Kyrie eleison - Pane, zmiluj sa
Zavedenie zvolania o pomoc
„Pane zmiluj sa“ (Kyrie eleison) do omše možno
vysvetliť ako pozostatok litánií štáciových procesií,
ktoré zhromaždenie spievalo cestou z kostola zhromaždenia
do štáciového kostola. To, že sa to zachovalo v gréckej
reči, je svedectvom, že až po IV. storočie gréčtina bola v Ríme
liturgickou rečou. Modlitbové zvolanie Pane zmiluj sa, sa hodilo
veľmi dobre ako krátka zosilnená prosba pre veľké množstvo ľudu
nakoľko latinská reč ľudu sa stávala liturgickou rečou.
Zvolanie Pane zmiluj sa (Kyrie eleison) už veľmi
zovšeobecnelo, ale ostalo aj ďalej a stalo sa obyčajným
zvolaním o pomoc, ktoré sa v starej liturgii používalo
veľmi často. V gréckej liturgii sa Kyrie ešte dnes veľmi
používa v tzv. ekténiách (modlitbách podobných litániám),
a to oveľa častejšie ako u nás. Od čias Gregora
Veľkého (okolo r. 600) Kyrie eleison obmieňalo sa s Christe
eleison (Kriste zmiluj sa) a počet zvolaní sa ustálil na
čísle deväť, v súčasnosti na šesť. Tým toto modlitbové
zvolanie dostalo trojičný obsah, t. j. dve prvé Kyrie eleison sa
vzťahujú na Otca, dvojnásobné Christe eleison na Syna a ďalšie
dvojnásobné zvolania sa vzťahujú na Ducha Svätého. Tento spev
vyjadruje precítenie a vrúcne zvolanie. V stredoveku bolo
Kyrie olemované prídavkami (tropami).
Zmysel a význam tejto
modlitby pochopíme, ak si zopakujeme zloženie predomše:
V stupňovej modlitbe sme si očistili dušu od škvŕn, tu sme
stáli ešte v átriu (nádvorí) kostola a umývali sme si
pri studni ruky ako kedysi starí kresťania. Vo vstupe sme
pristúpili až k bráne veľsvätyni, uvedení do nálady dňa
a sviatku; teraz stojíme pri dverách nebeského Otca a klopeme
na ne šesťnásobným „zmiluj sa nad nami“. V skutočnosti
završujeme úkon kajúcnosti. Je to zároveň vyjadrenie našej
potreby vykúpenia. V rekapitulácii - stupňová
modlitba je najnižší stupeň, na ktorý sa musíme postaviť pri
modlitbe. Vzývanie o zmilovanie je druhý stupeň vyjadrenia
kajúcnosti. Nemôžeme dúfať, že dostaneme od Boha milosť alebo
dar, ak predtým nevzbudíme v sebe túžbu. Čo je pocit hladu
pri jedle, to je potreba vykúpenia pri milosti. Toto však musí byť
spojené s pokorou; musíme stáť ako žobráci pred dverami
nebeského Otca. Keď si k tomu pomyslíme, že teraz dostaneme
najväčší dar na zemi, samého Krista v Eucharistii ako obetu
a pokrm, potom pochopíme aj vrúcnosť a naliehavosť
modlitby: Pane zmiluj sa (Kyrie).
Pane zmiluj sa (Kyrie) je
adventom každého dňa. Keď slávime v každej omši spolu
Vianoce a Veľkú noc, tak Pane zmiluj sa (Kyrie) je túžobným
adventným volaním Cirkvi, tým „Roste nebesia Spravodlivého“;
spievame toto adventné Pane zmiluj sa (Kyrie) pre seba samých, lebo
vo vnútri, v duši je ešte mnoho nevykúpeného, mnoho
pohanských kútov; spievame ho za mnohých nerozhodných našich
blížnych, čo ešte vždy sedia „v tôni smrti“, nevery
a pohanstva, a pre ktorých by tiež raz mohol svitnúť
advent. Pane zmiluj sa je aj pieseň vyhnanstva Cirkvi; spievame ho
len tu na zemi, v cudzine. U Pána budeme spievať pieseň
našej vlasti Aleluja. Do spevu Pane zmiluj sa, môžeme vložiť aj
svoju túžbu, svoju clivosť po nebeskej vlasti. Je to staré
„Maranatha“ (príď, ó Pane) prvotnej Cirkvi.
Gloria - Sláva Bohu na výsostiach - Anjelský spev
V náhlej zmene nálady
po žiadostivom a túžobne prosiacom Pane zmiluj sa (Kyrie),
nasleduje hymnus Glória. Ak chceme vniknúť do dejín hymnu Glória,
musíme robiť rozdiel medzi hymnom ako takým a jeho zavedením
do svätej omše.
Hymnus siaha až do prvých
čias kresťanstva. Je to úctyhodný pamätník pôvodného
kresťanského spevu, aký skladali proroci vo svätom nadšení,
podobný hymnom Velebí moja duša... (Magnifikat), Nech je požehnaný
(Benediktus) a iným. Najstarší doklad o hymne Glória
siaha do štvrtého storočia. Zjavuje sa v spise, ktorý
pripisujú svätému Atanázovi (De virginitate), kde sa spolu
odporúča so žalmom 63 (62) ako ranná modlitba. Je však
predložený ako známy, a preto autor uvádza iba niektoré
verše. Úplný grécky text obsahujú Apoštolské ustanovenia, kde
je predpísaný ako ranná modlitba. V Alexandrijskom kódexe (z 5.
stor.) sa zachoval práve v gréckej reči celý text hymnu
Glória a je už dnešnému textu veľmi podobný. Najstarší
latinsky text nám poskytuje Antifonar z Bangoru (zo 7. stor.),
ktorý čo do podstaty súhlasí s textom v Alexandrijskom
kódexe. V 9. storočí nachádzame už dnešný text, ktorý od
11. storočia vyraďuje všetky iné varianty.
Kedy a ako sa Glória dostala do sv. omše?
V starokresťanskej omši
je neznáma až po 4.-5. storočie. V 6. storočí sa zjavuje
v rímskej omši, ale nie je známe pod akým vplyvom ju prijali
do omše. Dlho bola prednostným právom biskupov, preto bola asi
akousi súčasťou introitu pri vstupe biskupa, Kristovho zástupcu.
Pápež Telesforus (†136) nariadil pred omšou spievať anjelský
spev. Tento údaj mnohí historici spochybňujú, pretože z prvého
vydania Liber Pontificalis Glóriu spočiatku spievali len pri nočnej
omši na Vianoce. Pápež Symachus (†514) dovolil ju spievať aj
každú nedeľu a na sviatky mučeníkov. Glória, podľa
gregoriánskeho Sakramentara, spievala sa len v biskupskej omši.
Rímski titulárni kňazi ju spievali v deň svojej vysviacky,
keď nastupovali službu pri svojom benefíciu, ostatní kňazi len
na Veľkú noc. Proti tomuto obmedzeniu bojovali kňazi ešte v 11.
storočí. Mikrologus (z 11. storočia) už nepozná rozdiel. Od 12.
storočia hymnus Glória sa používal v Cirkvi všeobecne; od
tohto času sa spieva v omšiach radostného charakteru. Po
Druhom vatikánskom sneme sa spieva alebo recituje v nedeľu, na
slávnosti a sviatky, okrem nedieľ v advente, vo veľkom
pôste a v omši za mŕtvych.
Tento chválospev pozostáva
mimo úvodu z troch častí. Začína anjelským spevom, známou
vianočnou piesňou, ktorú anjeli spievali na betlehemských nivách
pred pastiermi pri narodení Ježiša Krista (Lk 2,14).
Obsahuje spasiteľský program Pánov. Cieľom vykúpenia je
obnova slávy Boha, ktorú hriech ulúpil, a mesiášsky pokoj
pre ľudí. Pokoj je súhrn všetkých dobier, ktoré nám Kristus
priniesol; prirodzene len tí sa zúčastnia na mesiášskom pokoji,
ktorí majú dobrú vôľu[1]
Grécky pôvodný text znie inak: „ľuďom (božieho) zaľúbenia“
.
V každej svätej omši oslavujeme aj Vianoce, lebo Spasiteľ
prichádza na oltár v nepatrnom spôsobe chleba, tak ako
kedysi, ako dieťa, a cieľ jeho príchodu je práve ten istý
ako vtedy: sláva Bohu a pokoj ľuďom. Tým je daná téma pre
nasledujúci hymnus:
Sláva Otcovi a na zemi pokoj od Syna.
Prvý diel je chvála
a súčasne aj vďaka nebeskému Otcovi; vo verši Chválime
ťa, velebíme ťa..., prednášame naše chvály Pánovi za jeho
lásku, ktorú nám preukázal príchodom svojho Syna na zem a ktorý
prijal naše ľudské telo, aby nám ukázal ako máme chváliť
Otca, pôvodcu všetkého, ale zároveň celú Trojicu. Ak niekoho
chválime intenzívne, vtedy naša chvála prechádza do velebenia,
naše srdce horí láskou k nemu a prirodzene prechádza ku
klaňaniu a oslavovaniu, čo vyjadrujeme v ďalšom verši
klaniame sa ti, oslavujeme ťa. Klaňať sa niekomu, t.j.
padnúť pred ním na kolená vyjadruje hlbokú úctu a vďačnosť.
Zároveň znamená vyjadrenie svojej pokory, svojej maličkosti,
svojej ničotnosti. Klaňaním zároveň očisťujeme svoje srdce
a zároveň oslavujeme Pána. Oslavovanie niekoho má rôzne
formy a prejavy. Je jasné, že ho doprevádza radosť a jasanie
vo svojom vnútri, ale sa prejavuje aj navonok. Tento proces postupne
prechádza do ďakovania za všetko, čo v nás vyvolalo veľkú
radosť, čo vyjadrujeme v siedmom verši vzdávame ti vďaky.
Toto všetko zdôvodňujeme v ôsmom verši keď hovoríme lebo
veľká je sláva tvoja. Veľkosť božej slávy nás núti ku
všetkým uvedeným úkonom. Veľkosť slávy Boha prinútila
betlehemských pastierov ísť sa pokloniť malému dieťaťu, ako aj
mudrcov z východných krajín, ktorí z pozorovania pohybu
nebeských telies poznali slávu a veľkosť Boha a túžili
sa jej pokloniť. Po chválach, klaňaní a oslavovaní,
konštatujeme, koho sme chválili, velebili, oslavovali a komu sme sa
klaňali, keď hovoríme: Pane Bože, Kráľ nebeský, Boh Otec
všemohúci. Človek má pocit, akoby hymnus hľadal slová, aby
správne vyjadril oslavu a chválu, akoby reč bola na to príliš
chudobná. Zvláštnu pozornosť zasluhuje verš: vzdávame ti
vďaky a zdôvodnenie v nasledujúcom lebo veľká je
sláva tvoja. Obyčajne ďakuje človek za prijatý dar, no tu
ďakujeme za krásu a slávu samého Boha; je to nesebecká,
nezištná vďaka, radosť z nekonečnej Božej velebnosti,
ktorú tušíme ako Božie deti a na ktorej sa smieme zúčastniť.
Druhý diel je určený
božskému Synovi a prechádza v prosbu o vykúpenie.
Na začiatku prebieha akoby predstavenie božského Syna: Pane,
Ježišu Kriste, ty jednorodený Syn, za predstavením
konštatujeme jeho veľkosť a jeho božstvo: Pán a Boh.
V ďalších veršoch vyjadrujeme cieľ jeho príchodu na
svet, keď prišiel v tichosti ako malý nevinný baránok, ktorého
Židia obyčajne podľa Mojžišovho zákona na Veľkú noc jedli na
pamiatku toho ako boli zachránení krvou baránka, ktorou pomazali
dvere ich príbytkov v Egypte. Aj v tomto prípade krv
tohto Baránka zachraňuje vyvolený kresťanský ľud pred večnou
smrťou a preto ten titul Baránok Boží ako
aj zdôraznenie jeho pôvodu: Syn Otca. V nasledujúcich
veršoch zdôrazňujeme jeho činnosť: Ty snímaš hriechy sveta.
Potom ho prosíme o zmilovanie: zmiluj sa nad nami. Ďalej
mu pripomíname čo robí: Ty snímaš hriechy sveta a prosíme
ho, aby prijal naše úpenlivé prosby: prijmi našu úpenlivú
prosbu. A aby naše prosby boli vyslyšané, ako keby sme mu
pripomínali, že je mocný Boh, ktorý sedí po pravici Otca: Ty
sedíš po pravici Otca. A znovu ho prosíme o zmilovanie
:zmiluj sa nad nami. A opakovane mu pripomíname kto je
a že má moc sa zmilovať nad nami: Veď len ty si Svätý,
len ty si Pán ,len ty si Najvyšší, Ježišu Kriste.
Cieľom Pánovho príchodu je
vykúpenie a treba dodať, že ten istý cieľ má slávnostná
liturgia na oslavu Eucharistického Krista. Najprv oslavujeme Pána
jeho čestnými titulmi a zastavíme sa pri „Božom
Baránkovi“, lebo tento titul najprimeranejšie zodpovedá
Kristovej obete na kríži a jej pokračovaniu vo svätej omši.
Vrúcne sa opakuje tri razy prosba o vykúpenie. Je určená
oslávenému Pánovi, ktorý tróni po pravici Otcovej. Druhý diel
končí chválou na Krista, jediného najvyššieho Pána.
Na konci sa ešte celkom
krátko spomenie a chváli Duch Svätý
[2]
Táto spomienka je novšieho pôvodu
,
a to v spojení s ostatnými dvomi Božskými osobami,
s Duchom Svätým v sláve Boha Otca. Takže hymnus
vyznieva ako oslava Najsvätejšej Trojice.
Glória je jedným
z najvelebnejších spevov Cirkvi. Chválospev tu plynie ako
mocný prúd, plný oddanosti, viery a lásky, a aj pri
svojej jednoduchej reči je hlboký a vrúcny. Glória je
radostná odpoveď na prosebné Kyrie; je to jasajúca pieseň
vykúpených Božích detí; kým v Kyrie sme vyjadrili potrebu
nášho vykúpenia, v Glórii chceme vďačne vysloviť šťastné
a mocné vedomie vykúpenia; sme vykúpení Kristom, sme Božími
deťmi, sme dedičmi neba, a to nás robí šťastnými. V omši
prednášame dve veľké myšlienky: potrebu vykúpenia a vedomie
vykúpenia. Prvá nás robí malými a druhá zasa silnými;
prvá nás privádza k vedomiu vlastnej slabosti, druhá prináša
veľkosť a silu.
Vložme teda do túžobného
Kyrie potrebu vykúpenia a do jasajúceho Glória vedomie vykúpenia
a tak oslávme v každej omši Advent i Vianoce.
Modlitba dňa - Kolekta
Výraz „kolekta“ sa dnes
v liturgických knihách vyskytuje stále zriedkavejšie.
V liturgii pred Druhým vatikánskym snemom sa táto modlitba
volala Oratio (čo sa dá preložiť ako kostolná modlitba).
Ale ostalo aj staré označenie a v odborných kruhoch sa
užíva aj v obnovenej liturgii po Druhom vatikánskom sneme.
Dôvod je jednoduchý, lebo v tomto názve sú zahrnuté dejiny
tejto modlitby. Kolekta je v najstaršej liturgii prvých
storočí neznáma a je to vlastne špeciálne rímsky prvok.
V starých liturgiách bola vždy najprv Božia služba
s čítaniami a potom nasledovala Božia služba modlitbová
s dlhými modlitbami obce ako sa to ešte zachovalo aj
v liturgii na Veľký piatok.
O vzniku kolekty je
niekoľko mienok. Najprijateľnejšou sa zdá, že „oratia“ bola
pôvodne modlitbou v kostole zhromaždenia (in Ecclesia
collecta). Je známe, že sa kresťania zhromažďovali v nejakom
kostole (ecclesia collecta) a odtiaľ v sprievode sa
modlili litánie, išli do sviatočného kostola (štáciového
kostola), kde slávili omšu. V kostole zhromaždenia sa modlili
modlitbu: Oratio ad collectam, modlitba v kostole, kde bolo
zhromaždenie alebo lepšie povedané, kde sa zhromaždený ľud
modlil. I dnes ešte používame niekedy také modlitby, napr.
na Popolcovú stredu po označení popolom, na Kvetnú nedeľu pred
palmovým sprievodom, na Hromnice pred sprievodom so sviecami. Keď
sprievod zanikol, túto modlitbu preložili až do samého
sviatočného kostola a dali jej miesto hneď na začiatku omše.
Z toho vidieť, že kolekta je stará úctyhodná modlitba
rímskej Cirkvi.
Kolekta
[3]
Kolekta je modlitba zhromaždenia, je odvodená od colligere – zhromaždiť . Pri svätej omši je to prvá modlitba. Kňaz vyzýva veriacich slovami Modlime s a, nasleduje chvíľka mlčania, aby sa v tichosti zbierali úmysly, a potom sa modlí modlitbu. Kolekta je tiež zbierka v kostole pre cirkevné alebo charitné potreby
vo svojej špecificky rímskej rázovitosti sa zjavuje už
v najstaršom zachovanom sakrametári (Leonianskom), ktorého
textový materiál siaha až po 5.a 6. storočie. Obdobie od
Leva I. po Gregora I. (450-550) môžeme pokladať pre kolektu za čas
najväčšieho rozkvetu. Leonianum nie je oficiálnou omšovou
knihou, ale súkromnou zbierkou omšových formulárov. V 4.a 5.
storočí formuloval modlitby (aj prefácie) liturg, ktorý sa
pridŕžal len určitého rámca, inak komponoval voľne. Bola to
každoročná záležitosť pápeža, ktorý či už celkom voľne,
alebo improvizovane, alebo písomne, tvoril nové modlitby. Tak
vznikol akýsi rezervoár orácií, z ktorého sa čerpalo
a vyberalo, keď asi v polovici 6. storočia pozvoľna
vyschol prameň voľnej produkcie liturgických textov. Vtedy
vznikali zbierky, skôr súkromného ako oficiálneho rázu. Tam
vlastne vznikala naša omšová kniha. Leonianum ešte pozná na
viacerých miestach dve kolekty, z ktorých sa prvú modlili
pred čítaním a druhú medzi dvoma neevanjeliovými čítaniami
[4]
Vtedy bývali ešte tri lekcie
.
Gregorianum a Ordo Romanum I. (v 7. storočí) pozná len jednu
kolektu.
Forma a obsah boli
poznačené lapidárnym rímskym štýlom. Elegantná reč kráčala
spolu s krátkym a presným výrazom. Kolekty boli písané
vlastným rytmom, ktorý je známy pod menom „cursus“.
Tento rytmus si vyžadoval úvod, ktorý mal vzbudiť pozornosť,
potom „punkt“ a prosbu, aby sa mohla myšlienka dokonale
rozvinúť a konečne záver, aby si duch odpočinul. Čo týmto
modlitbám dávalo veľkú hodnotu, bolo, že sa v nich
nachádzali najvznešenejšie myšlienky. Každý výraz bol
dobre vypočítaný, krátky, zostavovateľ sa vždy usiloval čo
najviac krásy zatvoriť do malého počtu slov, čo sa aj
obdivuhodne podarilo.
Základný charakter obsahu
prosby vyplýval z myšlienky sviatku. Napríklad kolekta zo
sviatku Zjavenia Pána znela: Bože, ktorý si dnešného dňa pod
vedením hviezdy svojho Jednorodeného zjavil pohanským národom,
dožič milostivo, aby sme aj my, ktorí sme ťa už z viery
poznali, privedení boli k nazeraniu tvojho vznešeného lesku.
Skrze tohože Pána nášho... Uvedená modlitba, ako aj všetky
ostatné vtedy používané, má tri časti: prvá časť predstavuje
oslovenie, druhá motív prosby a tretia je samotná prosba.
Veľký význam kolekty
spočíva v tom, že je to hlavná liturgická modlitba dňa,
ktorá sa vždy znova zjavuje nielen v samotnej omši, ale aj
v hodinkách breviára, takže podáva základný tón dňa
a tvorí akúsi studnicu našich prosieb a naliehaní.
Takto kolekta spája omšu a kňazské hodinky v jeden
organický celok. To platí aj o súčasnej, t.j. obnovenej
liturgii.
V omši pred Druhým
vatikánskym koncilom, kňaz po skončení spevu Glória
najprv pozdravil veriacich pozdravom Pán s vami. Veriaci
odpovedali I s duchom tvojím a on pokračoval
výzvou Modlime sa, a potom prednášal kolektu –
Modlitbu dňa. V súčasnej liturgii pozdrav veriacich sa
vynecháva a hneď po skončení chválospevu Glória,
alebo spevu Pane zmiluj sa keď sa Glória vynecháva,
kňaz so zloženými rukami povie: Modlime sa. Všetci spolu
s kňazom zotrvajú chvíľku v tichosti, aby si uvedomili,
že stoja pred Bohom, a aby si v mysli mohli zhrnúť svoje
prosby. Potom kňaz s rozopätými rukami prednesie Modlitbu
dňa, ktorá vyjadruje povahu bohoslužby a jej prosba sa
slovami kňaza obracia k Bohu Otcovi skrze Krista v Duchu
Svätom. Ľud sa modlí spolu s kňazom a na konci modlitby
odpovie Amen (Tak je, Staň sa).
Pred poslednou obnovou
liturgie k hlavnej kolekte, ktorá vyjadruje liturgiu dňa sa
často družili podružné kolekty o svätých, na ktorých si
spomíname okrem hlavného mystéria (kommemoracie) alebo iné
doplnkové modlitby. Čím bol sviatok väčší a omša
slávnostnejšia, tým bolo menej kolektových modlitieb, lebo bola
snaha koncentrovať sa na jedno mystérium. Omša najväčších
sviatkov mala len jednu kolektu. V súčasnosti v omši sa
prednáša len jedna Modlitba dňa (kolekta); to isté platí aj
o Modlitbe nad obetnými darmi a o Modlitbe po
prijímaní. Modlitba dňa sa končí dlhším záverom, a to:
Ak sa obracia k Otcovi: Skrze nášho Pána
Ježiša Krista, tvojho Syna, ktorý je Boh a s tebou žije
a kraľuje po všetky veky vekov. Ak sa obracia
k Otcovi, ale na konci sa v nej spomína Syn: ktorý
je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote
s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Ak sa obracia
k Synovi: Lebo ty žiješ a kraľuješ s Bohom
Otcom v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov.