prvé
miesto a ktoré sú predmetom modlitby. Sú to vlastné potreby
našej ľudskej prirodzenosti, aj keď sa zdajú nepatrné vedľa
pocty, ktorú máme dávať Bohu. Ak Pán v Starom zákone
prehlásil, že skôr zabudne matka na svoje dieťa, než aby Boh
zabudol na Sion (Iz 49,15),
potom toto slovo platí dvojnásobne o každom človekovi,
ktorého urobil skrze svojho jednorodeného Syna svojím pravým
dieťaťom, ktoré bolo druhým Adamom – Ježišom Kristom
vyslobodené zo zajatia, do ktorého ho uvrhol prvý Adam. Teda
všetko, čo nachádza dieťa u svojho otca, môžeme aj my
s dôverou očakávať od svojho Otca v nebesiach.
Vypočítavajú sa tu tri naliehavé potreby: Deti Božie
potrebujú Božiu ochranu a starostlivosť. Potrebujú chlieb.
Denne stoja pred problémom previnenia sa. Žijú zo dňa na deň
z Božieho odpustenia. Sú nakoniec vydané ohrozujúcim silám,
ktoré ich môžu viesť k odpadnutiu. Preto aj prosba o ochranu
pred pokušením. Prosby sú formulované ako zvolanie
v ťažkostiach. Sú krátke a málo uhladené. Kto je
v núdzi, nepotrebuje mnoho slov.
4. Chlieb náš každodenný daj nám dnes. Uprostred Otčenáša je prosba
o telesný život. Chlieb je obrazom všetkého, čo je potrebné
na udržanie pozemského života: strava, oblečenie, bývanie.
Chlieb bol vždy v Ježišovej zemi podstatnou súčasťou
výživy. Človek potrebuje chlieb. Aj keď sa chlieb získava prácou
a námahou, je vždy Božím darom. Prosba o chlieb
neoslobodzuje od práce. Chlieb náš každodenný daj nám dnes
– znamená prácou a spravodlivosťou si zaobstarávať
obživu. Modlíme sa nie o nadbytok, ale o každodenný
chlieb. Kniha Prísloví hovorí: Chudobu, bohatstvo mi nedávaj!
Daj, aby som mohol jesť chlieb zaslúžený! (Prís 30,8)
Človek sám sebe nestačí, v živote sme odkázaní jedni na
druhých. Táto prosba predpokladá vieru v Boha, ktorý je
rozdávateľom onoho daru, ale aj detskú dôveru v jeho Božskú
prozreteľnosť. Tu sa nám Boh zjavuje ako dobrý otec – živiteľ,
ktorý nezabúda ani na jedno zo svojich stvorení. Túto prosbu
krásne dopĺňa Kristovo slovo v reči na hore o vtákoch
a o poľnej ľalii (Mt 6,26-29).
Chlieb náš je
vyjadrením toho, že Otec, ktorý nám dáva život, nám nemôže
nedať pokrm potrebný pre život a všetky „vhodné“ dobrá,
hmotné i duchovné. Denne máme prichádzať ako deti
k rodičom. Nemáme byť veľmi nároční: máme sa vždy cítiť
bezpeční v Božích rukách a nespoliehať sa na seba
a na zásoby, ako boháč, ktorý si vystaval veľké sýpky (Lk 12,17-21).
Každodenný znamená to, čo je potrebné pre život
a v širšom zmysle je to každé dobro, postačujúce na
živobytie (Porov. 1Tim 6,8 ).
Daj nám je aj
vyjadrením zmluvy: my sme jeho a on je náš, je pre nás. Ale
slovo „
nám“ ho uznáva aj za Otca všetkých ľudí a my
ho prosíme za všetkých a sme solidárni s ich potrebami
a trápeniami.
Dnes je vyjadrením dôvery. Slovo „dnes“
nie je len dnes nášho pominuteľného času, je to Božie „dnes“
[4]
Božie bytie nie je merané časom nášho bytia.
.
Štvrtá prosba, prosba o chlieb, tvorí stred celej modlitby.
Spasiteľ je realista, lebo, keď človek stojí oboma nohami na
zemi, potrebuje každodenný chlieb.
Lenže Pán myslel na aj na
Eucharistiu, na náš každodenný Chlieb ktorým úplne smerujeme do
Božieho kráľovstva, ktoré máme na dosah ruky a pre život
v tomto kráľovstve je potrebný. Cirkevní Otcovia radi
vysvetľujú prosbu o chlieb v tomto zmysle. Cirkev už
dávno prijala Otčenáš do svätej omše a vložila ho pred
obetnú hostinu, čím ho urobila akousi „stolovou“
modlitbou pri nebeskej hostine.
5. a) A odpusť nám naše viny. Po prosbe za chlieb nasleduje prosba o odpustenie
hriechov, aby ten, ktorý od Boha bol nasýtený, žil v Bohu,
a to nielen pre život prítomný a časný, ale aj pre
večný. Hriech je vinou pred Bohom, nie iba prestúpením zákona,
ale aj osobným bezprávím voči Bohu a narušuje vzťah medzi ním
a človekom. Sme hriešni a denne potrebujeme Božie
odpustenie. Medzi hriešnikom a Bohom je otvorený účet, ktorý
musí byť vyrovnaný, ale hriešnik ho sám za seba vyrovnať
nemôže. Hriech je odmietnutie milosti a pretože ide o milosť,
nemôže ju človek získať sám od seba. Hriech je stratou života
v Bohu, je to duchovná smrť a len vzkriesenie môže túto
katastrofu odstrániť. Preto tým, a to sme my, všetci, ktorí
klesli do hriechu, ostáva len prosba o odpustenie a odvolanie
sa na Božie milosrdenstvo. Preto nás Kristus učí aby sme sa
modlili a prosili Boha o odpustenie našich vín. Prosba sa
vzťahuje na prvom mieste na malé, všedné, denné hriechy, lebo
veď Otče náš je modlitbou Božích detí, ale aj pri ťažkých
hriechoch možno sa s dôverou utiekať k Bohu. V tejto
prosbe tak väzí i dokonalá ľútosť, ak totiž spolu s ňou
máme aj vážnu vôľu robiť pokánie.
b) Ako i my odpúšťame svojim vinníkom. Prosba za odpustenie kladie
pred nás veľké podmienky. Nikto nemôže prosiť Boha za
odpustenie, ak nie je sám ochotný odpustiť. Odpustenie je milosť,
ale tiež umenie odpustiť je milosť. Pán tu kladie nevyhnutnú
podmienku, ktorú ešte zvlášť vysvetlil v reči na hore (Mt 6,14-15):
Lebo ak vy odpustíte ľuďom ich poklesky, aj váš nebeský Otec
vám odpustí. Ale ak vy neodpustíte ľuďom, ani váš Otec
neodpustí vaše hriechy. Aj podobenstvo o nemilosrdnom
sluhovi (Mt 18, 33-35)
je výkladom k tomuto dodatku. Ľudské odpustenie nie je
úkonom, ktorý by predchádzal odpustenie Boha. Božie odpustenie
dáva nám novú možnosť, aby sme sami odpustili. Vzťah človeka
k Bohu je taktiež určovaný vzťahom človeka k človeku.
Ak útočí človek na Božie srdce, potom sám nesmie byť bez srdca
k blížnemu. Ak odpustí Boh, môžeme si vydýchnuť, ale ak
odpustíme my, vydýchne si brat, ale nielen on, ale aj my, pretože
toto odpustenie napĺňa nás Božou milosťou. Bola by to z našej
strany opovážlivá a rúhavá prosba, keby sme sa s nepriateľstvom
v srdci modlili Otče náš. Tak by sme iba zvolali na svoje
hlavy Božie tresty a neodpustenie: Bože, odpusť mi tak,
ako aj ja odpúšťam – to jest neodpusť! Ak ja neodpustím,
ani mne nemôže byť odpustené, lebo kladiem prekážku príchodu
odpustenia. Milosť prichádza až po ľútosti: Mierou, ktorou
meriate, bude namerané aj vám (Mt 5,7; Lk 6,37).
6. A neuveď nás do pokušenia. Kristov učeník je si vedomý svojich
slabostí, a preto prosí Boha, aby mu pokušenie nebolo ku
skaze. Dokiaľ žijeme na tejto zemi, bude naša vernosť
najrôznejším spôsobom skúšaná. Preto nás Spasiteľ učí
prosiť, aby sme neboli skúšaní nad naše sily. Už to, že sme si
vedomí tohto nebezpečenstva, je milosť. Pokušenia môžu viesť
k pádu, ale aj k vzostupu, pre toho, kto vyslovuje túto
prosbu bez márnomyseľného sebavedomia a s pokorným
vedomím, že nie ľudská sila, ale sám Pán chráni pred pádom.
Aj táto prosba je všeobecná. Netýka sa len niekoho, ale prosíme
aj za druhých. Nikto z ľudských tvorov nebude ušetrený od
pokušenia. Neprosíme iba o odpustenie minulých hriechov, ale
aj aby sme boli zachránení od budúcich: Neuveď nás do
pokušenia, paralelne a je v protiklade s druhou
prosbou: Príď kráľovstvo tvoje. Prosíme o záchranu
pred pokušením, v ktorom by sme neobstáli alebo o víťazstvo
v ňom, ak je už nevyhnutné. Teda asi: Nedaj mi
privoliť pokušeniu, alebo chráň ma od hriechu.
7. Ale zbav nás zlého. V závere modlitby voláme „zbav nás zlého“,
teda od mravného zla vôbec, aby sme neprepadli moci hriechu a zlu,
ale zostali vernými deťmi nebeského Otca. Slovo „zlo“
možno brať ako stredný, ale aj ako mužský rod, a potom je to
diabol. Zmysel je ten istý: Všetko zlo, ktoré hrozí Božím
deťom, všetky následky a účinky hriechu. Je to túžobné
ohnivko, ktoré sa znovu zapája do prosby o Božie kráľovstvo
(prosba iba dopĺňa šiestu prosbu a Lukáš ju vynecháva (Lk 11,2-4)).
Otče náš končí ako výkrik v tiesni. Pre židovskú modlitbu takýto koniec bol
nemysliteľný. Židovská modlitba, ako aj prosebné modlitby
vyslovené v najhlbšej núdzi, končia sa velebením Boha. Tak
niet divu, že pomerne skoro bolo pridané chválorečenie. Po
prvýkrát sa vyskytuje v Didache, poriadku obce 2. storočia,
a je nám známy zo spôsobu ako sa dnes modlí ekumenický Otče
náš. Je to neskorší liturgický dodatok k modlitbe, ktorý
vnikol aj do niektorých rukopisov Nového zákona.
Otčenáš je rozdelený
v podstate na dve časti: prosby 1.-3. predstavujú prvú časť
a prosby 4.-7. druhú časť. Prosby prvej časti vznášajú sa
k Bohu; druhá časť prosieb dvíha dušu z okov a hĺbok
hriechu. Prvé tri prosby aj vnútorne súvisia, v nich nás Pán
priviedol najprv k Bohu, objasnil naše vlastné povolanie, čiže
oslava Boha v jeho kráľovstve je napĺňaním jeho vôle. Po
týchto prosbách prichádza prosba o chlieb, a potom
prosby pre potreby duše. Inak tieto prosby je možné zadeliť ako
dve veľké prosby a jedna prosba malá: Smerom do Božieho
kráľovstva a von z kráľovstva hriechu a medzi týmito
dvoma hlavnými starosťami Božieho dieťaťa je malá starosť -
o každodenný chlieb.
Stavba modlitby Pána
Oslovenie Otče
náš - dýcha vrúcnou láskou a dôverou k dobrotivému
Otcovi. V prvých troch prosbách sa však dôverný tón akoby
stráca: v troch prudkých želaniach si Božie dieťa vyprosuje
najvyššie dobro - Božie kráľovstvo. Je to náboženský cieľ
ľudstva v troch ideáloch: Božia sláva, Božie kráľovstvo,
Božia vôľa. Stred tvorí úsilie o Božie kráľovstvo. Prvé
tri prosby sú ladené vážne, plné sily a dôvery. Na to
poukazuje i rečová forma: vety sú krátke, nezviazané, nie
dôverné v druhej osobe, ale v určitom odstupe - v tretej
osobe (nech sa posvätí ...). Prevláda tam iba slovo tvoj.
Prosba o chlieb je
medzi Božím kráľovstvom a ľudským zlom. Tu
sa tón prosieb mení. Človek prosí za seba, nadobúda úplnú
dôveru a stáva sa pokorným, preto aj viacej hovorí. Všetky
prosby sú zviazané spojkami a i ale.
Oslovujeme Boha priamo v druhej osobe. Už niet tu slovo „tvoj“,
ale len „naše“ a „nás“. Keď sa pozeráme zo
stredu modlitby, tak tretia a piata prosba sú súmerné, obe
majú dodatok „ako ...“.
Kristus nám dáva vzor
modlitby; ani jedna modlitba sa nemôže priradiť formou a obsahom,
usporiadaním a ladením k Otčenášu. Zhrnuté sú tu
všetky naše potreby a želania a postavené sú do svetla
veľkých Božích myšlienok.
Pánova modlitba je jeden
z najdrahších odkazov, ktoré nám Kristus zanechal. Kto
spočíta všetky Otčenáše, ktoré sa vydrali z ľudského
srdca, vo dne, v noci, v radosti a bolesti,
v úzkosti a biede, v túžobnej nádeji, vo vrúcnej
povďačnosti, v blaženom vytržení či v zápoliacom
zúfalstve? Modlili sa ho aj vo večeradle a patril k pôvodnej
zložke liturgie. Svätý Peter sa ho modlil v žalári, Pavol
na cestách, Ján s Máriou... Modlili sa ho v katakombách,
mučeníci vo väzniciach, modlili sa ho všetci veľkí svätci,
najväčší duchovia, Augustín, Tomáš Akvinský... aj deti ho
rady slabikovali. A kto by mohol zmerať všetky nebeské sily,
ktoré zostúpili ako odpoveď na také naliehanie? Preto by sme sa
ho mali modliť so svätou úctou. Cirkev hovorí vo svätej omši
v prvom zvolaní: odvažujeme sa hovoriť. Pripravme sa
vždy na túto modlitbu a odriekajme ju pomaly, vychutnávajúc
si každú prosbu.
Kedy a odkiaľ sa dostal
Otče náš do svätej omše, sa nedá dokázať. Najstaršie
výslovné svedectvo o používaní Otčenáša vo svätej omši
na východe podáva Cyril Jeruzalemský (†386) a na západe
Augustín (†430). Cyril vysvetľuje novokrstencom v takzvaných
mystagogických katechézach svätú omšu, a keď hovoril
o premieňaní a o modlitbách za živých a mŕtvych,
spomenul, čo po nich nasleduje. Potom hovoríme (t.j. ľud) onú
modlitbu, ktorú naučil Spasiteľ svojich učeníkov, keď čistým
svedomím voláme Boha Otcom a hovoríme: Otče náš, ktorý si
na nebesiach! Ó aká je preveľká Božia láska k nám! Tým,
čo odpadli od neho a upadli do najkrajnejšieho zla, dožičil
také úplné zabudnutie neprávosti a takú účasť na
milosti, že dovolil, aby ho volali Otcom. Potom Cyril vysvetľuje
jednotlivé prosby a nakoniec dodáva: Na to po skončení
modlitby povedz: Amen. Slovom Amen, to jest: Nech sa stane, akoby
pečaťou potvrdíš všetko, čo obsahuje táto modlitba, ktorú nás
Boh naučil. Čo tu Cyril naznačil, nachádzame vo väčšine
východných liturgií, totiž že sa Otče náš modlili hneď po
prosebných modlitbách, pred lámaním chleba a modlil sa ho všetok
ľud.
Na západe, podľa svedectva
svätého Augustína
,
sa modlili Otče náš takmer všade, ale v omši bol umiestnený
až po lámaní. Sú však aj starokresťanské liturgie, ktoré vo
svätej omši Otče náš nepoznajú, napr. Apoštolské
konštitúcie a Hypolitov Cirkevný poriadok.
Pokiaľ ide o rímsku
liturgiu, zdá sa, že v 3. storočí liturgia svätej omše
ešte nepoznala Otče náš. Kedy sa dostal do rímskej liturgie, sa
nedá ustáliť. Za Gregora I. bol vložený na dnešné miesto, hneď
za kánon. Či sa ho modlili pred Gregorom na inom mieste, po lámaní,
ako v ostatných západných liturgiách (Afrika, Miláno,
Španielsko), je sporné. Isté je, že Gregor I. prispôsobil sa
východným liturgiám (Chryzostomovej, Bazilovej, Markovej).
Pre otázku Otčenáša vo
svätej omši je významný list Gregora I. syrakuzkemu biskupovi,
v ktorom zamieta výčitku, akoby on bol pozmenil rímsku
liturgiu v niektorých bodoch podľa vzoru gréckych liturgií.
Medzi výčitkami je aj tá, že Gregor nariadil modliť sa Otče
náš hneď po kánone. Na to pápež odpovedal: Modlitbu Pánovu
sa modlíme od počiatku hneď po kánone, lebo taký bol apoštolský
zvyk, že len pri tejto modlitbe konsekrovali obetné dary. Tiež sa
mi zdá, že je celkom nevhodné hovoriť nad obetou modlitbu, čo
zložil nejaký učenec a naproti tomu podaním zdedenú
modlitbu, ktorú zložil sám Vykupiteľ, nehovoriť nad jeho telom
a krvou. Keď Gregor hovorí, že apoštoli modlitbou Otče
náš „konsekrovali“ obetné dary, tak netreba azda rozumieť
toto slovo v našom zmysle o „premenení“, ale o
„požehnaní“. Prvý dôvod, ktorý uvádza Gregor je, že
apoštoli používali Otče náš pre obetné posvätenie. Druhý
dôvod bol, že bolo nevhodné hovoriť nad obetou modlitbu, ktorú
utvoril človek, a nehovoriť modlitbu, ktorú zložil
Spasiteľ. Ostatne v staroveku a stredoveku bola rozšírená
aj mienka, že Otče náš má konsekračnú silu.
Všetky západné aj východné
liturgie majú spoločný úvod, v ktorom je vyzdvihnutá
vznešenosť tejto modlitby. Úvod je dosvedčený už u Hieronyma.
Iné liturgie (napr. galikanska) menia tento úvod podľa rozličných
sviatkov.
Otče náš je stolovou
modlitbou Božích detí pred svätou hostinou a prvou, predtým
aj jedinou prípravou, na sväté prijímanie. Najstarší Otcovia
a cirkevní učitelia (Origenes †254, Tertulián †225,
Cyprián †258) vykladali štvrtú prosbu Otčenáša (prosbu
o chlieb) na prvom mieste, ako prosbu o Eucharistiu a o
„denný chlieb“, ktorý živí a udržuje Božský život v
človekovi. V tomto zmysle stojí oprávnene na začiatku tejto
časti svätej omše. Ovocie svätej obety a účinok obetnej
hostiny, to je vlastne milostivé splnenie prosieb Otčenáša. Slovo
Otčenáš sa stáva v Eucharistii „telom“ a milosťou.
Lebo čo iného má nám dať svätá obeta, ak nie to, aby sa Božie
kráľovstvo v nás stále hlbšie zakoreňovalo, a aby bol
odstránený hriech a jeho následky? To je hlavným obsahom
Otčenáša!
Príprava na prijímanie (na hostinu)
Prosba o zbavenie zla a ochranu pred hriechom
Po ukončení modlitby Pána
kňaz pokračuje v príprave na prijatie Pána do svojho srdca
spolu s veriacimi, v modlitbe o zbavenie zla minulého,
prítomného aj budúceho, ako aj o ochranu pred hriechom.
Viac-menej opakuje prosbu Otčenáša o naše zbavenie všetkého
zla, ďalej prosí o pomoc, aby sme boli uchránení pred
hriechom a bezpeční pred každým nepokojom do času, kým sa
nesplní na nás blažená nádej, kým nepríde náš Spasiteľ.
Modlitbu zakončuje spolu s veriacimi s odvolaním sa na
jeho kráľovstvo, moc a slávu.
Táto prosba má svoj pôvod
v prosbe vyslobodenia, ktorú sa kňaz potichu modlil po
dokončení modlitby Otče náš. Prosba o vyslobodenie pochádza
z kresťanského stredoveku, ale mali ju už aj najstaršie
omšové predpisy. Rozdiel medzi týmito prosbami je v tom, že
prosba o zbavenie zla neobsahuje vzývanie Panny Márie
a svätých. V prosbe o vyslobodenie, ako aj v prosbe
o zbavenie zla, je rozšírená a vysvetlená prosba
Otčenáša: je to prosba o zbavenie všetkého zla. Táto
modlitba (pokoncilová) nerozdeľuje zlo na minulé, prítomné
a budúce, ale prosí o zbavenie všetkého zla, čím sa
myslí minulé, prítomné aj budúce. Prosíme teda o zbavenia
zla a ochranu pred hriechom, čo presne obsahuje aj modlitba
Otče náš.
V ďalšej modlitbe prosí
o pokoj tým, že pripomína Spasiteľovi, čo povedal svojim
apoštolom, teda, aby nehľadel na naše hriechy, ale na vieru
Cirkvi, a aby jej udelil pokoj a jednotu. Táto modlitba je
akýmsi prológom ku vzájomnému prianiu pokoja, odprevádzaným
podaním si rúk, alebo bratským objatím sa, alebo bozkom pokoja,
pričom odovzdávajúci hovorí: Pokoj s tebou! Do obnovy
liturgie tento pozdrav pokoja sa dával po skončení lámania
a zmiešania Tela a Krvi Ježiša Krista, po ukončení
spevu Baránok Boží, ...
Bozk pokoja je v Cirkvi
prastarým zvykom. Už svätí Pavol i Peter napomínali kresťanov:
Pozdravte sa svätým bozkom (toto slovo sa vyskytuje
v Listoch päťkrát)
[6]
Rim 16,16; 1Kor 16,20; 2Kor 13,12; 1Sol 5,26; 1Pt 5,14
.
V apoštolských časoch to bol zvyčajný výraz lásky
k blížnemu a bratskej lásky medzi kresťanmi. Preto
chápeme, že bozk pokoja dostal prístup aj do liturgie. Už Justín,
mučeník, († 165) hovorí o bozku pokoja vo svätej omši.
V starej Cirkvi si ho dávali po predomši, pred obetným
sprievodom veriacich, verne podľa Kristovho napomenutia (Mt 5,23-25).
V rímskej Cirkvi si dávali bozk pokoja už od 4. storočia
pred prijímaním. Za Afriku dosvedčuje Augustín, že bozk pokoja
bol pred prijímaním. Bozk vychádza od oltára a ten je
Kristom, od Krista cez ide kňaza ku všetkým prítomným, a tak
vo viditeľnom znaku pokoja sa krásne zračí to, čo chce dosiahnuť
svätá obeta a sväté prijímanie - jednotu veriacich
v Kristovi. Bolo dobré, že obnovená liturgia svätej omše
znovu zaviedla tento úkon, ktorý je výrazom bratskej lásky
a v spojitosti so svätým prijímaním potrebnou prípravou
naň. Je utešeným symbolom spoločenstva veriacich navzájom
a s Kristom.
Najväčšie zlo hrozí Cirkvi
od porušenia pokoja vnútorného aj vonkajšieho. Čo znamená
tento pokoj vysvetľujú pripomienky sľubu daného apoštolom ako aj
prosba, aby nehľadel na naše hriechy, ale na vieru Cirkvi a skrze
svoje milosrdenstvo, aby jej daroval pokoj a jednotu. Obidva
dary sú veľmi dôležité pre zdarnú prácu Cirkvi pri ohlasovaní
Božej blahozvesti. V slove „pokoj“ sa pre Cirkev skrýva to
najdrahšie a najvnútornejšie ovocie jej srdca.