Porovnanie časti kánonov pred premenením
V druhom kánone
sa vynechávajú všetky modlitby a spomienky. Príprava na
premenenie nadväzuje priamo na pieseň vďakyvzdania, t.j. na
prefáciu, intenzívnym zvolaním Naozaj si svätý Otče, ty
prameň všetkej svätosti. Na ňu nadväzuje už
predkonsekračná modlitba aj samotné premenenie.
V treťom kánone
sa podobne ako v druhom vynechávajú všetky modlitby
a spomienky. Príprava na premenenie priamo nadväzuje na pieseň
vďakyvzdania – prefáciu zvolaním, začínajúcim ako v druhom
kánone, ale podstatne širším. V ňom sa zdôrazňuje svätosť
Boha, právo chváliť ho za neustále oživovanie a posväcovanie
všetkého skrze jeho Syna a Ducha Svätého, a to ustavičným
zhromažďovaním ľudu, počnúc východom slnka, t.j. od skorého
rána, až po jeho západ, t.j. neskorý večer, za cieľom
neustáleho prinášania čistej obety milej Bohu. Na toto zvolanie
nadväzuje predkonsekračná modlitba trochu širšia než v druhom
kánone. Dalo by sa to prirovnať prvej vete v prvom kánone,
kde je tiež určitá nadväznosť na prefáciu. Táto modlitba pred
premenením v treťom kánone je veľmi emocionálna a silne
zdôrazňuje svätosť Boha - Otca, ako aj prostredníctvo Syna
a Ducha Svätého a nepretržitosť prinášania svätej
obety.
Vo štvrtom kánone prípravná časť na premenenie je podstatne dlhšia než v
druhom a v treťom. Hlbšie vyjadruje veľkosť Otca, stvorenie
človeka na Boží obraz a jeho poslanie na svete, t.j., aby sa
staral o celý svet, aby vládol stvoreniam a slúžil
Stvoriteľovi. Je tu pripomienka veľkej lásky Boha voči človekovi,
ktorý keď stratil svojou neposlušnosťou priateľstvo s Bohom,
Boh ho neponechal v tom stave a v moci smrti, ale mu
pomohol nájsť Boha a ústami prorokov mu potvrdil príchod
Spasiteľa, jeho narodenie z Márie Panny a jeho život
medzi ľuďmi ako jedného z nich, ktorý ale nepoznal hriech,
a ani sa ho nedopustil. Tretia prosba tohto kánona pred
premenením vyjadruje realitu, že chudobným zvestoval spásu,
zajatým vykúpenie, zroneným potešenie, a aby uskutočnil
Boží plán spásy sám seba, t.j. v druhej božskej osobe
vydal sa na smrť a svojím zmŕtvychvstaním premohol smrť
a obnovil život. Štvrtá prosba tohto kánonu nám
zdôrazňuje, aby sme nežili len sebe samým, ale jemu, ktorý za
nás umrel a vstal z mŕtvych, a ako dar veriacim
poslal Ducha Svätého, ktorý završuje Kristovo dielo vo svete
a všetkých posväcuje. Ďalšia modlitba má takmer
rovnaké znenie ako v prvých troch kánonoch. Čo je v nej
navyše, je zdôraznenie, že Pán nás miloval do krajnosti.
Čo je spoločné u všetkých kánonov pred premenením?
Spoločné u všetkých
štyroch kánonov je to, že Pán pri večeri vzal najprv chlieb do
svojich svätých rúk, dobrorečil Bohu Otcovi, rozlomil chlieb
a dával ho svojim učeníkom hovoriac slová premenenia.
Rovnako urobil aj s vínom a prikázal, aby to konali na
jeho pamiatku. Toto vyjadruje text aktu premenenia, ktorý je rovnaký
vo všetkých štyroch kánonoch.
Úkon obety, premenenia po
Druhom vatikánskom sneme je dopĺňaný slávnostným a nadšeným
zvolaním celebranta k vyznaniu viery. Veriaci ľud nato reaguje
verejným vyznaním viery. Liturgia umožňuje troma spôsobmi
slávnostne vyznať prítomnosť Pána:
Prvým je, keď kňaz
poukáže veriacim na tajomstvo, ktoré sa uskutočnilo v ich
prítomnosti: Hľa tajomstvo viery. Ľud na to odpovedá
konštatovaním, že vyznáva a zvestuje Pánovu smrť ako aj
jeho zmŕtvychvstanie, a to dovtedy, kým nepríde v sláve
na konci dejín sveta: Smrť tvoju, Pane, zvestujeme a tvoje
zmŕtvychvstanie vyznávame, kým neprídeš v sláve.
Druhým je, keď kňaz
vyzve veriacich k vyznaniu tajomstva viery slovami: Vyznajme
tajomstvo viery. Ľud na to odpovedá konštatovaním, že
keď jeme Kristovo telo a pijeme jeho krv, vtedy zvestujeme pred
svetom Pánovu smrť, a to dovtedy, kým nepríde v sláve opäť
na tento svet: Pane, keď jeme tento chlieb a pijeme
z tohto kalicha, zvestujeme tvoju smrť, kým neprídeš
v sláve.
Tretím je, keď kňaz
vyzve veriacich k vyznaniu veľkého tajomstva viery, ktoré sa
odohralo pred ich očami: Veľké je tajomstvo viery.
Ľud na to reaguje prosbou o záchranu a tvrdí, že Spasiteľ,
nás vykúpil svojím krížom a zmŕtvychvstaním: Spasiteľ
sveta, zachráň nás, veď ty si nás vykúpil svojím krížom
a zmŕtvychvstaním.
Podobne, ako je ten istý text
pre premenenie vo všetkých štyroch kánonoch, aj texty
slávnostných zvolaní po premenení sú spoločné pre všetky
štyri kánony.
Modlitby kánona po premenení
V rímskom, a aj
v prvom kánone, modlitby po premenení sú rozčlenené podobne
ako pred premením. Sú to vlastne tri modlitby, zakončené
zvyčajnou zatvárajúcou formou: Skrze Krista, Pána nášho.
Amen. Prvá je obsahovo trojčlenná a posledná je zakončená
dlhšou, slávnostnejšou doxologiou: ... ktorí máme účasť
na tejto oltárnej obete a prijmem presväté telo a krv
tvojho Syna, naplnilo hojné nebeské požehnanie a milosť. Skrze
nášho Pána Ježiša Krista. Amen.
Rozpomienková modlitba
Správu o ustanovení
svätej omše uzatvárajú vlastné Kristove slová: „Toto
robte na moju pamiatku!“ (V starom kánone tieto slová
zneli: „Kedykoľvek to budete robiť, čiňte to na moju
pamiatku!“) Na tieto slová nadväzuje Cirkev a hovorí :
Preto, Otče, my tvoji služobníci aj tvoj svätý ľud, slávime
pamiatku požehnaného umučenia ... Cirkev si je vedomá, že má
povinnosť rozpamätúvať sa na Pána, a teraz to aj koná.
Výslovne vyzdvihuje dva stavy: služobníkov Cirkvi, klérus
a veriacich, ktorých tu menuje v duchu starých čias
„svätí“; v mnohonásobnom zmysle „svätí“: posvätení
v krste, posvätení včlenením do tajomného Kristovho tela,
ktoré teraz prináša obetu, odlúčení od sveta, Božie
vlastníctvo. Pripomeňme si, že veriaci sa v starej Cirkvi
volali svätí!
A teraz opäť nasleduje
prekvapenie. Očakávame, že Cirkev bude označovať Pánovo
utrpenie a smrť Pánovu ako predmet našej rozpomienky. K tej
myšlienke nás privádza aj svätý Pavol, keď bezprostredne
na správu o ustanovení nadväzuje:
Lebo kedykoľvek budete
jesť tento chlieb a piť tento kalich, budete zvestovať smrť
Pánovu, kým nepríde (1Kor. 11,26).
Ale naša modlitba sa neuspokojuje s rozpomienkou na smrť, ale
uvádza ešte dva iné vykupiteľské skutky z Kristovho života:
zmŕtvychvstanie a slávne nanebovstúpenie. Z toho
vidíme, že Cirkev nepozerá na svätú omšu čisto ako na slávenie
pripomienky Kristovej smrti, ale ako na živé pripomenutie si celého
jeho vykupiteľského diela. Ako už vieme, táto spomienková
modlitba je jednou z najstarších častí liturgie vôbec.
Všetky staré anafory
[1]
Opakovania častí modlitieb, zvolaní,...
,
ktoré sa nám zachovali, obsahujú po konzekračných slovách túto
modlitbu, napríklad najstaršia od Hypolita (okolo roku 220) a potom
modlitba z Apoštolskej konštitúcie, a aj najstarší text
rímskeho kánonu u Ambróza. Stojíme tak pred veľmi
úctyhodnou modlitbou, ktorá najpravdepodobnejšie siaha až do
apoštolských čias. Aj o tom sme sa už zmienili, že niektoré
liturgie pripomínajú ešte aj iné udalosti z dejín vykúpenia
ako Pánov druhý príchod, a aj vtelenie. O vtelení zmieňujú
sa v 10. a 11. storočí aj západné misály, aj keď
nie všetky.
Ešte si všimnime slová,
ktoré vyjadrujú starokresťanské duchovné správanie sa pri
svätej omši: kňaz aj ľud sa v činnej spoluúčasti
rozpomínajú a prinášajú svätú obetu. Na Pánovo utrpenie
nehľadia ako na „trpké“, ale ako na oblažujúce. Starodávna
Cirkev vnímala kríž ako znamenie víťazstva a spásy, a nie
ako drevo umučenia. Mimoriadne krásny je aj rytmus našej modlitby;
pohybuje sa v dvojčlenných a trojčlenných skupinách.
Modlitba: Zhliadni na ne...
patrí tiež k starému vlastníctvu rímskeho kánona. Je
dosvedčená už v 4. storočí a znázorňujú ju aj mozaiky
z Ravenny. Modlitba je myšlienkovo veľmi bohatá: Zhliadni
na ne vľúdnym a láskavým okom a milostivo ich prijmi,
ako si milo prijal obetné dary svojho služobníka Ábela, žertvu
nášho praotca Abraháma i svätú a nepoškvrnenú obetu
tvojho veľkňaza Melchizedecha.
Modlitba predvádza tri
predobrazy: obetu spravodlivého Ábela, ktorý obetoval
z prvotín svojho stáda, z ich tuku, a Boh zhliadol
na Ábela a jeho obetu (Gn 4, 4);
obetu praotca Abraháma, ktorá na prvom mieste bola obetou
vôle a poslušnosti, keď ochotne viedol svojho syna, aby ho
obetoval (Gn 22)
a konečne obeta tajomného kráľovského kňaza zo Salemu
(Jeruzalem) Melchizedecha, ktorý pred Abrahámovými očami
obetoval chlieb a víno (Gn 14,18).
K čomu Cirkev prirovná
tieto tri obety? Možno ich porovnávať z dvojakého
stanoviska: na prvom mieste je treba náš obetný úmysel
merať podľa Ábelovho, Abrahámovho a Melchizedechovho, lebo
Cirkvi záleží na tom, aby Boh milostivo prijal túto svätú
a nepoškvrnenú obetu, čo závisí od jej aj nášho
obetného úmyslu. Obetný Baránok teraz leží v našich
rukách, ale Boh ho iba vtedy milo prijme, keď naše ruky a srdcia
budú čisté a náš obetný úmysel úprimný. Preto sú tieto
tri osoby na prvom mieste predobrazmi a prirovnaniami nám
samým. Ako spravodlivý a nevinný Ábel, tak máme aj my byť
dokonalí a čistí ľudia; ako Abrahám proti nádeji priniesol vo
svojej poslušnosti veľkolepú obetu, tak aj my máme svoju
poslušnosť a vieru spojiť s Kristovou obetou; a ako
kráľovský kňaz Melchizedech máme aj my svoje kráľovské
kňazstvo uplatňovať vo svojom zmýšľaní.
Tieto tri obety sú aj
predobrazmi Kristovej obety: ako Písmu, tak aj cirkevným
Otcom, sú títo traja mužovia predobrazmi Krista a ich obeta
je predobrazom obety kríža a omše. Ábel, ktorého práve pre
jeho príjemnú obetu zabil vlastný brat, predobrazuje Spasiteľa,
ktorý je na kríži spoluobetujúci kňaz aj obeta. Svätý
Pavol tiež prehlasuje o Kristovej krvi, že ona hovorí
výrečnejšie ako krv Ábelova (Hebr 12, 24).
Ábelova krv volala o pomstu, Kristova krv prosí o milosť
a zľutovanie.
Abrahám je najskôr
predobrazom nebeského Otca, ktorý neušetril svojho jednorodeného
Syna, ale dal ho za nás. Ako Izák si sám mlčky vyniesol na vrch
drevo, tak to bolo aj s Pánom, ktorý si vyniesol kríž na
Kalváriu. Abrahámova obeta poslušnosti, je aj predobrazom
Kristovej poslušnosti až na smrť, až na smrť na kríži.
Melchizedech ešte
zrejmejším spôsobom predobrazuje Krista. Vyslovil to už Dávid
v Žalme 110:
Ty si kňaz naveky podľa radu
Melchizedechovho (Ž 110,4)
;
teda, nie podľa radu židovských kňazov, ktorí prinášali krvavé
obety zvierat, ale podľa Melchizedecha, ktorý obetoval chlieb
a víno. Sám Kristus vzťahoval na seba tento Žalm (Mt 22,44.; Ž 110,1).
V liste Hebrejom sa naširoko rozvádza, akým spôsobom
Melchizedech predobrazuje kráľovského kňaza - Krista. Štylisticky
pozoruhodný je výraz
tvojho veľkňaza Melchizedecha, lebo
Písmo sväté nikde neoznačuje tohto kráľovského kňaza ako
veľkňaza (Gn 14,18; Hebr 7,1).
Baumstark
[2]
Missale Romanum je uvedené: ... summus sacerdos , čo preložené do slovenčiny znamená najvyšší kňaz. Slovo summus je superlatív slova superus (horný, vrchný, pozemský oproti podzemský, alebo nebešťan, ale nie veľkňaz. Preklady Rímskeho misála v iných európskych jazykoch to uvádzajú správne „kňaza Melchizdecha“, nie najvyššieho kňaza
v tom vidí chybný preklad pôvodnej gréckej predlohy kánonu:
Ten prosforan Melchisedech tu hiereos su tu hypsistu (
obetný
dar Melchizdecha, kňaza Teba, Najvyššieho). Teda slovo
Najvyššieho (Gn 14,18, Hebr 7,1)
omylom preniesli na kňaza miesto na
su (Boha). Anglický
preklad Rímskeho misála má túto časť preloženú: by your
priest Melchisedech
(...tvojim kňazom Melchizedechom).
Predposledné slová
svätú a nepoškvrnenú obetu
(sanctum sacrificium, immaculatam hostiam) sú dodatkom, ktorý
zaviedol pápež Lev I., ktorý má byť namierený proti
manichejcom, ktorí požívanie vína pri eucharistii pokladali za
hriech.
Pristupujeme k svätej
omšovej obete s čistými rukami ako Ábel,
odovzdanosťou vôle ako Abrahám a s Melchizedechovým
kráľovským srdcom; a potom s úľubou bude Boh hľadieť
na obetu svojho Syna, ktorú predobrazujú tieto tri obety.
Nebeský oltár
Nasleduje ešte jedna modlitba
o prijatie obety. Kňaz skloní hlavu i plecia, zloží
ruky pred oltárom, a tak hlboko sklonený hovorí: Pokorne
ťa prosíme, všemohúci Bože, prikáž svojmu svätému anjelovi
preniesť tieto dary na tvoj nebeský oltár, pred tvár tvojej
božskej velebnosti, aby nás všetkých, ktorí máme účasť na
tejto oltárnej obete a prijmeme presväté telo a krv
tvojho Syna, naplnilo hojné nebeské požehnanie a milosť.
Táto modlitba znamená zasa
krok vpred a je spoluvrcholom obetnej modlitby. Obsahove
i formou patrí k najkrajším modlitbám našej liturgie.
Inak je tajomná a vykladači v nej nachádzajú mnoho
nejasností. ´
O čo prosí? Aby svätý
anjel preniesol obetu zo zemského oltára na nebeský oltár; lebo
len tak nám môže svätá obeta, z ktorej teraz požívame
Kristovo telo a krv, priniesť nebeské požehnanie a milosť.
Objasníme si len obraz,
podávaný touto modlitbou ako ho zachytil apoštol Ján vo svojom
Zjavení. Píše, že v nebesiach je oltár, (Zjv 6,9)
na ktorom vidieť Baránka akoby zabitého; a ďalej
čítame o vznešenej božej službe, o akomsi druhu
slávenia svätej omše v nebi. Z druhej strany vieme zo
Starého zákona, že anjeli prednášali modlitby a dobré
skutky pred Boží trón. Tento obraz Cirkev zapája do našej
vznešenej modlitby. Prosí, aby anjel, (nie je menovaný určitý
anjel; môže to byť anjel strážca Cirkvi Michal; alebo naši
anjeli strážcovia; najstarší text zo 4. storočia má: „rukou
tvojich anjelov“), položil svätú Pánovu obetu na nebeský
oltár; lebo len obeta, ktorá bude prijatá Bohom, môže nám
priniesť milosť a požehnanie. Aká úchvatná predstava: Kým
Cirkev na zemi slávi svätú obetu, aj blažení v nebesiach
obetujú nebeskú obetu a zo vzájomného súvisu oboch obiet
dostáva sa nám jej ovocie.
Všimnime si ešte výrazu
tieto (dary). Očakávali by sme: túto obetu. Ale toto
slovo obsahuje oveľa viac: z prvého stanoviska, Kristovo
obetné telo a obetnú krv, z druhého stanoviska, obetné
dary veriacich a všetko, čo je za nimi - obetný úmysel,
všetku prácu, bezprávie, modlitby... Toto slovo skrátka zahŕňa
celú obetu tajomného tela Kristovho, tak hlavy, ako aj údov.
Vykladači svätej omše
jednotne zdôrazňujú hĺbku a vznešenosť tejto modlitby,
ktorú si treba viac s pokorou a svätým obdivom ctiť
ako sa ju usilovať vyložiť.
Treba si tiež všimnúť
gestá kňaza pri tejto modlitbe. Kňaz sa modlí hlboko sklonený.
Podnetom sú slová: Pokorne ťa prosíme a v nemalej
miere aj slová máme účasť na tejto oltárnej obete a prijmem
presväté telo a krv tvojho Syna. Na konci modlitby sa
prežehná pri slovách naplnilo hojné nebeské požehnanie
a milosť, čím chce vyjadriť, že všetko požehnanie
Eucharistie pochádza z kríža.
Z pohľadu dejín liturgie je
táto modlitba zaujímavá preto, že je na tom mieste, kde východné
a všetky staré liturgie majú epiklézu, ktorá je modlitbou
po konsekračných slovách, zvolávajúca Ducha Svätého na obetné
dary, aby ich premenil na Kristovo telo a krv, a vyprosil
veriacim úžitok zo svätého prijímania. Hypolitov kánon ešte má
epiklézu; ale je sporné, či ju mal aj náš rímsky kánon.
Epiklézu ako prosbu o premenenie (bez menovania Ducha Svätého),
predstavuje modlitba pred konsekračnými slovami Prosíme ťa,
Bože... Prosbu o obetné ovocie azda trochu naznačujú
slová našej modlitby svätému anjelovi.
V tejto stati
o modlitbách po premenení sme hovorili vlastne o trojčlennej
modlitbe s trojnásobným stupňovaním: v prvej
časti (anamnéza) prinášame obetu, v druhej sa
usilujeme upraviť svoje obetné zmýšľanie s tromi
starozákonnými obetami, v tretej vystupuje táto obeta,
zahalená už do nášho obetného zmýšľania, k Bohu. Tým sa
dokončuje obetný úkon. Táto trojčlenná modlitba patrí
k najstarším starokresťanským častiam nášho kánonu.
Spomienka na zosnulých
Kňaz rukami urobí podobný
pohyb ako pri spomienke za živých a pripomína Bohu, aby pamätal
na svojich služobníkov a služobnice, ktorí nás predišli do
večnosti so znakom viery a spia spánkom pokoja. Potom so
zopätými rukami sa chvíľu modlí za zosnulých, ktorých si chce
osobitne pripomenúť a po chvíli ticha s rozopätými
rukami pokračuje v modlitbe za zosnulých.
Za starých čias na tomto
mieste prečítali z diptychov mená mŕtvych, ktorých mali
zvlášť zahrnúť do obety. Na to ešte upomínajú písmená „M.“
a „M.“ v omšovej knihe. Mŕtvi, ktorých mená
prečítali z diptychov, museli splniť dve podmienky:
- museli byť poznačení znamením viery, t.j. mať krstné znamenie;
- museli zomrieť v pokoji s Cirkvou.
Všimnime si krásne
starokresťanské výrazy o smrti; slovo zomrieť sa
nikdy nepoužíva, ale nahradzujú ho výrazy predišli nás a
usnuli v pokoji, odpočívajú v Kristovi.
Večná blaženosť sa označuje ako miesto oddychu, svetla
a pokoja. Aj to sú staré liturgické výrazy, najmä
svetlo (svetlo večné nech im svieti) a pokoj (vo
význame nebeskej blaženosti). Všetky tieto slová môžeme doložiť
starokresťanskými náhrobnými nápismi. Okrem zvlášť menovaných
zosnulých sa odporúčajú Bohu všetci zomrelí kresťania, ktorí
sa ešte nedostali k nazeraniu na Boha. Je to krásna myšlienka:
Matka Cirkev pamätá pri každej omši na všetky trpiace duše,
i keď už nemajú nikoho na zemi a nik si na ne nespomína
zabudli.
Zo histórie dejín liturgie
treba pamätať na to, že mementá síce pôvodne neboli v kánone,
ale sú predsa jeho najstaršími vsuvkami. V Geláziovom
Sakramentari vynechali memento za mŕtvych, čo vysvetľujú tak, že
v nedeľných omšiach nebolo spomienky na mŕtvych, a až
neskôr sa dostala do každej omše.
Cirkevní Otcovia zdôrazňujú,
že modlitby za mŕtvych sú obzvlášť pôsobivé pri
eucharistickej obete. Augustín hovorí,
[3]
De cura pro mortuis, n. 6
že je to povznášajúce a potešiteľné, keď Cirkev pamätá
pri slávení obety na zomretých v Kristovi, a tak aspoň
jedna matka, Cirkev, modlí sa aj za tých, čo nemajú, ani rodičov,
ani detí, ani známych a príbuzných, a za ktorých sa
nikto nemodlí. Cyril Jeruzalemský hovorí vo svojich katechézach:
Pamätáme aj na tých, čo práve usnuli ..., lebo veríme,
že táto prosba bude na najväčší úžitok oným dušiam, za
ktoré bola prednesená práve v čase, keď pred nami leží
najsvätejšia a najvznešenejšia obeta.“
Modlitbu zakončuje obvyklý
záver: Skrze Krista, Pána nášho. Amen.“Kňaz inokedy len
pri vyslovení mena Ježiš skloní hlavu, ale tu skloní tiež pri
celom zakončení. Dôvod je ťažko zistiteľný. Stredovekí
vykladači mysleli na Ježišovo sklonenie hlavy pri smrti (naklonil
hlavu a vypustil ducha), ale také vysvetlenie nám zaiste
nestačí.
Modlitba za nás samých
V tejto modlitbe prosíme
za seba samých. V kresťanskej skromnosti sme už umiestili
všetkých ostatných okolo obety: Cirkev, živých, svätých
a mŕtvych; teraz sa konečne aj sami vrháme k drevu
kríža, a ako Magdaléna ho objímame a prosíme o ovocie
najsvätejšej obety. V čom spočíva? V účasti
a spoločenstve so svätými, doslova, v „osudovom
spoločenstve“ s nimi, čo je večná blaženosť. Myšlienkové
spojenie tejto modlitby s predchádzajúcimi je niečo
prekvapujúce a ťažko pochopiteľné, lebo tu musíme
nadviazať až na miesto oddychu, svetla a pokoja.
Práve pri tejto modlitbe
môžeme vidieť, že do kánonu sa dostali vsuvky, ktoré prerušili
úzky súvis. Len paralelizmom častí pred premenením a po
premenení vieme si vysvetliť, že práve sem vložili túto
modlitbu. Ako pred premenením po memente nasledovala pripomienka
svätých, tak vložili aj sem po memente prosbu o spoločenstvo
so svätými. Naša modlitba teda patrí až ku skupine
najstarších vsuviek prichádzajúcich v druhom rade. Za
starých čias subdiakoni, ktorí boli cez kánon sklonení, sa
vyrovnali pri slovách: Aj nás, svojich hriešnych služobníkov.
Vtedy ešte obetujúci sa modlil kánon potichu, a práve tieto
slová vyslovil nahlas, aby subdiakoni a okolostojaci počuli
a rozumeli, a tak skončili svoje klaňanie.
Všimnime si, aká je táto
modlitba pokorná; je to niečo podobné ako na konci prefácie, kedy
sa cítime úplne nehodnými toho, aby sme boli prijatí do
spoločenstva svätých. Preto používame aj vonkajší znak
vyznania hriešnosti: bijeme sa v prsia, čo ďalej vidieť
aj z celého radu zvratov: pre tvoje veľké zľutovanie.
Napokon je zdôraznené, že Boh môže dožičiť túto účasť nie
podľa zásluhy, ale čisto z láskavého svojho odpustenia.
Práve tak ako pred
premenením, aj tu sa uvádza podľa mena celý rad svätých
a mučeníkov, ktorý sa, podľa reformy, nemusí vymenovať.
Slovami do spoločenstva svojich svätých apoštolov a mučeníkov
sa nadväzuje na modlitbu v spoločenstve s ... pred
premenením na katalóg svätých, ktorý tu dopĺňa. Najskôr
uvádza Jána Krstiteľa, ktorý tak začína rad, menovanie prvého
mučeníka Štefana nám vysvetlí veľkú úctu, ktorej sa mu
dostalo po nájdení jeho pozostatkov (roku 415). Matej a Barnabáš
dopĺňajú rad apoštolov, Ignáca, ctihodného biskupa z Antiochie,
hodili v Ríme okolo roku 107 divým zverom. Pápež Alexander
I. bol sťatý okolo roku 119. Jeho telo odpočíva v chráme
svätej Sabiny v Ríme. Marcelin, kňaz, a Peter exorcista,
patria spolu a boli sťatí okolo roku 304. Dosiaľ teda sú to
všetko svätci, ktorých veľmi uctievali aj v Ríme. Nasleduje
sedem svätíc: Felícia a Perpetua, ktoré síce zomreli
v Kartágu ako mučenice v rokoch 202 alebo 203, ale ich
uctievali aj v Ríme. To isté platí o dvoch sicílskych
pannách: Agáte a Lucii. Tri posledné sú zas rímske svätice:
Agnesa (zomrela roku 304, iba 13-ročná), Cecília (zomrela okolo
roku 230) a rímska vdova Anastázia.
Kánon napokon vyvrchoľuje
v oslavu Najsvätejšej Trojice, navonok síce nepatrnú, ale
obsahovo vznešenú. Ešte pred touto konečnou doxologiou kňaz sa
pomodlí krátku modlitbu, ktorá znie ako súhrn všetkého, čo
predchádzalo, a vyzdvihuje, že Kristus je prostredníkom
všetkých darov v prirodzenom i nadprirodzenom poriadku.
Modlitba znie: Skrze neho ty, Bože, všetky tieto dary stále
tvoríš, posväcuješ, oživuješ, požehnávaš a nám dávaš.
Opäť, nie je ľahké
pochopiť úplný zmysel tejto krátkej modlitby a najmä
stanoviť súvis s predchádzajúcou. Mohli by sme to asi opísať
takto: Skrze Krista
stvoril Boh chlieb a víno, ktoré
predstavujú všetky prirodzené dary, v omši ich
posvätil,
urobil pokrmom a nápojom nadprirodzeného
života, skrze
Eucharistiu otvoril prameň hojného
požehnania a teraz
sa nám premenené majú podávať v obetnej hostine
[4]
Pred reformou liturgie Druhým vatikánskym snemom, pri posledných slovách modlitby kňaz urobil tri kríže nad obetnými darmi; to neznamenalo požehnanie, ale len vyjadrenie, že z kríža pochádza všetko požehnanie
.
Neporozumeli by sme však
celkom tejto krátkej modlitbe, keby sme nevedeli, že je to ešte
pozostatok dávneho žehnania nepremenených obetných darov. Ako je
nám už známe, starí kresťania v obetnom sprievode prinášali
prírodné dary rozličného druhu, na prvom mieste chlieb a víno,
potom aj olej, vosk, vlnu, múku a iné. Ostatok ostal položený
na „protéze“ (obetný stôl), lebo sa tieto dary nemali dostať
od oltára k chudobným bez požehnania. Toto žehnanie vykonal
(kňaz) na konci kánonu; a naša modlitba je krátkou
záverečnou formulou tých žehnaní. Z toho vidíme, že sa
toto žehnanie nevzťahovalo na eucharistické spôsoby, ale na
prírodné dary veriacich. V starých Sakramentaroch sú ešte
zvyšky takého žehnania. Napríklad na svätodušné sviatky bolo
žehnanie mlieka, medu a vody, na Nanebovstúpenie Pána nového
ovocia a bôbu, 6. augusta zasa hrozna. V misáloch
pasovskej diecézy v kláštor Klosterneuburg bolo toto žehnanie
až do konca 16. storočia a znie takto: Požehnaj,
ó Pane, aj toto nové ovocie vinnej revy, ktoré si ráčil priviesť
k dozretiu nebeskou rosou, hojným dažďom i teplým a
pokojným počasím; a dal si nám ho užívať v ďakovaní
v mene nášho Pána Ježiša Krista, skrze ktorého, ó Pane,
posväcuješ, oživuješ a nám dávaš.
Z toho vidíme, ako sa
táto formula stáva hneď živou a zrozumiteľnejšou, keď ju
predchádza úplná modlitba žehnania. Aj svätenie oleja chorých
na Zelený štvrtok je v súčasnosti tu umiestnené.
Aké bolo krásne toto
žehnanie! Keď sa už zhromaždil v kánone okolo
eucharistickej obety bojujúca, oslávená a trpiaca Cirkev,
patrilo sa, aby teraz prijala aj príroda posvätenie od Eucharistie.
Prírodné dary si Kristus zvolil za mystické rúcho svojej
prítomnosti a vyznamenal tak celé nerozumné stvorenstvo;
teraz teda má prúdiť vykupiteľské požehnanie aj na prírodu,
ktorá vzdychá a trpí.
Toto požehnanie možno hádam
oživiť; v našej klosterneuburgskej chórovej omši, obec sa
modlí na tomto mieste: Požehnaj, ó Pane, naše obetné dary
a všetko, čo máme. Pritom vzbudzujeme úmysel, aby sa
eucharistické požehnanie znieslo na naše obetné dary, ktoré sme
priniesli pri obetnom sprievode (sú to zväčša prírodné dary),
a na všetko pozemské, čo budeme dnes požívať.
Malé pozdvihovanie
Nasleduje ukončenie kánonu.
Kňaz berie do rúk paténu (misku) s hostiami a kalich
s premenným vínom, obidvoje naraz pozdvihne a pritom hovorí:
Skrze Krista, s Kristom a v Kristovi máš ty, Bože
Otče všemohúci, v jednote s Duchom Svätým všetku úctu
a slávu po všetky veky vekov. Ľud odpovedá: Amen.
Pred reformou liturgie kňaz v rámci tejto modlitby robil nad
hostiou a kalichom štyri kríže štyrikrát ich požehnal.
Kánon sa končí slávnostnou
doxológiou (chválorečou) Najsvätejšej Trojice. Cieľom celého
diela spásy je Božia česť, ktorú ospevovali už anjeli na
betlehemských poliach. Vykúpenie malo na prvom mieste obnoviť
Božiu česť, ktorá bola olúpená hriechom. Eucharistia, ktorá
sprítomňuje a uskutočňuje v nás vykupiteľské dielo,
musí mať ten istý konečný cieľ. Preto je hodné povšimnúť si
výraz: Skrze Krista, ktorý nám odhaľuje náš vnútorný
vzťah ku Kristovi. On je prostredník a táto myšlienka je nám
najznámejšia, lebo ju nachádzame vo väčšine modlitieb (Skrze
nášho Pána Ježiša Krista ...). Všetky modlitby vysielame k
Otcovi skrze Krista, ale najmä skrze Krista vyplýva pre Otca
prinavrátená česť a velebenie. S Kristom“ -
Kristus nechce byť sám, ktorý vzdáva Otcovi česť; jeho mystické
telo - Cirkev a všetky jeho údy, Božie deti, majú s Kristom
vzdávať chválu nebeskému Otcovi. V Kristovi, t.j. v životnom
spojení s Kristom, a s jeho milosťou môžeme tak
robiť aj my.
Tu sa vynára pred duševným
zrakom obraz: Keď raz na konci vekov bude do mystického tela
Kristovho začlenená už aj posledná duša, schopná
vykúpenia, Pán predstúpi pred Otca so svojimi vykúpenými
a povie: Otče, dokončil som dielo! Teraz sa zatvorila
trhlina hriechu. Skrze mňa, so mnou a vo mne vzdáva sa ti,
Otče, v jednote s Duchom Svätým opäť všetka česť
a sláva.
Vtedy
celé vykúpené stvorenie padne pokorne na kolená a odohrá sa tak
jedna z veľkých liturgických scén, ktoré opisuje Ján v
Zjavení. Bude to posledným dejstvom vykupiteľského diela.
Pozdvihovanie oboch spôsobov
práve na tomto mieste bolo jediné pozdvihovanie v starej
Cirkvi; terajšie veľké pozdvihovanie hneď po premenení, zaviedli
iba v stredoveku. Preto pozdvihovanie na konci vždy zmenšovali,
takže dnes ostal z neho iba znak. A predsa je toto viac
oprávnené: celý kánon bol za starých čias eucharistickou
modlitbou premenenia, a až potom, na konci, ukazovali ľudu
konsekrované spôsoby a súčasne ho pozývali k obetnej
hostine. Treba však vedieť, že kňaz stál obrátený k ľudu,
ako dnes, takže pozdvihovanie bolo omnoho účinnejšie: Hľa, tu
je Kristovo telo a Kristovu krv! Znaky a kríže, ktoré
sa používali pred reformou liturgie, boli zavedené v stredoveku.
Podľa najstaršieho rímskeho omšového poriadku kňaz vezme jednu
hostiu a dotkne sa okraja kalicha, ktorý diakon pozdvihuje.
O krížoch tu nieto zmienky a možno aj preto v novej
liturgii tieto kríže už nie sú.
Zakončením modlitby ...po
všetky veky vekov sa zapája ľud do modlitby, tým, že
odpovedá Amen - áno tak je! Toto bolo aj v najstarších
kánonoch, už u svätého Justína mučeníka (okolo roku 150)
a týmto vyzdvihnutím tela a krvi Kristovej končí kánon.
Porovnanie časti kánonov po premenení
Rozpomienková modlitba
V tejto časti 3. a 4.
kánon sa zhodujú čo do obsahu a rozsahu. Dokonca aj prvé
slová modlitby sú rovnaké. 2. kánon podobne vyjadruje
rozpomienku, ale podstatne kratšie. Vynecháva druhú prosbu
o prijatie obety.
V 3. kánone táto
modlitba obsahuje nielen prosbu o prijatie obety, ale aj
o zmierenie obetujúceho ľudu s Bohom, skrze prijímanie
tela a krvi Krista. Ďalej prosíme o naplnenie Duchom
Svätým, aby sme dosiahli skrze Kristovo telo a krv jednotu,
a aby Duch svätý urobil z nás ustavičnú obetu pre
Boha, aby sme dosiahli dedičstvo s Božími vyvolenými, Pannou
Máriou, apoštolmi a mučeníkmi. Zvlášť je tu prosba k patrónovi
kostola, farnosti alebo svätcovi dňa.
4. kánon v druhej
modlitbe vyjadruje prosby ako tretí, len o niečo kratšie a
vynecháva prosbu, aby sme sa stali ustavičnou obetou, a aj prosbu
o dedičstvo. V tejto modlitbe prosíme len o prijatie
obety, o účasť na obete a prosbu o združenie
v jedno za cieľom, aby sme sa stali živou obetou na Božiu
chválu a slávu.
Všetky tieto kánony
neobsahujú odvolávku na obetu Ábela, Abraháma a Melchizedecha.
Tým sa vyhýbajú spornému titulu veľkňaz Melchizedech,
ktorý je v rozpore so Písmom, konkrétne s Knihou
Genezis, o čom sme hovorili pri prvom kánone.
Modlitba za Cirkev
V 2., 3. a 4. kánone modlitba za Cirkev, za pápeža a sídelného
biskupa, zbor biskupov, kňazov a diakonov koná sa až po premenení.
Súčasťou tejto modlitby je aj prosba za všetkých veriacich: v 3.
kánone končí prosbou Boha o privedenie k nemu všetkých
roztratených detí. Vo 4. kánone končí prosbou za všetkých,
čo úprimne hľadajú Boha.
Spomienka na zosnulých
Vo všetkých troch kánonoch,
teda nasleduje za modlitbou za Cirkev a všetkých živých,
modlitba za zosnulých. Pomerne široká je prosba za zosnulých v 2.
a v 3. kánone. Vzájomne sa líšia v tom, že kým
v 2. kánone v popredí je kladená modlitba za konkrétneho
zosnulého a potom je modlitba za všetkých zosnulých, v 3.
kánone je síce najprv uvedená modlitba za všetkých zosnulých,
a potom za konkrétneho zosnulého, ale táto modlitba končí
prosbou za všetkých zosnulých, a aj za privedenie do večnej
spásy modliacich sa.
Vo 4. kánone je modlitba
za všetkých zosnulých, chýba však možnosť modliť sa za
konkrétneho zosnulého, ale obsahuje prosbu o dosiahnutie
nebeského dedičstva všetkých veriacich, ako aj spoločenstva
s Pannou Máriou, apoštolmi a svätými, za cieľom
oslavovať Boha, skrze nášho Pána Ježiša Krista.
Malé pozdvihovanie – ukončenie kánonu
Ukončenie kánona je rovnaké
u 2., 3. a 4. ako u 1., teda malým pozdvihovaním,
ktorého text je spoločný pre všetky štyri kánony. Teda
zakončenie eucharistickej obety je rovnaké, ako aj akt premenenia
darov prebieha rovnako vo všetkých štyroch kánonoch.
Obetná hostina
Kánonom končí vlastná
obeta, ktorou bola premenená, konsekrovaná, obetná látka,
telo a krv Syna Božieho, ktorý sa obetoval na kríži. Veriaci
predkladajú Bohu túto obetu rukami úradného liturga.
Teraz nasleduje posledná časť svätej omše: obetná hostina,
ľudovo nazývaná prijímanie. Spýtajme sa najprv, akú
úlohu má táto časť vo veľkej sústave svätej omše? Na hlbšie
pochopenie nám tu opäť pomôže, keď budeme mať pred očami
starozákonnú obetu. S väčšinou obiet Starého zákona bola
spojená obetná hostina. Aký to malo zmysel? Keď niektorá
rodina priniesla do chrámu teľa alebo baránka, kňaz ho prevzal,
aby ho zabil. Potom bola na oltári spálená obetná časť
v prítomnosti obetujúcich; to bol akoby „boží pokrm“,
akoby „ohňový pokrm Večného“. Spálením bolo vyjadrené, že
Boh rád prijal túto obetu ako „ľúbeznú vôňu“. Celé obetné
zviera patrilo Bohu, bolo posvätené, bolo božím pokrmom, lebo
jednu jeho časť použil sám Boh. Teraz však Boh pozýval
obetujúcich k svojmu stolu, on bol akoby hostiteľom a všetci,
ktorí sa zúčastnili na obete, boli spolustolujúci s ním,
prijímali jeho pokrm a vnútorne sa s ním spájali. Toto
zjednotenie s Bohom bolo konečným cieľom a ovocím ich
obety.
Staré obety boli však len
tieňom a predobrazom nekonečne dokonalej Kristovej obety na
kríži. Aj tu bolo zabitie: Boží obetný Baránok bol zabitý. Boh
rád prijal túto obetu za celú veľkú ľudskú rodinu. No pýtame
sa, či mohla nenasledovať obetná hostina aj po tejto obete, ktorej
Boh prejavil svoje zaľúbenie? Áno, Kristus vynašiel podivný
prostriedok, ktorým nielenže nám sprítomnil samú obetu na kríži,
ale spolu s ňou nám dáva aj svoje obetované telo a krv ako
obetný pokrm; to je „prijímanie“ najsvätejšej Sviatosti.
Teraz sa oveľa vznešenejším spôsobom opakuje to, čo sa dialo
v Starom zákone: Božia rodina prináša svojho obetného
Baránka, telo a krv Pána, prináša ho Bohu, ale Boh ju pozýva
hneď k svojmu stolu a dáva jej skutočný „Boží pokrm“,
a tak vstupuje s ňou do najvrúcnejšieho spojenia.
V obetnej hostine Boh rozdáva ovocie a požehnanie obety.
Tak Kristus urobil obetu Nového zákona súčasne hostinou a pokrmom
Božieho života.
Teraz sme sa bližšie dostali
k tomu, čo Kristus povedal vo svojom prisľúbení
v kafarnaumskej synagóge o svojom tele a svojej krvi:
A chlieb, ktorý ja dám, je moje telo za život sveta (Jn 6,51b)
... Kto je moje telo a pije moju krv, ten má život večný,
a ja ho vzkriesim v posledný deň. Lebo moje telo je pravý
pokrm a moja krv je pravý nápoj (Jn 6,55).
Kto je moje telo a pije moju krv, ten ostáva vo mne a ja
v ňom (Jn 6,56).
Porovnajme tieto slová so správou o ustanovení eucharistie:
Vezmite a jedzte: toto je moje telo.... Pite z neho
všetci: toto je moja krv novej zmluvy, ktorá sa vylieva za všetkých
na odpustenie hriechov (Mt 26,26-28).
Z uvedeného je jasné, že k najsvätejšej obete patrí aj
obetná hostina, aby sme v nej boli účastní na ovocí
vykupiteľskej smrti. Tým ovocím je Boží život, zjednotenie
s Kristom a slávne vzkriesenie v posledný deň, čím
sa uskutoční naše vykúpenie.
To je proces, ktorým sa stáva
strom kríža v najsvätejšej obete stromom života
v raji Nového zákona, ktorý hlboko skláňa svoje konáre,
aby Božie deti, ktoré si chcú zachovať Boží život, mohli
vytrvale požívať jeho Božské ovocie. To nech nás pevne
presvedčí, že k najsvätejšej obete nerozlučne patrí
obetná hostina. Svätá omša bez prijímania, je ako prsteň,
z ktorého vypadol drahokam. Lebo na obetnej hostine
najdokonalejšie prejavíme svoju obetnú spoluúčasť a pritom
hneď aj prijímame skutočné, vlastné ovocie najsvätejšej obety.
Preto v starej Cirkvi všetci účastníci na svätej omši
„prijímali“ a iba vylúčení zo spoločnosti Cirkvi –
exkomunikovaní, nesmeli pristúpiť k svätému prijímaniu.
Treba zdôrazniť, že obetná hostina je súčasťou svätej omše,
a preto správne miesto prijímania je, vo svätej omši.
Najlepšou prípravou na sväté
prijímanie je správna spoluúčasť pri svätej omši. Omšové
modlitby nás najlepšie pripravia na prijímanie. Rovnako dlhšie
ďakovanie po prijímaní ako je omšové, nie je záväzné, ale kto
chce, môže aj dlhšie zostať v modlitbách a meditáciách
o sviatostnom Kristovi, ktorý vstúpil do nášho života.
Hlavnou záležitosťou je najsvätejšia obeta Krista a ovocím
tejto obety je sväté prijímanie. Vychovávajme sa k pravidelnej
obetnej hostine v spojení s najsvätejšou obetou!
Pri obetnej hostine prijímame
naspäť ten chlieb, ktorý sme zložili pri obetnom sprievode pri
svätej omši, ale už premenený a zbožštený, čo je hlbokým
symbolom svätej omše. Náš ľudský chlieb sa stal Božím
chlebom. Dar sa hneď odmeňuje darcovi, prirodzený človek prišiel
na svätú omšu a zbožštený sa vracia domov: Stali sme sa
účastní na Božej prirodzenosti. To je celý zmysel vykúpenia.
Dejinný pohľad na sväté prijímanie
Pozrime sa na túto časť
svätej omše z pohľadu dejín. Pri poslednej večeri počujeme,
že Pán lámal chlieb, ktorý premenil na svoje telo a podával
ho svojim apoštolom a urobil tak aj s vínom, ktoré
premenil na svoju krv. Je isté, že účastníci tejto hostiny
zostali na svojich miestach. Lámanie chleba ostalo po všetky časy
významnou obyčajou ako príprava na obetnú hostinu.
Keď v apoštolských
časoch svätá omša prešla v podobu agapé (t.j. hostiny
lásky), tu stálo v popredí skutočné jedenie a pitie
konsekrovaných spôsobov a účastníci sedeli alebo skôr ležali
okolo stola, lebo nemali ešte skutočný oltár.
Ku koncu apoštolských čias
(koniec 1. storočia) máme významné svedectvo vyvinutého obradu
prijímania v Didache (Náuka dvanástich apoštolov). Tu
nachádzame aj doslovné znenie ďakovania po prijímaní: Ďakujeme
ti, svätý Otče, pre tvoje sväté meno, ktorému si pripravil
v našom srdci príbytok, i za poznanie, vieru
a nesmrteľnosť, čo si nám dal, poznať skrze svojho Syna
Ježiša; nech ti je sláva naveky. Ty najmocnejší, Pane, stvoril
si všetko pre svoje meno, dal si ľuďom požívať pokrm a nápoj,
aby ti ďakovali; nám však daroval si z milosti duchovný
pokrm a duchovný nápoj, i večný život skrze svojho
Syna. Predovšetkým ďakujeme ti, lebo si mocný; nech ti je sláva
naveky. Pamätaj, Pane, na svoju obec, aby bola zachránená od
všetkého zlého, a aby bola dokonalá v tvojej láske.
Zhromaždi túto svätú Cirkev zo štyroch strán sveta vo svojom
kráľovstve, ktoré si jej pripravil, lebo tvoja je moc a sláva
naveky. Príď, milosť, k nám, nech zanikne tento svet. Hosana
Bohu Dávidovmu! (Mt 21,9)
Kto je svätý, nech pristúpi sem. Kto nie je, nech zmení svoj
úmysel (= nech ľutuje)! Maranatha (príď, ó náš Pán)! Amen.
Dovoľte prorokom, aby ďakovali. dokiaľ chcú.
Ďalšie svedectvo o
vysluhovaní svätého tajomstva vo svojej prvej Apológii
poskytuje svätý Justín (okolo roku 150), ktorý píše, že keď
predstavený vzdal vďaky a celý ľud súhlasil, potom diakoni,
dávali každému z prítomných z chleba, nad ktorým sa
odriekalo ďakovanie, ako i z vína s vodou a zaniesli
z toho i neprítomným. Traduje sa, že aj v 2.
storočí bolo vo zvyku rozdávať konsekrované dary sediacim pri
hostine. Vykonávali to diakoni; zdá sa, že sa biskup vtedy
nezúčastnil na rozdávaní prijímania. Možno nepriamo vyrozumieť,
že jestvovalo už aj „domáce“ sväté prijímanie, lebo diakoni
donášali neprítomným eucharistické dary do ich vlastných domov.
Asi o sedemdesiat rokov
neskôr poskytuje nám Hypolit (okolo roku 220) obšírny opis
rozdávania svätého prijímania v Ríme. Nachádzame už
prípravnú modlitbu, ďakovanie, formulu rozdávania, ako aj zmienku
o žalme cez prijímanie. Počujeme tu tiež po prvý raz, že
ľud pristupoval a biskup podával chlieb, diakon alebo kňaz
zase kalich.Biskup hovorí: Znovu prosme všemohúceho
Boha, Otca nášho Pána a Spasiteľa Ježiša Krista, aby nám
dal prijímať s chválorečou túto svätú Sviatosť, aby
nedal nikomu z nás upadnúť, ale aby učinil hodnými tých,
čo prijímajú svätú Sviatosť tela a krvi Krista, nášho
všemohúceho Pána a Boha! Diakon hovorí: Modlite sa!
Všemohúci Bože, keď prijímame túto Sviatosť, nedaj nám
upadnúť, ale všetkých požehnaj v Kristovi, v ktorom
s ním a s Duchom Svätým nech sa ti vzdáva chvála
a moc, teraz i na veky vekov. Amen. A pokračuje: Vy,
ktorí tu stojíte, skloňte si svoje hlavy! Večný Pane, ty poznáš
skryté veci, tvoj ľud sklonil pred tebou svoju hlavu a podrobil
ti tvrdosť svojho srdca a tela. Zhliadni naň zo svojho stánku,
na tých, ktorých si stvoril, a požehnaj ich, mužov i ženy!
Nakloň svoje ucho k ním a vypočuj ich prosby! Posilni ich
silou svojej pravice a chráň ich pred zlou náruživosťou!
Chráň im telo i dušu! Rozmnož v nich a v nás
vieru a bázeň božiu skrze tvojho jednorodeného Syna, v ňom
s ním a so svätým Duchom nech sa ti vzdáva chvála
a moc, vždy a po všetky veky. Amen. Potom diakon
pokračoval ďalej: Pohliadnime .... atď.; a biskup:
Sväté svätým! Ľud odpovedá: Jeden je svätý Otec,
jeden svätý Syn, jeden Duch Svätý. Biskup hovoril: Pán
s vami. Ľud odpovedal: I s duchom tvojím.
Potom zaspievajú chválospev a ľud pristupuje, aby prijal
spásny prostriedok svojej duše, ktorým sa odpúšťajú hriechy.
Modlitba po rozdaní (najsvätejšej Sviatosti):Všemohúci Bože,
Otče nášho Pána a Spasiteľa Ježiša Krista, ďakujeme ti,
že si nám dovolil prijať tvoje presväté tajomstvo; nech nám nie
je na vinu a záhubu, ale na obnovenie duše, tela a ducha,
skrz tvojho jednorodeného Syna, v ktorom s ním a s Duchom
Svätým nech sa ti vzdáva chvála a moc po všetky časy,
teraz i vždy a po všetky veky. Amen. Ľud odpovie:
Amen. Kňaz potom hovorí: Otec s vami všetkými.
Vystieranie rúk (žehnanie) po svätom prijímaní: Večný,
všemohúci Pane, Otče nášho Pána a Spasiteľa Ježiša
Krista, požehnaj svojich služobníkov a služobnice; chráň
ich, pomáhaj im a chráň ich silou svojich anjelov; stráž
ich a posilňuj svojou velebnosťou v bázni pred sebou;
vyzbroj ich, aby pamätali na to, čo je tvoje; daj im, aby verili
v to, čo je tvoje, a chceli, čo je tvoje; udeľ im
milostivo jednotu bez hriechu a hnevu skrze svojho
jediného Syna, v ktorom, s ním a s Duchom
Svätým nech sa ti vzdáva chvála teraz ..., atď. Ľud
odpovie: Amen. Biskup hovorí: Pán s vami všetkými.
A ľud na to: I s duchom tvojím. Potom diakon
hovorí: Choďte v pokoji. A tým sa eucharistická
slávnosť skončila.
Na inom mieste sa zasa hovorí:
„Teraz keď biskup rozlámal chlieb, nech podá každému kúsok
so slovami: To je nebeský chlieb, telo Ježiša Krista.
Prijímajúci odpovie: Amen.
Keď nie sú prítomní viacerí kňazi, nech diakoni vezmú
kalich a nech podávajú krv nášho Pána Ježiša Krista ako
aj mlieko a med. Kto podáva kalich, nech povie: To je
krv nášho Pána Ježiša Krista. A prijímajúci znovu
odpovie: Amen.
Od začiatku 3. storočia sa
všeličo zmenilo vo vysluhovaní svätého prijímania a zmena najmä
v tom, že sa prešlo od pohodlného sedenia (ležania) pri
hostine k terajšiemu úctivému prijímaniu.
Ďalšie svedectvo
o vysluhovaní svätého prijímania nám poskytujú Apoštolské
ustanovenia:
[5]
Apoštolské ustanovenia (konštitúcie), VIII, 13-15
Keď všetci odpovedali Amen, diakon nech hovorí: Dávajte
pozor. A biskup takto prehovoril k ľudu: Sväté svätým . Ľud
odpovedal: Ty jediný svätý, ty jediný Pán, Ježišu
Kriste, na poctu Boha Otca si velebený na veky. Amen. Česť Bohu na
výsostiach a pokoj na zemi, zhoda medzi ľuďmi, Hosana Synovi
Dávidovmu; zvelebený, ktorý prichádza v mene Pánovom. Boh,
Pán zjavil sa aj nám. Hosana na výsostiach. Potom prijímal
biskup, kňazi, diakoni, subdiakoni, čítajúci (lektori), speváci
a askéti a medzi ženami diakonky, panny a vdovy,
potom deti a napokon po poriadku ostatný ľud, s úctou
a bázňou, bez hluku. Biskup podával obetu so slovami:
Telo
Kristovo. Prijímajúci odpovedal:
Amen.
Diakon podával kalich so slovami:
Krv Kristova, kalich života.
A ten, ktorý prijímal krv Kristovu odpovedal:
Amen.
Kým veriaci prijímali, modlili sa Žalm 34 (33). Keď už všetci
boli po prijímaní, muži i ženy, diakoni vzali pozostatky
a doniesli ich do pastofória
[6]
Miestnosť alebo miesto na uschovanie hostií po prijímaní
.
Keď žalmový spevák
dospieval, diakon povedal: Zúčastnili sme sa na drahocennom tele
Kristovom a krvi Kristovej, sluší sa, aby sme mu poďakovali
za to, že nás urobil hodnými zúčastniť sa na jeho svätom
tajomstve, a prosme ho, aby nám neslúžilo na odsúdenie, ale
na svätosť, na duševný a telesný úžitok, na ochranu
nábožnosti, na zanechanie hriechov a pre život v čase,
ktorý príde.
Vstaňme! V milosti
Kristovej sa odovzdajme jedinému a nestvorenému Bohu a jeho
Kristovi. Biskup potom predniesol ďakovanie:
Pane, všemohúci Bože, Otče svojho Krista,
najchvályhodnejšieho Syna, ktorý vypočúva tých, čo vzývajú
ho z úprimného srdca a pozná tých, čo mlčia. Ďakujeme
ti, že si nás uznal za hodných zúčastniť sa na svojich svätých
tajomstvách, ktoré si nám pripravil, aby sme celkom chápali, čo
sme už boli spoznali, aby sme si chránili nábožnosť a zanechali
hriech. Ďakujeme ti, že sa nad nami vzývalo meno Krista a že
sme s tebou úzko spojení. Ty si nás oddelil od spoločnosti
bezbožníkov, spoj nás s tými, ktorí sú ti zasvätení,
posilni nás v pravde, navštívením Ducha Svätého vyjav nám
to, čo nevieme, doplň v nás to, čo chýba, a posilni
to, čo už poznáme! Chráň kňazov v bezúhonnosti v tvojej
svätej službe, zachovaj kráľov v pokoji, vrchnosť
v spravodlivosti vzduch v dobrom stave, plody v hojnosti
a svet vo svojej všemohúcej prozreteľnosti. Utíš bojujúce
národy, blúdiacich priveď na správnu cestu! Spas svoj ľud,
opatruj panny, chráň manželov vo vernosti, posilňuj zdržanlivých,
veď nedospelých k zrelosti, posilňuj novopokrstených, vyučuj
katechumenov, učiň ich hodnými posvätenia (krstu) a veď nás
všetkých spolu do nebeskej ríše v Kristu Ježišovi, Pánovi
našom, v ktorom buď tebe a Duchu Svätému sláva, česť
a poklona naveky. Amen.
Tento práve opísaný spôsob
svätého prijímania je pomerne presne zachovaný v liturgii
svätého Jána Zlatoústeho.
Na konci ešte uvedieme ako
vyzerala táto časť omše v prvom rímskom Poriadku (Ordo),
okolo roku 700. Podľa opisu Jozefa Krampa
[7]
Jozef Kramp, S. J.: Eucharistia, Von ihrem Wesen und ihrem Kult. Freiburg i. Br.: Herder Verlagsbuchhandlung, 1926. str. 29 a nasl.
,
pápež odlomil kúsok z hostie a položil ho na oltár,
ostávajúcu časť položil na paténu, ktorú držal diakon a potom
opustil oltár a išiel k svojmu trónu. Archidiakon vzal
kalich z oltára a podal ho obvodnému subdiakonovi, ktorý
ho držal v rukách na pravom boku oltára. Pristúpili aj
ostatní subdiakoni so svojimi akolytmi, ktorí niesli malé vrecká,
a pridŕžali ich archidiakonovi, aby do nich vložil
z posvätených obetných darov. Potom akolyti odišli na pravý
i ľavý bok oltára k biskupom a kňazom, aby títo
polámali posvätené chleby na také kúsky, aby boli vhodné na
sväté prijímanie. Dvaja subdiakoni obvodu niesli paténu, ktorú
bol nechal pápež na oltári, pred jeho trón a tam ju dali
diakonom, ktorí tiež čakali na pápežov pokyn na lámanie. Len čo
sa oltár uvoľnil od obetných darov (okrem toho kúska, ktorý bol
odlomil pápež a nechal na oltári: ostane tam položený až
do konca svätej omše, aby oltár nebol bez obetného daru), pápež
dal znak vedúcemu chóru, aby zaintonoval
Agnus Dei, ktoré
sa spievalo cez lámanie chleba. Akonáhle začal chór spievať,
biskupi, kňazi a diakoni začali lámanie.
Medzitým sa priblížili
správca dvora a notár k pápežovi, aby napísali
pozvanie na obed, išli potom do kostolnej lode a pozvali
označených hostí.
Po skončení lámania darov,
priblížil sa diakon s paténou k pápežovi, ktorý prvý
prijímal; sám si podal sväté prijímanie, a to postojačky,
obrátený na východ. Potom ponoril kúsok hostie do kalicha, ktorý
k nemu priniesli, a pritom hovoril: Nech nám prospieva
toto zmiešanie a posvätenie tela a krvi nášho Pána Ježiša
Krista pri požívaní pre život večný. Amen.
Potom sa prihovoril k archidiakonovi:
Pokoj s tebou. – I s tebou.
A archidiakon mu podal kalich na prijímanie.
Potom prišiel pred pápeža,
podľa poriadku, vyšší klérus a prijímal od neho na ruku
stojačky prijímanie pod spôsobom chleba. Prvý z biskupov sa
postavil napravo od oltára, vzal do rúk kalich a podával
prijímanie pod spôsobom vína každému, čo prichádzal od pápeža.
Keď sa skončilo prijímanie kléru, sám archidiakon vzal opäť do
svojich rúk kalich a prijal od subdiakona rúrku, pomocou
ktorej rozdával prijímanie veriacim.
Pápež zišiel zo svojho
trónu a odišiel k „senatoriu“, kde podával šľachte na
ruku, tiež po poriadku, prijímanie pod spôsobom chleba, tak ako
bol prijal od nich na počiatku obetné dary. Len čo pápež začal
rozdávať, chór začal spievať pieseň pri svätom prijímaní.
Archidiakon hneď za pápežom rozdával všetkým prijímanie pod
spôsobom vína. Po prijímaní šľachty, biskupi rozdávali
prijímanie pod spôsobom chleba ostatným veriacim. Diakoni podávali
po nich kalich, pravda, kňazi opäť pomáhali, podľa počtu
prítomných. Pápež sa vrátil k svojmu trónu a nakoniec
tam podal prijímanie pod spôsobom chleba subdiakonom, akolytom
a dvanástim spevákom z chóru; archidiakon im podal
kalich. Keď sa končilo prijímanie veriacich (aj oni všetci
prijímali telo Pánovo stojačky a na ruku), chór na znak
pápežov zakončil žalm spevom Sláva Otcu a antifónou.
Potom pápež s archidiakonom
vstali, išli k oltáru, pápež obrátený na východ, povedal
Pán s vami, na čo prítomní odpovedali I s tebou
a modlil sa záverečnú modlitbu, čiže modlitbu po
prijímaní. Archidiakon poveril diakona, aby rozpustil zhromaždenie.
Na pápežovo znamenie zaspieval slávnostné Ite missa est
(Iďte, omša sa skončila), na čo ľud odpovedal Deo gratias (Bohu vďaka).
Vidíme, že priebeh obetnej
hostiny v tých časoch, keď sa ľud ešte činne zúčastňoval
na svätej omši a kedy ešte všetci prijímali, bol celkom
jednoduchý. Rozličné modlitby a spevy pridali sa až
v neskorších dobách, zväčša v stredoveku. Tak Agnus
Dei (Baránok boží) zaviedol pápež Sergius I. (†701); spev
mal vyplniť prestávku, ktorá vznikla lámaním hostií. Prípravné
modlitby na prijímanie boli prijaté až neskoro v stredoveku
ako súkromná príprava celebrujúceho kňaza. Z toho je jasné,
že jednotlivé čiastky a modlitby obetnej hostiny nie sú tak
organicky spojené ako modlitby kánonu. Pochádzajú z rozličných
dôb. Ak predsa chceme mať pred sebou rozdelenie tejto časti omše,
tak by bolo asi takéto:
- Príprava prijímania: a) Otče náš s predhovorom a doslovom, b) lámanie a zmiešanie, c) bozk pokoja, d) prípravné modlitby.
- Hostina so spevom pri prijímaní.
- Záverečná slávnosť - Dooslavovanie: a) modlitby pri ablucii
[8]
Umytie úst, nádob a prstov po dotýkaní sa hostie pri svätom prijímaní
, b) postkomunio – po prijímaní.
- Zakončenie a) rozpustenie a požehnanie, b) posledné evanjelium.
[9]
Čítaním začiatku svätého evanjelia podľa Jána sa končila tridentská omša – omša pred liturgickou obnovou